Megéri az árát?
Egy 68 oldal terjedelmű e-book (elektronikus könyv) tényleg 5-ször annyit ér mint egy ugyanabban a témában íródott 200 oldalnyi anyag, melynek ráadásul még a szerzője is elismertebb? Valószínűleg nem. Mégis mindannyian tapasztalhatjuk, hogy az elektronikus könyvek, hagyományos társaikhoz képest néha megdöbbentő árakon hagyják el virtuális polcaikat.
Mi a helyzet az online havidíjas szolgáltatásokkal? Az érték mely egy előfizetés mögött rejlik, valóban megér havi 2500 Ft-ot? Vagy 8500-at? Vagy a vásárlók netán még 25000 Ft-ot is megadnának érte havonta?
Tesztelje melyik az igazi
Mielőtt szolgáltatását véglegesen beárazná, próbálja ki a gyakorlatban, hogy milyen eredményt hoz ha különböző árakon kínálja termékét, szolgáltatását. A teszt eredményeként valódi eladási adatok kerülnek az Ön birtokába, melyek kiindulási alapul szolgálnak a további tervezés során. A számokból egyértelműen látni fogja, hogy miként reagálnak az emberek az Ön ajánlatára valójában, ellentétben azzal a módszerrel, amikor Ön próbálta meg kitalálni.
Vagyis a tesztelés segítségével rengeteg szubjektív tényezőt kizárhat az árképzési egyenletből.
Létezik egy alapelv az árak tesztelésére: addig növelje az árat, amíg el nem éri azt a pontot, amikor az emberek már odébbállnak az ajánlata láttán.
Az így kapott ár nem minden esetben a legmegfelelőbb választás, de legalább azt megtudhatja belőle mi a legmagasabb, de még elfogadható ár a szolgáltatásáért.
Vizsgáljuk meg egy gyakorlati példán keresztül, miként hozható ki a maximális profit egy újonnan piacra dobott e-book eladásából.
A tényleges értékesítés beindítása előtt az alábbi három árat teszteljük:
1. 2000 Ft
2. 4000 Ft
3. 6250 Ft
Első lépésként elkészítünk három értékesítési oldalt, melyek az árak kivételével teljesen egyformák. Majd gondoskodunk arról, hogy nagy mennyiségű látogató érkezzen mindhárom oldalra. (A Google Adwords hirdetés segítségével ez könnyedén kivitelezhető.) A párhuzamos tesztelés módszerének alkalmazásával a látogatói forgalmat egyenlő arányban küldjük mindegyik oldalra.
A párhuzamos teszt eredménye:
1. verzió | 2. verzió | 3. verzió | |
Ár | 2000 Ft | 4000 Ft | 6500 Ft |
Megrendelés | 39 | 48 | 30 |
Bevétel | 78.000 Ft | 192.000 Ft | 195.000 Ft |
Az eredményekből egyértelműen látszik, hogy a teszt-eladások során a legmagasabb ár hozta a legnagyobb bevételt, ráadásul jelentős árréssel.
Tanulság: ha nem teszteltük volna le a legmagasabb árat, akkor valószínűleg fel sem tételeztük volna, hogy egy e-book akár még 6500 Ft-ot is megér a célpiacnak.
Elemezze az eredményeket
A fenti példa alapján Önt is bizonyára csábítaná a lehetőség, hogy a legmagasabb, „nyertes” áron kínálja termékét, hogy aztán hátradőlve várhassa a hat számjegyű bevételeket. Ugye?
Néhány termék és szolgáltatás árképzése során valóban ez a jó döntés. Azonban ebben a példában a megrendelések száma az, ami figyelmet érdemel.
Jóllehet nem a 4000 Ft-os könyv termelte a legnagyobb bevételt, de a legmagasabb számú megrendelést hozta, igaz kisebb árréssel mint a legmagasabb ár.
Ez a tény egy nagyon lényeges kérdést vet fel: Mi a fontosabb? Azonnali nagy bevételre szert tenni, vagy biztosan megszerezni minél több új vásárlót?
Ha az Ön cége életében kulcsfontosságú az új vásárlók szerzése, akkor a 4000 Ft-os árat kell választania. Ez a döntés különösen helytálló, ha az Ön által kínált szolgáltatás havidíjas és rendszeres bevételt generál, vagy ha meglévő vásárlóinak ad el újra és újra.
Figyeljen a részletekre is
Lehetetlen megmondani egy termék vagy szolgáltatás legjobb árát anélkül, hogy előtte le ne tesztelne jó néhány variációt. Ahogy a fentiekben is olvashatta fontos megtalálnia a legmagasabb pontot, ameddig még elmehet terméke árának emelésében. Mielőtt túl gyorsan vonna le következtetéseket, fontos az eredmények részletes tanulmányozása is az elérendő céljai fényében. Gondolja át újra üzleti modelljét és válassza azt az árat, mely vállalkozása hosszú távú törekvéseit támogatja.
A párhuzamos tesztelés módszeréről bővebben az Internet-Marketing.hu weboldal „Látogatottság mérés” rovatában olvashat.
Kapcsolódó cikkek
- Honlap: csak 3 másodperce van
- 2007-es online trend-előrejelzés
- Tippek a "jó" kulcsszó kiválasztásához
- Az okos marketinges tudja mivel e-mailezik
- Ön hány vevőt szeretne?
- Építse ki saját piacát
- A blogok hatása a márkára
- Készüljön fel a látogatók dömpingjére
- Fedezze fel a keresőprogramok rejtett információit!
- A fogyasztói megelégedettség már nem elsődleges szempont
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.