Információs technológiában csak a középmezőnyben vagyunk az EU új tagjai között
Roland Berger felmérés a közép-kelet európai országok információs technológiai fejlettségéről
Mindennek kiszámításakor számos tényezőt vettek figyelembe. Technológiai oldalról többek közt a vonalas illetve mobiltelefonok elterjedtségét, az internet-használat arányát, ezen belül a szélessávú kapcsolatok nagyságrendjét éppúgy, mint például az e-kormányzat meglétét vagy a digitális televíziózás lehetőségének elterjedtségét. (A tanulmány részletesebb összefoglalója angol nyelven a mellékletben megtalálható). Ezeket a mutatókat vetették össze a gazdaság és társadalom fejlettségi szintjét kifejező „hagyományos” mérőszámokkal, mint például az egy főre jutó hazai termék, a munkanélküliség vagy a kutatásra-fejlesztésre fordított összegek aránya.
Az 1,0-től 6,0-ig terjedő skálán Magyarország végül a 3,7-es értéket kapta, ami majdnem pontosan megegyezik az Európai Unióba már felvett nyolc közép-kelet-európai ország átlagával (3,68), viszont messze elmarad a legjobbaktól. Az észt index 4,94, a szlovén 4,49, a cseh mutató pedig 4,19 volt. Csupán összehasonlításképpen: az Európai Unió fejlett részét jelképező német index 4,71-et, Ausztriáé pedig 5,12-t tesz ki. Feltűnő, hogy a legnagyobb újdonsült EU-állam, Lengyelország jelentősen lemaradt a többektől, indexe mindössze 2,57-en áll.
„A puszta rangsornál azonban jóval izgalmasabb következtetéseket vontunk le az információs technológia fejlettségi szintje és az általános gazdasági és társadalmi dinamizmus összevetésekor” – hangsúlyozta Schannen Frigyes, a Roland Berger budapesti irodájának ügyvezető igazgatója. Kiderült, hogy az információs technológiai beruházások meghatározó szerepet játszanak a közép- és kelet-európai országok gazdasági fejlődésében. „Az internet-technológiára vagy a szélessávú adatátviteli lehetőségek növelésére költött pénz szinte azonnal megjelenik a nemzetgazdaság fejlődésében. Egyértelmű korrelációt találtunk az információs technológiai infrastruktúrára fordított összegek és a gazdasági növekedés között. A kormányok így aktívan befolyásolhatják a gazdaság fejlődését” – mondta Schannen Frigyes.
Hasonlóan pozitívan befolyásolja az információs technológia fejlettsége a szociális értelemben vett jólétet: például kölcsönhatás mutatkozik a kutatás-fejlesztésre és az információtechnológiára fordított kiadások között. A számokból az is nyilvánvaló, hogy minél többet költenek egy országban infokommunikációra, annál kedvezőbbek a szociális és tudományos színvonalat jelképező értékek is. Ez jól mérhető például a diplomát szerzettek arányán, a munkanélküliségi mutatókon vagy a K+F kiadások bruttó nemzeti termékhez viszonyított arányán keresztül.
A Roland Berger tanulmánya ugyanakkor nem mutatott ki egyértelmű kapcsolatot a távközlési piac liberalizáltsága és a technológiai színvonal között. Úgy tűnik, hogy a mélyebb vagy szélesebb verseny nem feltétlenül mozdítja elő az infrastruktúra színvonalának emelkedését. „A vállalati szektor vagy a lakosság is a számára fontosnak, előnyösnek tűnő távközlési területeken ruház be, s döntésében nem játszik szerepet az, hogy az adott területen csupán egy, néhány vagy nagy számú szereplő van a piacon” – fűzte hozzá a Roland Berger magyarországi vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Egy hónap alatt 5 millió új GSM-előfizető Indiában
- Az IT kiadások mind nagyobb részét költjük energiára és hűtésre
- 122 millió európai az interneten
- Informatikai összefogás Észak-Magyarországon
- Növekvő net-populáció egész Európában
- A britek neteznek a legtöbbet
- IT-piac: A szolgáltatási szektor a legerősebb
- A fiatal nők neteznek a legtöbbet Nagy-Britanniában
- Adatlopástól félnek az internetezők
- Cyberbullying: Az új típusú támadás főként a tizenéveseket célozza
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
82%-kal nőtt a BÉT-en jegyzett kibervédelmi cég, a ViVeTech bevétele
82 százalékos növekedéssel, 742,4 millió forintra növelte nettó árbevételét a 2024-es év első hat hónapjában a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett kibervédelmi cég az előző év azonos időszakában elért 408,6 millió forintról. A ViVeTech Nyrt. adózott eredménye ezzel párhuzamosan 67 százalékkal, 91,1 millió forintra emelkedett a tavalyi év első felében elért 54,7 millió forintos szintről – derül ki a társaság által publikált 2024. első féléves jelentéséből.
Kell-e a digitalizáció és az MI a cégekben, vagy divatos pénzkidobás?
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy időt és kiadást spórolhat a digitalizáció és a mesterséges intelligencia használatával, de csak kevesen vannak, akik a megvalósítással valódi előnyhöz jutnak. Kurinyecz Gergely, digitalizációs szakértő a nagyvállalatok egyedi működésére szabott folyamatainak digitalizációjában szerzett tapasztalatai alapján segít felvázolni a szoftverek adta lehetőségeket, és mutat rá a gyakori buktatókra.
Magyarország legjobb munkáltatói között a Yettel
Mit jelent a céges kultúra vagy a munkavállói jóllét, hogyan lehet a jelölteket bevonzani, miként lehet hatékony a munkatársak hosszú távú elköteleződése és hol a helye a fenntarthatóságnak? Többek közt ezeket a szempontokat vizsgálta egy független nemzetközi intézet, a TOP Employer Institute. Az eredmények alapján a Yettel hazánk legjobb munkáltatói közé került – az elismeréssel Magyarországon mindössze 17 cég rendelkezik.
Alapjaiban alakul át a munkaerőpiac szerkezete
A magyar munkaerőpiac közelít a teljes foglalkoztatottsághoz, mely a következő években számos további kihívás elé állítja a gazdaságot. A munkaerőpiacra ható globális trendek, a digitális átmenet és az új technológiák pedig alapvetően formálják át a munka világát. Az automatizáció, a mesterséges intelligencia (AI) és a digitális megoldások egyre inkább átalakítják a munkahelyeket és a munkavégzés módját. A külföldi munkavállalók szabályozott keretek között történő alkalmazása pedig lehetővé teszi a vállalatok számára a globális munkaerőpiac lehetőségeinek kihasználását – vázolta fel a jövő munkaerőpiaci kihívásait és lehetőségeit Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató ügyvezetője.
Tapasztalt szakértőt igazolt szakmai vezetőnek az IndependAds
Nyártól Dobos Krisztián tölti be az IndependAds Head of Programmatic & Data pozícióját, tovább erősítve az ügynökség szakértői bázisát. Több mint tízéves tapasztalatával a programmatic kampányok menedzselésében Krisztián kulcsszerepet játszott számos világmárka sikeres kampányainak lebonyolításában. A szakember érkezése új szintre emeli az ügynökség programmatic szolgáltatásait, még precízebb és hatékonyabb kampányok megvalósítását lehetővé téve.