Elkészült a Főpolgármesteri Hivatal fejlesztési szabványa

forrás Prim Online, 2005. június 9. 13:07
Lezárult a Főpolgármesteri Hivatal (FPH) Rendszerfejlesztési Technológiai Szabványának fejlesztése, amely 2004 júliusában indult, és a Grepton Informatikai Rt., valamint az FPH közös munkájával jött létre.
Mára a mintegy 300 szervezetet magába foglaló hivatal irányítása elképzelhetetlen korszerű informatikai támogatás nélkül, és a 2005-ben 600 millió értékben alkalmazásfejlesztésre fordítható összeg értékállóságának garanciáját jelenti az elkészült szabvány. Hasonló
szabvány bevezetésére szükség lenne az államigazgatás további területein a költségek csökkentése és az informatikai beruházások hatékonyságának emelése céljából.

A Rendszerfejlesztési Technológiai Szabvány kialakítását célzó projekt 2004 júliusában indult és mostanra zárult le. A projekt a hivatal és a Grepton Rt. munkatársainak közös munkájával jött létre. A keretrendszer elemeinek kialakítása során a Grepton Enterprise Framework (GEF) módszertani dokumentumai és ún. építőelemei kerültek felhasználásra, kiegészítésre,
illetve a hivatali folyamatok alapján testreszabásra.

Az FPH-ban - számos más közigazgatási szervezethez hasonlóan - az informatikai fejlesztések döntően külső erőforrásokra támaszkodva, közbeszerzési eljárások útján valósulnak meg. Általános tapasztalat, hogy az informatikai fejlesztési tárgyú beszerzések sok esetben nem, vagy nem pontosan érik el a kívánt célt. Ennek számos oka van, melyek közül döntőek a megfelelő módszertan és eljárási szabályok hiánya, vagy be nem tartása, melyek a rendszerek dokumentálatlanságához vezetnek, és így követhetetlenné, ellenőrizhetetlenné válnak a beruházások.

Mindezek együttesen arra indították az FPH-t, hogy informatikai beruházásai értékállóságának biztosítása, a pénzügyi keretek optimális felhasználása érdekében szabványosítsa az informatikai fejlesztések folyamatát. Ennek érdekében egy olyan szabványt alkotott, mely biztosítja a létrejövő alkalmazások egységes informatikai rendszerként történő működését.

Elsőként a keretrendszer elemeinek meghatározása, alapvető dokumentumainak tartalmi és formai kialakítása zajlott le. A keretrendszert folyamat- és követelményleírások egészítik ki, amelyek további konvenciókat tartalmaznak. A dokumentumok használatát sablonok és referencia-anyagok segítik.

A projekt a szerkezet és alapelvek meghatározása után a dokumentumok tényleges tartalmi elemeinek kidolgozásával folytatódott, amelyek során a legfontosabb tevékenységi körök kerültek lefedésre folyamatokkal, konvenciókkal, sablonokkal és referenciaanyagokkal.
A projekt minőségbiztosítási fázisában a Grepton munkatársai leválasztották a projektirányítási módszertanát, valamint megtörtént a keretrendszer dokumentumainak egyeztetése a hivatali folyamatokkal. A megalkotott rendszerfejlesztési szabványokat az FPH már a projekt során használatba vette. A keretrendszer részét képező referencia architektúra és fejlesztői környezet, illetve sablonok kerültek felhasználásra a hivatal örökölt rendszereinek migrációja során.

A keretrendszer tartalmi elemei

  • Projekttervezés és irányítás: a fejlesztési projektek tervezéséhez és irányításához tartozó folyamatok leírása, használt sablonok definíciója. Felépítésében és szemléletmódjában
  • megfelel az ISO 9001:2001 minőségügyi szabvány előírásainak.
  • Rendszerfejlesztés: azok a legfontosabb követelmények, elvárások és konvenciók, amelyek végigkísérik az ún. szoftver életciklus fázisait, kereteket adnak a szoftver szakipari tevékenységekhez.

Logikai tervezés, szoftvertervezés

"Build" eljárás, fejlesztői környezet kialakítása

Fejlesztési eljárások, konvenciók, ajánlások

Keretrendszer komponensek

  • Tesztelési folyamat: a szoftver fejlesztési projekteken használt tesztelési
  • eljárások és folyamatok definiálása, a tesztelési szemléletének beillesztése
  • a szoftver életciklusba.
  • Telepítés, oktatás, követés, üzemeltetés: a szoftver életciklus határán lévő, de az elkészült rendszerek használhatóságát, üzemeltethetőségét, bővíthetőségét alapvetően meghatározó
  • tevékenységekhez kapcsolódó folyamatok, konvenciók.
Kulcsszavak: Grepton közigazgatás

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01