A vállalati portálok jövője
Fejlődő piac, növekvő igények
A nagyvállalati IT vezetők közt elvégzett felmérés szerint a vállalati portál létjogosultsága oly mértékben megnőtt, hogy a következő egy év beruházásai közt elsődleges prioritást élvez (Goldman Sachs). Emiatt a 2002-ben 787 millió dolláros piac 2004-re akár 40%-kal 1,1 milliárdra is nőhet, a Delphi Group piaci elemzése szerint. A piacvezető Plumtree Software ennél azonban óvatosabb: az elkövetkező évekre a piac 20%-os növekedését várja.
A vállalati portálok piacán szoftvergyártó óriások és kizárólag portál-technológiával foglalkozó cégek vannak jelen. Ezek közül a legjelentősebbek az IBM, az SAP, az Oracle, a Microsoft és a Plumtree. Immár több éve a vállalati portálok fejlesztésére specializálódott Plumtree a piacvezető, 15%-os részesedéssel.
A különböző elemzések eredményei egységes képet mutatnak a vállalati portál fejlesztés elsődleges céljáról. Eszerint a szervezetek elsősorban azért fejlesztetnek vállalati portált, hogy egyszerűsítsék az alkalmazottak hozzáférését a meglévő információkhoz és szolgáltatásokhoz. Sőt, a Delphi Group elemzéséből az derül ki, hogy a belső portállal rendelkező szervezetek 47%-ánál az egyetlen cél volt az információ és a munkamódszerek megosztása. Ezen kívül a megkérdezettek többsége szerint egy vállalati portálnak még az alábbi funkciókat kell mindenképpen tartalmaznia: közös munka lehetősége, kereső, egyéni belépés, tartalom menedzsment és osztályozás menedzsment (Goldman Sachs).
A felmérésekből az is kiderül, hogy a vállalati portállal rendelkező, illetve azt létrehozni kívánó cégek gondolkodásmódjában, igényeiben is jelentős fejlődés tapasztalható. Ez részben a vállalati portálokra jellemző fokozatos kialakításnak is köszönhető: a portált kezdeti stádiumában valóban csak információ áramoltatására használják, de később a munkacsoportok és részlegek létrehozhatják rajta a saját együttműködő oldalaikat és erőforrás központjaikat, amik kiválthatják a vállalati intra- és extranetet. Tehát a legfontosabb fejlődés a közös munka fontosságának felismerésében volt: a vállalati portált felhasználva az alkalmazottak egymással, a partnerekkel és az ügyfelekkel is jobban együttműködhetnek.
Ezt az ügyfelek részéről jövő fejlesztési igényt a piaci szereplők is követik, és egyre nagyobb a hangsúly az összetett alkalmazásokon. A vállalati portál úgy látja el funkcióit, hogy különböző, egyébként nem kompatíbilis rendszerekkel dolgozó felhasználók gond nélkül tudnak közös alkalmazásokat használni. A vállalati portálok ma két irányba specializálódnak: alkalmazás integráció és tartalom integráció szerint. A kutatások azt mutatják, hogy a megrendelők mindkét szempont fontos, de a prioritás a tartalom integráció.
A vállalti portálok felhasználásával kapcsolatban is érdekes információk derültek ki a különböző elemzésekből. Kimutatták, hogy a vállalati portálokon átlagosan 1 000 és 10 000 között van a tárolt dokumentumok száma, de az esetek nem elhanyagolható részében ez a szám meghaladja a 150 000-et. Ezek a dokumentumok különböző tárhelyeken, vagy akár különböző rendszerekben is lehetnek, ezért van szükség a fent említett összetett alkalmazásokra. A legtöbb esetben a felhasználók a vállalati portálon belül portleteket hoznak létre. A felmérések szerint a felhasználók 40%-a több mint 50 ilyen portletet készít, míg 25%-uk több, mint 100-at.
A vállalati portálok elterjedésében az is fontos szerepet játszik, hogy számos stratégiai részleg használhatja. A belső céges portálokon a leggyakrabban az informatikai osztályon hoznak létre alkalmazásokat (64%), de jelentős arányban készítenek alkalmazásokat a humán erőforrás (51%), a marketing (47%) és a pénzügyi (35%) osztály munkatársai is. A Plumtree felmérése szerint a többi bonyolultabb alkalmazáshoz képest nagyon magas, mintegy 83% a vállalati portált rendszeresen használó első vezetők aránya.
A META Group felmérése szerint a vállalati portált használó szervezetek az alkalmazottak önkiszolgálását, a sok szerteágazó rendszer leegyszerűsítését, az on-line munkakörnyezet kialakítását, a folyamatok automatizálását és az alkalmazásokhoz kötődő előnyöket tartják a vállalati portálok legfőbb hasznának. A haszon mellett a vállalati portál fejlesztése és fenntartása költséges és időigényes, és ma elsősorban a nagy vállalatoknak és szervezeteknek kifizetődő.
A költségek négy kategóriába sorolhatók: a szoftverlicensz, a hardware megvásárlása és fenntartása, konzultáció és a saját munkaerő költségei. A META Group felmérései szerint az éves költségek munkaállomásonként 200 és 2000 dollár között vannak, aminek csupán 10-20%-át teszi ki a szoftver licensz díja. A legjelentősebb bizonytalansági tényező a költségekben az, hogy a cégnek a portálon kívül még milyen további szoftvertámogatásra van szüksége. A konzultáció költségei általában a portál bonyolultságától és esetleges későbbi fejlesztéseitől függ. Emberi erőforrásban is jelentős a vállalati portál igénye, hiszen a rendszergazdán kívül a tartalmakat átlátó szakemberre is szükség van. A kutatások szerint a cégek több, mint 50%-a egy IT-szakembert, egy-három tartalmi szakembert, és ugyanennyi telepítő és fenntartó munkaerőt tart szükségesnek. A fejlesztéshez szükséges idő is változó; 1-2 hónaptól több mint egy évig terjedhet, de az esetek 78%-ában kevesebb, mint 6 hónap szükséges hozzá.
A vállalti portálok sikerét az egyes cégeknél még nehéz mérni, hiszen nem állt rendelkezésre elég idő a véleményformálásra. Mindenesetre a Plumtree felmérése szerint ügyfeleinek mintegy 94%-a újra vásárolna vállalati portált.
Bernáth Lajos, a Plumtree-t forgalmazó Elender Üzleti Kommunikáció nagyvállalati üzletág igazgatója szerint természetes fejlődést jelez, hogy a különféle Internet alapszolgáltatásokon túl - az ügyfelek növekvő igényeihez igazodva - biztosítják a „webes üzletvitelhez" szükséges infrastruktúrát is, amibe most már nem csak a külső megjelenés, de a vállalati információs rendszer is beletartozik.Kapcsolódó cikkek
- Sun: Környezettudatos-e a hazai informatika?
- Megöli a tévét az online video?
- Tőzsde helyett akvizíció - Internet Hungary 2006
- Egy év alatt 106%-kal gyarapodott a zeneletöltések piaca
- Oktatási fejlesztések és a magánfelhasználói kereslet tartják fenn a PC piac növekedését
- Véget ért a netes szex-éhség időszaka
- A Google oldalai a leglátogatottabbak Európában
- Látogatottsági adatok és részletes felhasználói információk egy helyen
- Technológiai cégek: magas iparág iránti bizalom, lassuló növekedés
- A világ előrehaladása az információs társadalom terén 2005-ben
Galaxy AI: Mesterséges intelligencia a csuklódon és a füledben
A Samsung legújabb okoseszközeiben kulcsfontosságú szerepet tulajdonít a mesterséges intelligenciának (AI). A Galaxy AI egy olyan, a mindennapokat támogató intelligens technológia, amely a felhasználói igényekhez alkalmazkodik, egyaránt a fitnesz, az egészségmegőrzés és a kommunikáció területén. Az új Galaxy Watch7 és Watch Ultra okosórák, valamint a Galaxy Buds3 és Buds3 Pro fülhallgatók a vállalat első olyan viselhető eszközei, amelyeken a Galaxy AI átfogóbb, személyre szabottabb élményt nyújthat. A mesterséges intelligencia a korábbi funkciókat még színvonalasabbá teszi, miközben számos új szolgáltatást is kínál.
A HONOR Magic V3 elsőként kapja meg az AI-alapú MagicOS 9.0 frissítést
A HONOR bejelentette a MagicOS 9.0 hivatalos frissítési ütemtervét. A MagicOS 9.0 hivatalos verziója* először a HONOR Magic V3 készüléken lesz elérhető Európában decembertől. Az iparág első, minden szituációhoz személyre szabott AI operációs rendszereként a felhasználói élmény sokkal jobb lesz, beleértve a továbbfejlesztett AI funkciókat, az optimalizált ember-gép interakciót és még több személyes AI élményt.
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.