Marketline: az elektronikus beszerzési piac fejlődését az iparági megoldások biztosíthatják
forrás Prim Online, 2005. április 16. 08:32
Az elektronikus beszerzés terjedésével a piaci szereplők már nemcsak egy általános e-folyamat szállítót vagy szolgáltatót keresnek, hanem az adott iparágukra üzleti modelljüknek megfelelő termékeket és szolgáltatásokat, így az e-beszerzési piac motorja az elkövetkező időszakban az iparági megoldások terjedése lesz.
Az e-beszerzéssel elérhető megtakarítások az alacsonyabb árak mellett tovább nőhetnek azáltal, hogy a vállalatok a szállítói lánc egészére kiterjeszthetik az elektronikus piactéri megoldásaikat. Az e-beszerzés még hatékonyabbá válhat az elektronikus számlázással, amely számlánként akár 70%-os költségcsökkenést is eredményezhet.
A Marketline a piac növekedési lehetőségét a vertikális megoldások fejlesztésében, és a beszállítói lánc teljes körű kiszolgálásában látja.
A hazai aukciós piac nemzetközi összehasonlításban az iparági átlagnál fejlettebb, de a nagyobb piacokkal ellentétben (pl. USA) nem a nyílt piactéri modell terjedt el, hanem a vállalati "hub"-ok köré szerveződött zárt beszerzési rendszerek. A Marketline stratégiai célja, hogy tovább erősítse és fejlessze szolgáltatásait, amelyekkel a nagyvállalati "business hub"-ok igényeit elégítheti ki. Az Axelero Marketline a nemzetközi tendenciákkal megegyezően alakítja ki az iparágra koncentráló vertikális e-beszerzési megoldásait, amelyek a már meglévő iparági tapasztalatokra épülnek. Ennek megfelelően nyit a vállalat a pénzintézetek, az FMCG, a logisztika, a távközlés vertikumok és az önkormányzati szegmens irányába egyedi, testre szabott, ugyanakkor kipróbált megoldásokkal.
Az eBeszállítói aukciós csomag az e-aukciós szolgáltatásokat terjeszti ki a teljes vállalati beszerzési értékláncra, így a beszállítók is élvezhetik az aukciós szolgáltatások nyújtotta előnyöket. Speciális megoldás készült a pénzügyi szektor számára, amelynek tagjait a központosított beszerzés és az országos fiókhálózat mellett a szigorú és meghatározott felelősségi körökhöz rendelt beszerzési folyamatok jellemzik. Az ipari termelő vállalatok számára készült megoldás kidolgozásánál a fő hangsúly a beszerzések komplex értékelések alapján történő lebonyolítására, valamint a minőségi követelmények betartásának ellenőrzésére került. Az iCity önkormányzati beszerzési megoldás az e szektorban rejlő rendkívül nagy megtakarítási potenciált célozza meg, az új megoldás kiváltképpen az önkormányzatok és intézményeik beszerzéseit egyszerűsíti.
Megtakarítás - nem csak az árakon
Az e-beszerzés által elérhető megtakarítást összvállalati szinten kell nézni, azaz a direkt költségmegtakarítás csak egy része az elérhető megtakarításoknak. A Marketline rendszereinek használata közben egyre inkább előtérbe kerülnek az egyéb szervezeti és a hatékonyságban megmutatkozó megtakarítások. Az áron elért megtakarítások jelentőségét és mértékét azonban nem veszik át az egyéb megtakarítási fajták.
A Marketline szolgáltatásainak fejlesztése a beszállítói lánc mentén a kisebb vállalatok, KKV-k irányába mozdul el. Azaz a megtakarításokat az értéklánc mentén tovább lehet érvényesíteni, és ki lehet terjeszteni a beszállítókra illetve a beszállítók beszállítóira, amely végül az árakra is hatást gyakorol.
E-számla: további költségcsökkenés
Az elektronikus számlázás minden adózónak előnyt jelenthet, hiszen jelentős mennyiségű papírmunkától szabadul meg, valamint nincs postai és nyomtatási költség. Míg egy hagyományos számla költsége 180-230 forint között mozog, addig egy e-számla 30-60 forintba kerül, így a számlázás költségei akár 70%- is csökkenhetnek.
A Marketline felmérése szerint a nagyvállatok körében 60% körül mozog a hajlandóság arra, hogy egy éven belül elektronikus számlázást vezessenek be. A vállalat becslése szerint 2006 végére havi 20 millió e-számlát fognak kiállítani, és az elektronikus számlázási piac értéke elérheti a félmilliárd forintot.
További költségcsökkentő tényező a gyors átfutási idő: a számlák a kiállítást követő napon már a címzettnél vannak, így a teljesítések ideje is lerövidülhet. A számla előállítása és kiküldése automatikus, így nem igényel külön munkaerő-ráfordítást . Mindemellett nem elhanyagolható az e-számlázás bevezetésével jobb átláthatóság és nyomonkövethetőség sem.
A Marketline az EU csatlakozáskor - az általános forgalmi adóról szóló törvény hatályba lépésével egy időben - a piacon elsőként vezette be az e-számlázás szolgáltatást. A vállalat rendszere az első e-számlát 2004. októberében bocsátotta ki, és azóta már több partnere is éles üzemben használja. A jogszabály lehetőséget ad arra, hogy bárki elektronikus számlát bocsásson ki, ha arról - előzetesen - megegyezik az üzleti partnerével. Az elektronikus számlát az adózó nem nyomtatja ki, hanem elektronikus úton átküldi az üzleti partnerének, amely szintén elektronikus úton tárolja azt. Bár a Marketline eSzámla rendszere része számos iparági vertikális megoldásnak, külön termékként és igénybe vehető.
A kibocsátott e-számla elektronikus aláírással ellátott dokumentum. Az aláírást a Hírközlési Felügyelet által hitelesített aláíró alkalmazás, a Marketline Integrált Aláíró Modul végzi. Bár a törvényi szabályozás jelenleg nem követeli meg, az aláíró alkalmazás minősített, és megfelel a legszigorúbb törvényi előírásoknak.
Az e-számlák közvetlenül exportálhatók és importálhatók az egyes vállalatirányítás rendszerekbe, és e-mail formában is elküldhetők.
Az e-számlázás kedvező hatásait nem csak nagyvállalatok élvezhetik: már a havi pár ezer számlát kibocsátó KKV-k esetén is jelentős költségcsökkenést eredményezhet a bevezetése.
A jelenleg hatályos szabályok szerint az elektronikus számlát és az összesítő dokumentumot a kiállítása szerinti eredeti formában kell megőrizni. Az adózó akár a saját számítógépének a merev lemezén, akár optikai adathordozón, tehát CD-n is megőrizheti ezeket a számlákat.
A Marketline 2004-ben
A Marketline 2001 óta összesen közel 1500 aukciót bonyolított le, ebből több mint 500-at 2004-ben. Bár az aukciók száma az előző évekkel összehasonlítva mérsékeltebb ütemben emelkedett, az üzletkötések összértéke azonban 47%-kal nőtt, a megtakarítási potenciál pedig közel megduplázódott. Mindez azt mutatja, hogy az online aukciós piac még jelentős bővülési lehetőségeket rejt magában.
Online aukció - a vállalatok stratégiájában
A Marketline tapasztalatai alapján a vállalati kultúra az elmúlt évben sokat fejlődött, amely ahhoz vezetett, hogy a vállalatokon belül a költségcsökkentésen felül, és a direkt megtakarítások mellett a beszerzési folyamatok átláthatóságára és a kedvezőbb piaci pozíciók elérésére törekszik a menedzsment. A vállalat 2006-ra azt várja, hogy az elektronikus kereskedelmi technikák beépülnek a stratégiába, és a vállalatoknak segítségükre lesznek az egyedi erőforrások kiépítésében illetve megtartásában, amely tartós versenyelőnyt jelent és az iparági átlaghoz képest magasabb profitot tesz lehetővé.
Az online aukciós szolgáltatások mellett egyre nő a vállalati elektronikus beszerzési rendszerek létrehozásához nyújtott tanácsadói szolgáltatások szerepe. A Marketline e téren is fejlesztéseket hajt végre, a taktikai és beszerzési portfolióra irányuló szolgáltatások mellett folyamatosan építi ki a stratégiai megközelítésű szolgáltatásit is. A vállalat célja, hogy partnerei hosszú távú versenyelőnyt érhessenek el. Ehhez azonban nem elegendő pusztán az e-technikák alkalmazása, hanem azokat a vállalati stratégiába kell illeszteni.
Nemzetközi projektben
A Marketline bekapcsolódott a SEEM, azaz Single Europen Electronic Market infrastruktúrájának magyarországi kidolgozásába. Ez a projekt több EU szereplő közreműködésével EU pályázati támogatással valósul meg, és célja egy integrált EU e-piactér létrehozása, amely a regisztrációra, a szolgáltatások leírására és a kereskedelmi tranzakciókra egy közös keretrendszert hoz létre és így bontja le a nyelvi, kulturális és törvényi szabályozás különbségéből adódó kereskedelmi korlátokat.
A Marketline a piac növekedési lehetőségét a vertikális megoldások fejlesztésében, és a beszállítói lánc teljes körű kiszolgálásában látja.
A hazai aukciós piac nemzetközi összehasonlításban az iparági átlagnál fejlettebb, de a nagyobb piacokkal ellentétben (pl. USA) nem a nyílt piactéri modell terjedt el, hanem a vállalati "hub"-ok köré szerveződött zárt beszerzési rendszerek. A Marketline stratégiai célja, hogy tovább erősítse és fejlessze szolgáltatásait, amelyekkel a nagyvállalati "business hub"-ok igényeit elégítheti ki. Az Axelero Marketline a nemzetközi tendenciákkal megegyezően alakítja ki az iparágra koncentráló vertikális e-beszerzési megoldásait, amelyek a már meglévő iparági tapasztalatokra épülnek. Ennek megfelelően nyit a vállalat a pénzintézetek, az FMCG, a logisztika, a távközlés vertikumok és az önkormányzati szegmens irányába egyedi, testre szabott, ugyanakkor kipróbált megoldásokkal.
Az eBeszállítói aukciós csomag az e-aukciós szolgáltatásokat terjeszti ki a teljes vállalati beszerzési értékláncra, így a beszállítók is élvezhetik az aukciós szolgáltatások nyújtotta előnyöket. Speciális megoldás készült a pénzügyi szektor számára, amelynek tagjait a központosított beszerzés és az országos fiókhálózat mellett a szigorú és meghatározott felelősségi körökhöz rendelt beszerzési folyamatok jellemzik. Az ipari termelő vállalatok számára készült megoldás kidolgozásánál a fő hangsúly a beszerzések komplex értékelések alapján történő lebonyolítására, valamint a minőségi követelmények betartásának ellenőrzésére került. Az iCity önkormányzati beszerzési megoldás az e szektorban rejlő rendkívül nagy megtakarítási potenciált célozza meg, az új megoldás kiváltképpen az önkormányzatok és intézményeik beszerzéseit egyszerűsíti.
Megtakarítás - nem csak az árakon
Az e-beszerzés által elérhető megtakarítást összvállalati szinten kell nézni, azaz a direkt költségmegtakarítás csak egy része az elérhető megtakarításoknak. A Marketline rendszereinek használata közben egyre inkább előtérbe kerülnek az egyéb szervezeti és a hatékonyságban megmutatkozó megtakarítások. Az áron elért megtakarítások jelentőségét és mértékét azonban nem veszik át az egyéb megtakarítási fajták.
A Marketline szolgáltatásainak fejlesztése a beszállítói lánc mentén a kisebb vállalatok, KKV-k irányába mozdul el. Azaz a megtakarításokat az értéklánc mentén tovább lehet érvényesíteni, és ki lehet terjeszteni a beszállítókra illetve a beszállítók beszállítóira, amely végül az árakra is hatást gyakorol.
E-számla: további költségcsökkenés
Az elektronikus számlázás minden adózónak előnyt jelenthet, hiszen jelentős mennyiségű papírmunkától szabadul meg, valamint nincs postai és nyomtatási költség. Míg egy hagyományos számla költsége 180-230 forint között mozog, addig egy e-számla 30-60 forintba kerül, így a számlázás költségei akár 70%- is csökkenhetnek.
A Marketline felmérése szerint a nagyvállatok körében 60% körül mozog a hajlandóság arra, hogy egy éven belül elektronikus számlázást vezessenek be. A vállalat becslése szerint 2006 végére havi 20 millió e-számlát fognak kiállítani, és az elektronikus számlázási piac értéke elérheti a félmilliárd forintot.
További költségcsökkentő tényező a gyors átfutási idő: a számlák a kiállítást követő napon már a címzettnél vannak, így a teljesítések ideje is lerövidülhet. A számla előállítása és kiküldése automatikus, így nem igényel külön munkaerő-ráfordítást . Mindemellett nem elhanyagolható az e-számlázás bevezetésével jobb átláthatóság és nyomonkövethetőség sem.
A Marketline az EU csatlakozáskor - az általános forgalmi adóról szóló törvény hatályba lépésével egy időben - a piacon elsőként vezette be az e-számlázás szolgáltatást. A vállalat rendszere az első e-számlát 2004. októberében bocsátotta ki, és azóta már több partnere is éles üzemben használja. A jogszabály lehetőséget ad arra, hogy bárki elektronikus számlát bocsásson ki, ha arról - előzetesen - megegyezik az üzleti partnerével. Az elektronikus számlát az adózó nem nyomtatja ki, hanem elektronikus úton átküldi az üzleti partnerének, amely szintén elektronikus úton tárolja azt. Bár a Marketline eSzámla rendszere része számos iparági vertikális megoldásnak, külön termékként és igénybe vehető.
A kibocsátott e-számla elektronikus aláírással ellátott dokumentum. Az aláírást a Hírközlési Felügyelet által hitelesített aláíró alkalmazás, a Marketline Integrált Aláíró Modul végzi. Bár a törvényi szabályozás jelenleg nem követeli meg, az aláíró alkalmazás minősített, és megfelel a legszigorúbb törvényi előírásoknak.
Az e-számlák közvetlenül exportálhatók és importálhatók az egyes vállalatirányítás rendszerekbe, és e-mail formában is elküldhetők.
Az e-számlázás kedvező hatásait nem csak nagyvállalatok élvezhetik: már a havi pár ezer számlát kibocsátó KKV-k esetén is jelentős költségcsökkenést eredményezhet a bevezetése.
A jelenleg hatályos szabályok szerint az elektronikus számlát és az összesítő dokumentumot a kiállítása szerinti eredeti formában kell megőrizni. Az adózó akár a saját számítógépének a merev lemezén, akár optikai adathordozón, tehát CD-n is megőrizheti ezeket a számlákat.
A Marketline 2004-ben
A Marketline 2001 óta összesen közel 1500 aukciót bonyolított le, ebből több mint 500-at 2004-ben. Bár az aukciók száma az előző évekkel összehasonlítva mérsékeltebb ütemben emelkedett, az üzletkötések összértéke azonban 47%-kal nőtt, a megtakarítási potenciál pedig közel megduplázódott. Mindez azt mutatja, hogy az online aukciós piac még jelentős bővülési lehetőségeket rejt magában.
Online aukció - a vállalatok stratégiájában
A Marketline tapasztalatai alapján a vállalati kultúra az elmúlt évben sokat fejlődött, amely ahhoz vezetett, hogy a vállalatokon belül a költségcsökkentésen felül, és a direkt megtakarítások mellett a beszerzési folyamatok átláthatóságára és a kedvezőbb piaci pozíciók elérésére törekszik a menedzsment. A vállalat 2006-ra azt várja, hogy az elektronikus kereskedelmi technikák beépülnek a stratégiába, és a vállalatoknak segítségükre lesznek az egyedi erőforrások kiépítésében illetve megtartásában, amely tartós versenyelőnyt jelent és az iparági átlaghoz képest magasabb profitot tesz lehetővé.
Az online aukciós szolgáltatások mellett egyre nő a vállalati elektronikus beszerzési rendszerek létrehozásához nyújtott tanácsadói szolgáltatások szerepe. A Marketline e téren is fejlesztéseket hajt végre, a taktikai és beszerzési portfolióra irányuló szolgáltatások mellett folyamatosan építi ki a stratégiai megközelítésű szolgáltatásit is. A vállalat célja, hogy partnerei hosszú távú versenyelőnyt érhessenek el. Ehhez azonban nem elegendő pusztán az e-technikák alkalmazása, hanem azokat a vállalati stratégiába kell illeszteni.
Nemzetközi projektben
A Marketline bekapcsolódott a SEEM, azaz Single Europen Electronic Market infrastruktúrájának magyarországi kidolgozásába. Ez a projekt több EU szereplő közreműködésével EU pályázati támogatással valósul meg, és célja egy integrált EU e-piactér létrehozása, amely a regisztrációra, a szolgáltatások leírására és a kereskedelmi tranzakciókra egy közös keretrendszert hoz létre és így bontja le a nyelvi, kulturális és törvényi szabályozás különbségéből adódó kereskedelmi korlátokat.
Kapcsolódó cikkek
- Csak bátran, de óvatosan!
- SzEK-konferencia az elektronikus kereskedelemről
- A Praktiker beszállt az e-kereskedelembe
- E-kereskedelmi rekord
- A hatékony csalásmegelőző intézkedések növelték az e-kereskedelem elfogadottságát
- Internetes kulcsszavak: biztonság és bizalom
- A TDC e-kereső szolgáltatással segíti a hongkongi kereskedelmi kapcsolatok kiépítését
- Az év internetes kereskedője: Bookline.hu
- Egyre több cég vesz részt az e-kereskedelemben
- Az Externet extra kedvezménnyel várja a T-Online kirúgott ügyfeleit