A 112 életet menthet

Siemens alapokon

1999. december 15. 16:41
Nap mint nap történnek sajnálatos balesetek. Járművek ütköznek autópályán, előfordul, hogy a baleset során veszélyes anyagok kerülnek az úttestre, s így ez a forgalom további résztvevőit is veszélyezteti. Ilyenkor persze mielőbb segítségre van szükség, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy a rendőrséget, tűzoltóságot, illetve mentőket milyen gyorsan sikerül elérni. Szerencsére manapság már szinte mindig akad egy kéznél lévő mobiltelefon, amelyről segítséget hívhatunk. No de kit és hogyan? A 112-es segélyhívószámmal egyszerre érhetjük el akár mindhárom segítő szervezetet, s így a helyszínre érés jelentősen felgyorsulhat.
Egyszerű, gyors, hatékony

Az Egyesült Államokban már évtizedek óta sikeresen működik az a szolgáltatás, amelynek keretében egyetlen rövid, ingyenesen hívható telefonszám segítségével bárki elérheti a tűzoltóságot, rendőrséget, vagy éppen a mentőket. Nos a filmekből is jól ismert szám európai megfelelője a 112 immár hazánkban is elérhető. Egyébként az Európai Unióhoz történő csatlakozás egy igen fontos jogi és műszaki szervezési feladata volt, hogy az európai országokban egységesen használt 112-es segélykérőszám hazánkban is működhessen. Ilyen értelemben tehát a most kiépült megoldás nem egyszerűen csak a magyar állampolgárok életét könnyíti (és számos esetben meg is menti), hanem mindazon külföldi polgárokét is, akiket Magyarországi tartózkodásuk során bármilyen baleset ér. A 112-es egységes európai segélykérőszám a nyugati országokban évek óta sikeresen működik, az ott élő polgárok már hozzászoktak ahhoz, hogy vészhelyzet esetén egyetlen számot kell tárcsázniuk. Egy ilyen rendszer leglényegesebb pontja tehát annak az igénynek a megvalósítása, hogy a beérkezett hívások azonnal a megfelelő szervhez - a tűzoltósághoz, a rendőrséghez, vagy a mentőkhöz - jussanak el, illetve az érintett hatósági szervek azonnal riaszthatók legyenek. Magyarországon a kísérleti üzem még 1999. augusztus 16-án indult el. A belügyminisztériumi döntésnek megfelelően és az Országos Mentőszolgálat vezetőjével egyetértésben ekkor kezdtek üzemelni a Budapesti Rendőr-főkapitányság és a megyei rendőr-főkapitányságok ügyeletein a hívásfogadó központok. A 112-es szám szolgáltatási körének bővítése érdekében következő lépésként a tűzoltóság csatlakozását tűzték ki célul. A Fővárosi Tűzoltóparancsnokság Dologház utcai épületében tavaly március végéig a Siemens üzembe helyezett egy Hicom 372-es telefonalközpontot. A rendszer beüzemeléséhez azonban szükség volt egy társközponti csatlakozás kiépítésére az ORFK Teve utcai székházában üzemelő 112-es központ és a Fővárosi Tűzoltóság között.

Önzetlen segítség a Siemens részéről

Mivel a megoldás költségei - költségvetésből élő szervekről lévén szó - nem szerepeltek az ez évi előirányzatok között, előteremtésére sem a BM Tűzoltóság Országos Parancsnokságának, sem a Fővárosi Tűzoltóparancsnokságnak nem volt lehetősége, a Siemens térítésmentesen felajánlotta mind a bővítő eszközt mind magát a megoldást. A cég ugyancsak vállalta a teljes körű üzembehelyezést, a tesztelést és a karbantartási munkálatokat. Ezzel a - mintegy egymillió forint értékű - felajánlással létrejött a hívószámok egyesítése, zárult a kör, a mentők és a rendőrség mellett a tűzoltók is elérhetővé váltak a 112-es telefonszám segítségével. S hogy milyen előnyöket hordoz a Siemens rendszere? Nos, például azt, hogy végre megvalósul a sokcsatornás digitális kommunikációs kapcsolat, amely a korábbi megoldást tekintve sokkal magasabb - így megbízhatóbb - minőségi és technológiai szintet képvisel. A rendszer üzembehelyezésének egy igen érdekes vonása, hogy a Siemens pontosan 112 éve van jelen Magyarországon. Persze a hazánkban is jelentős piaccal rendelkező cég segítségnyújtása nem nevezhető váratlannak, hiszen a vállalati filozófiában mindig is fontos szerepet játszott a társadalom iránti felelősségvállalás. Mivel a Tűzoltóság komoly társadalmi feladattal bír, a Siemens úgy érezte, hogy a közös érdekek megvalósítása érdekében önzetlen segítséget nyújt. Az egységes segélykérő szám és az ezen keresztül elérhető közös kezelőközpont megvalósítása újabb lépést jelent az európai integráció felé vezető úton. S bár a józanész azt diktálja, hogy az új rendszert lehetőleg minél kevesebbszer kelljen használni, ha már megtörtént a baj, akkor - a most bevezetett, jól működő és korszerű kommunikációs eszköz révén - minél eredményesebb legyen az elhárítás, vagyis a riasztás és a helyszínre érkezés minél gördülékenyebben és lehetőleg minimális időveszteséggel történjen meg.

Már többször segítettek

A kísérleti üzem megkezdése óta országos szinten már közel 200 hívást irányítottak a tűzoltókhoz (ebből a Fővárosi Tűzoltóparancsnokság ügyeletére összesen 97 hívás érkezett), vagyis a rendszernek köszönhetően immáron közel 200 esetben tudott a tűzoltóság gyorsabban a helyszínre érni. Ez a szám a jövőben valószínűleg rohamosan emelkedni fog, hiszen a lakosság - csakúgy mint korábban az Egyesült Államokban, illetve az Európai Unió tagállamaiban - fokozatosan megismeri az új központi számot. Egyébként e megoldásnak köszönhetően a segélyhívás folyamata mindhárom területre többszörösen pozitívan fog hatni, hiszen az egységes számnak köszönhetően nem csak az ügykezelés válik gyorsabbá, hanem a téves hívások száma is nullára csökken majd (az emberek nem fogják összekeverni, s tévesen hívni mondjuk a rendőrséget a tűzoltóság, a tűzoltóságot pedig a mentők helyett).

Komplex infrastruktúra, egyszerű kezelés

A sikeresen debütáló rendszer műszaki hátterét tekintve a következőképpen működik. A 112-es szám tárcsázásával a hívás befut a kezelőközpontba. A hívó fél értesíti az esetről a központot, amely a problémától függően azonnali kapcsolással értesíti a megfelelő szerveket. Ezáltal nem szükséges a hívónak egyszerre több számot hívnia és ezzel értékes másodperceket, perceket elveszítenie, mivel a központ - mérlegelve az eset súlyosságát és annak típusát - szükség esetén akár minden felelős szervet azonnal a helyszínre küld. A Siemens segítségével így létrehozott társközponti vonal a 2 MB-os összeköttetés révén, Q-sig protokollal, lehetővé teszi a kapcsolatot az ORFK Teve utcai székházával, ahonnan azután "egyenesben" riaszthatók a mentők, a tűzoltók és a rendőrség illetékes egységei.

Kulcsszavak: Siemens trend

A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG

Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.

2024. november 22. 18:14

Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat

Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.

2024. november 22. 14:58

A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán

A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.

2024. november 22. 13:17

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36