Telefonadó - mennyit kell fizetnünk és mit tehetünk, hogy elkerüljük?
Mi után és mennyi telefonadót kell fizetni?
Az új előírások alapján 20% SZJA terheli a céges és intézményi vezetékes és mobiltelefon-számlákat. Az indok: a telefonszámlában keletkezett magánbeszélgetések vélelmezett mértéke (amennyiben nincsenek szétválasztva a privát és a hivatalos hívások) húsz százalék. Az adóhivatal álláspontja szerint a céges telefonon folytatott magánbeszélgetés természetbeni juttatás (tehát olyan, mint a fizetés, csak nem pénzben hanem „természetben” adva) - tehát SZJA köteles. Az új adó további „szépségei":
1. a bruttó telefonszámlát kell figyelembe venni a 20% SZJA megállapításánál (tehát a telefonszámla ÁFA-ja is adóköteles)
2. a 3%-os munkaadói járulék alapba beleszámolandó az így „kifizetett” természetbeni juttatás
3. továbbra is csak 70%-a levonható a hivatalos hívások ÁFA-jának (ahogy az APEH állásfoglalás fogalmaz: ÁFA ügyben a magánbeszélgetés ténykérdés.)
Az adót az egyéni vállalkozóknak nem kell megfizetni.
Ráfázunk ha áfázunk
A céges telefon miatt felmerülő természetbeni juttatás (SZJA, TBJ, MAJ-kötelezettség), illetve a már régóta meglévő ÁFA részleges levonási tilalom nincs összhangban.
A telefon ÁFA-ja 30%-ban nem levonható (ÁFA tv.33.§. (4) bek), az ÁFA 70%-a levonható. Ha a vállalkozó a telefonszámla legalább 30%-át továbbhárítja, akkor az ÁFA teljes egészében levonható lesz. Az ÁFA törvénynek azonban van egy olyan kitétele (32.§. (6) bek), amely szerint ha a szolgáltatást nem teljes egészében magáncélú használatra veszi igénybe, akkor az ÁFA-nak azt a részét, amelyet nem a vállalkozási tevékenységhez veszi igénybe (arányosítani kell), nem igényelheti vissza.
Ha a magáncélú használatot továbbhárítja a magánszemély felé (továbbszámlázza), akkor az ÁFA magáncélú használat miatt már nem lesz le nem vonható. Ha a továbbhárítás összege eléri a telefonszámla 30%-át, akkor az ÁFA teljes egészében levonásba helyezhető (viszont a továbbhárítás miatt fizetendő ÁFA is keletkezik), ha nem éri el a telefonszámla 30%-át, akkor az ÁFA 30%-a nem vonható le. - modta el dr. Szabó Tibor adószakértő a www.onadozo.hu szakmai portál szerkesztője.
Példa: mennyi az új adó egy bruttó 100 forintos havi telefonszámlát fizető cégnek?
Ha nincsenek szétválasztva és továbbszámlázva a magánhívások:
1. A le nem vonható ÁFA 30%-a 16.667*30%= 5.000 Ft.
2. Törvény által vélelmezett magánhasználat a bruttó számlaérték 20%-a: 20.000 Ft
3. Természetbeni juttatás miatti SZJA (54%): 20.000*54%= 10.800 Ft
4. Természtbeni juttatás miatti nyugdíjjárulék (18%), alapja a bruttó számlaérték SZJA-val növelt összege (azaz adót adóztatnak): 30.800 Ft *18%= 5.544 Ft
5. Természetbeni juttatés miatti egészsgébizt. Járulék (7+4%), alapja a bruttó számlaérték SZJA-val növelt összege (azaz adót adóztatnak): 30.800 Ft
*11%= 3.388 Ft
6. Munkaadói járulék: 20.000 *3%= 600 Ft
Összesen: 10.800+5.544+3.388+600= 20.332 Ft
(azaz durván számolva a bruttó számlaérték 20%-a a többlet adóterhelés)
Forrás: Dr. Szabó Tibor - www.onadozo.hu
Mikor kell megfizetni az adót?
Az új adónemet havonta kell megfizetni, még abban az esetben is ha a cég bizonyos adónemekben negyedéves, netán éves bevalló - mondta el Lepsányi Mária a Gazdasági Rádió Hálóbeszéd c. műsorában.
Mi minősül magánhívásnak?
Hivatalos vagy inkább magánhívás-e, ha mondjuk az egyszeri dolgozó hazatelefonál a feleségének, hogy késni fog, de mindjárt az aznap esti vacsora is szóba kerül?
Vagy mi a helyzet akkor, ha mindkét fél épp a munkahelyen csücsülve hívja egymást, és történetesen a két cég még üzleti kapcsolatban is áll egymással. Hogyan ellenőrizzék a cégek dolgozókat hisz nem állíthatnak mindenki mögé egy „telefon-ellenőrt".
Hihetetlen nagyságú adminisztrációs terhet róna a cégekre az APEH által ajánlott módszer: minden hívást írjunk egy hívásnaplóba, hogy kit hívtunk milyen ügyben, melyik számon és mikor.
Telefonközponthoz csatlakoztatott személyi kódos rendszer lehet a megoldás
Jó a rosszban, hogy az adóhivatal igen nagyvonalú annak a meghatározásában, hogy mi a magánbeszélgetés. Állásfoglalása szerint elfogad bármilyen (Art. 44 par. szerinti) módszert a magán és a hivatalos beszélgetések szétválasztására! Sőt! A hívásszétválasztó rendszer alkalmasságát nem kell az ügyfélnek bizonyítani a hivatal felé, épp ellenkezőleg. A hivatalra hárul a módszer alkalmatlanságának bebizonyítása!
Legális „kibúvók” a telefonadó alól
A törvénymódosítás - mint a törvények általában - azért hagy kiskaput az élelmesebb vállakozók és intézmény-vezetők számára. Két olyan (az adóhivatal szerint is legálisnak mondott) módszer kínálkozik, mellyel ki lehet kerülni a telefonadót.
A. PIN kódos vagy személyi kódos rendszer bevezetése. Minden dolgozónak van egy 4-5 karakter hosszú hivatalos és egy magán PIN kódja, melyet (minden alkalommal) a hívott szám elé tárcsáz. A telefonközpontra illesztett tarifaszámláló-alkalmazás pedig külön számolja a magán és a hivatalos hívásokat. A dolgozó pedig a hónap végén befizeti a magánhívásokat a pénzügynek.
Sándor Zoltán a Gloster telekom műszaki ügyvezetője szerint, az olyan 15-20 főt, vagy annál többet foglalkoztató cégek, ahol korábban nem működött személyi kódos rendszer de a törvény hatálybalépése után bevezették még akár jól is járhatnak. A főnökség , mely kénytelen a rendszert bevezetni egyrészt extra-haszonként könyvelheti el a lecsökkent telefonszámlát, másrészt van kit okolni a kellemetlen változásért.
A személyi kódos rendszer előnyei:
1. nem kell 20% SZJA-t,és plusz 3% munkaadói járulékot fizetni a munkatársak magánbeszélgetési után.
2. közel 30%-kal csökken a telefonszámla, mert a munkatársak visszafogottabban használják magán célra a céges telefont ha tudják, hogy figyelik őket.
Hátrányai:
1. Kb. havi bruttó 100 ezer forintos vezetékes telefonszámla esetén kifizetődő a rendszer üzemeltetése.
2. PIN-kódos telefonközpont, tarifaszámláló alkalmazás beszerzése.
B. A forgalmi-díj mentes telefon-előfizetés (flat rate)tűnik a egyedüli megfizethető megoldásnak az egy- két fős mikro-vállalkozások számára. Számukra rossz hír viszont, hogy a szolgáltatók egyelőre nem tolonganak az ilyen díjcsomagokkal. A nagyobb koncessziós társaságok honlapjait böngészve egyedül a T-com Grátisz 500-as díjcsomagja SZJA mentes flat rate, igaz havonta 5300 Ft-ért és csak az első 500 percig. A forgalom 500 perc feletti része már nem adómentes!
Az első adóellenőrzésekre még bizonyosan várni kell, és a hivatal is előreláthatólag kissé rugalmasan kezeli majd a szeptember 1-i határidőt. Jól jellemzi a kialakult helyzetet, hogy az új adótól maga az APEH sem várja a bevételek látványos növekedését. De ami késik nem múlik. Cégvezetők, intézmény-vezetők ideje cselekedni!
A következő részben azt vizsgáljuk meg, hogy milyen tarifa-számláló megoldások kaphatóak a magyar piacon de főleg azt hogy: mennyiért.
Forrás: www.alkozpont.net
Kapcsolódó cikkek
- Alternatívok lobbiznak a hatékonyabb szabályozásért
- Megújította "ADÓ" kínálatát a Complex
- A VoIP-szolgáltatások jelentik a legfőbb veszélyt
- Megújult az adóhatóság internetes oldala
- NHH: Továbbra is kötelező lehetővé tenni a közvetítőválasztást
- Az Ericsson 43 Gb/s sebességű optikai átviteli technológiát tesztel
- Az AB megsemmisítette a hírközlési törvény több rendelkezését
- Változások az internetes adózásban
- A Skype ingyenessé teszi a vezetékes hálózat felé kezdeményezett hívásokat
- Nemzetközi konferencia a hírközlés-szabályozásról
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.