Fejlesztés alatt a BKV járműkövető irányítási rendszere
A jeladó berendezések még jól működnek, azonban a rádiójeleket feldolgozó központi informatikai berendezések mára annyira elöregedtek, hogy a működésük legfeljebb csak további egy-két évig volna biztosítható – húzta alá Antal Mihály, forgalmi igazgató. A szoftverek az Y2K néven elhíresült 2000-es évszámváltás problémáját sem tudták megoldani, ezért az 1970-es évekre vannak visszadatálva. A javítás és az alkatrészek cseréje igen nehezen megoldható, gazdaságtalan feladat. A rendszerre azonban nagy szükség van, nélküle a tömegközlekedés irányítása elképzelhetetlen lenne.
Az infokommunikációs iparban 11 év rendkívül nagy idő, de mivel a feladatok lényegében nem változtak, még hét-nyolc évig használható marad a rádiós rendszer, és csupán a legszükségesebb változtatásokat hajtjuk végre, már csak a BKV szűkös forrásai miatt is – fejtette ki Antal Mihály. Nehezíti a helyzetet, hogy a fejlesztéseket a régi eszközök zavartalan működésének biztosítása mellett kell végrehajtani, továbbá a nyári időszakban plusz száz autóbuszt is ennek a rendszernek kell irányítania a HÉV- és a metrópótlások miatt. A közbeszerzési tenderkiírásban azt is kikötöttük, hogy az új központot később tovább lehessen bővíteni, integrálni lehessen GPS, vagy GPRS technológiákkal működő rendszerekhez – ha egyszer csak megteremtődnének az ehhez szükséges források. Ez nem biztos, hogy nagyon távoli jövő. Egyre nagyobb a törekvés a Budapesti Közlekedési Szövetség, valamint az egységes chipkártyás tarifarendszer bevezetésére, amelyek miatt már akár a jövő évben szükség lehet a járművek GPS-es helyzetjelző eszközökkel történő ellátására, s amelyek jelét felhasználva a KFKI Csoport által átalakított forgalomirányító központot egy új integrált forgalomirányító és dinamikus utastájékoztató rendszerhez kell majd csatlakoztatni.
A közbeszerzési pályázat iránt több jelentős informatikai cég érdeklődött, amelyből végül kettő, a HP és a KFKI Csoport között, az utóbbi javára dőlt el a verseny. A tenderen természetesen az ár, de a jótállási idő, a karbantartási és alkatrészellátási szolgáltatások színvonala is számított.
A beruházásokat a KFKI Csoport két tagvállalata, az infrastrukturálisakat az LNX Hálózatintegrációs Rt., míg a szoftverfejlesztést az IQSYS Informatikai Rt. végzi el – mondta Lakatos András, az IQSYS szakértője. Korszerű szervereket kell beállítani, melyekkel meg kell oldani az eredeti rádiós vezérlő egység működtetését, továbbá bővítéssel le kell cserélni a digitális hangrögzítőt. A szoftver oldalon a szabványos Java program BEA alkalmazás szerverre és Oracle adatbázis kezelőre épül. A projekt során meg kell fejteniük a rádiós jelfeldolgozó program működését, és az új, Microsoft rendszerkörnyezethez kell átprogramozni a pluszigényeknek megfelelő módosításokkal együtt.
A forgalomirányítási rendszer adatait egyébként nemcsak a diszpécserek és a járművezetők láthatják, hanem a város több autóbusz végállomásán elhelyezett utastájékoztató kijelzők is ezek alapján működnek, dinamikusan tűntetve fel az indulásig várható perceket. Az utasok kényelmét szolgáló kijelzőkből több is lehetne a városban, ezekre azonban jelenleg nincs forrása a BKV-nak – mondta Madák Pál, az AVM szolgálat vezetője. A forgalom irányításának színvonalemelésében ma már egyre jelentősebb teret kell nyújtani az utasok tájékoztatásának, ami csak pontos járműkövetésen alapuló forgalomirányító és korszerű online információs rendszerrel lehetséges.
Kapcsolódó cikkek
- Systems' Day konferencia - először
- Magyar Telekom - 1,5 milliárd forint a KFKI korábbi tulajdonosainak
- Lezárta a KFKI Csoport megvételét a Magyar Telekom
- Microsoft Gold Partner lett és további ISO minősítéseket szerzett a KFKI-LNX
- A Magyar Telekomé közel tízmilliárdért a KFKI
- Pontosabb és gyorsabb jelentések
- A média jövője - IT-szemmel
- KFKI-LNX videokonferencia rendszer a Nissan-nál
- Nincs többé kábeli zűrzavar
- Európai módon védett tanúk
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.