Netsurvey: negyedmillióan terveznek vásárlást az interneten

Kovács Attila, 2002. július 3. 13:26
Egyelőre az internethez Magyarországon hozzáférők közel öt százaléka vásárol is elektronikus úton, jelenlegi 75 ezer főnyi létszámuk azonban a közeljövőben többszörösére növekedhet - jelentette be Bokker Sándor, a Netsurvey Internetkutató Intézet igazgatója a cég július 3-án Budapesten tartott sajtótájékoztatóján. A Netsurvey által végzett, „Magyar Online Monitor” (MOM) nevű kutatás ugyanis feltárta, hogy az internetezők közül 200-250 ezren terveznek vásárlást a világhálón keresztül.
A MOM negyedévenként tárja fel az internethez hozzáférők, a használók és a lakosság többi részének beállítódását a világhálóval szemben. Az idei első negyedévi adatok szerint két év alatt megduplázódott a világháló vásárlóinak a száma, és a növekedés üteme várhatóan gyorsul. Az e-kereskedelem sajtossága, hogy a vevőkör kétharmada férfi, és csak egyharmada nő. Hasonlóan többséget alkotnak a férfiak azok között, akik tervezik, hogy elkezdenek vásárolni a neten. A vásárlások közül a legnagyobb arányt, 46 százalékot képviseli a 3 000-10 000 forint közötti érték, majd szinte egyforma rész jut a 10 000 fölötti, továbbá a 3 000 forint alatti értékre. Életkor szerint a 18-29 évesek a leggyakoribb internetes vásárlók, míg a másik nagy csoportot a 30-49 évesek alkotják. Az e-vásárlás tervezői között még inkább felülreprezentáltak a 18-29 évesek, és ebből a szempontból a 30-39 évesek már megelőzik a 40-49 éveseket. Foglalkozás alapján a vállalkozók és vezetők adják az internetes vásárlók egynegyedét, majd a szellemi tevékenységet végzők következnek. A vásárlást tervezők legnagyobb csoportját a tanulók alkotják.

Az internetezők lakóhelyének típusa szerint a vásárlók aránya összefügg azzal, hogy Budapesten, megyeszékhelyen, városban vagy községben laknak: a nagyobb helységek lakói között jóval nagyobb a neten már vásároltak aránya, mint a kisebbekben. Ettől eltérően azonban a vásárlást tervezőknél már kiegyenlítettebbek az arányok. Magyarán, a községekben és kisebb vidéki városokban élő internetezők is előbb-utóbb bekapcsolódnak az e-kereskedelembe.

Vagyoni helyzet szerint hasonló a trend. A tehetősebb internetezők között sokkal gyakoribb valamely áru beszerzése a hálón keresztül, mint az alacsonyabb jövedelműeknél. A vásárlást tervezők között már kiegyensúlyozottabbak az arányok.

A különböző árucikkek közül egyaránt 40 000-nél többen vettek már könyvet, továbbá CD-t. Meghaladja a 10 000-et azok száma, akik hardvert, ételt, szórakoztató elektronikai készüléket vagy felhasználói programot vásároltak a neten.

A fizetés módjára legelterjedtebb az utánvét, a vásárlások háromnegyedének ellenértékét így fizetik ki.

A Netsurvey arra is választ ad, hogy mely termékcsoportok beszerzése előtt szokásos a tájékozódás a hálón. Legtöbben könyvről és CD-ről szereznek be információt, utána az utazás, majd a banki, pénzügyi szolgáltatás, továbbá az autó, lakás és ingatlan következik.

Információk szerzéséhez a legismertebb kereső az Altavizsla, megelőzve az Origót és az Indexet.

A Netsurvey kutatói feltárták azt is, hogy aki még nem próbált interneten vásárolni, azt mi tartotta vissza. A válaszadók egyharmadánál a bizalom, 5-5 százalékánál pedig az újító kedv, illetve az internethez való hozzáférés lehetősége hiányzik.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36