Webkettes bűnüldözés
Az egyik nagy port felkavaró videón az FBI - a szövetségi rendőrség - két tagja látható, amint intézkedés közben kegyetlenkedik egy gyanúsítottal. Több százezren látták a felvételt, a két FBI-alkalmazott pedig a YouTube-nak köszönhetően igencsak kellemetlen helyzetben találta magát. Nem ez az egyetlen ilyen eset - egyre több rendőr igyekszik azonban megfordítani a trendet és a bűnüldözés szolgálatába állítani a webkettes alkalmazásokat.
Először a kanadai rendőrség lépett: tavaly az Ontario állambeli Hamiltonban egy hiphop koncerten verekedés tört ki és egy fiatal férfi meghalt. A gyilkosság lehetséges szereplőit megörökítő biztonsági kamerafelvételt felrakták a rendőrségi honlapra, az egyik munkatárs, Jorge Lasso azonban feltöltötte a YouTube-ra is, gondolván, hogy a fiatalok körében rendkívül népszerű portálon többre jutnak a 72 másodperces anyaggal.
A felvételt több mint 35 ezren látták, a tettes pedig két héten belül meg is került. Igaz, magától jelentkezett, Lasso szerint azonban ebben nagy szerepe volt a YouTube útján "kibővített nyilvánosságnak."
Miután kattant a bilincs a tettes csuklóján, Lasso eltávolította a felvételt a YouTube-ról, de egy másolat továbbra is látható a fájlmegosztón. A Der Spiegel című hamburgi hetilap honlapján megjelent cikk szerint ez jól mutatja a webkettes nyilvánosság árnyoldalát, az ilyen felvételek ugyanis sérthetik az áldozatok, a vétlen résztvevők, de még a bűnözők személyiségi jogait is.
A tavalyi eset óta már több súlyos bűntény tisztázódott a YouTube segítségével, Jarrard Copeland amerikai rendőr Arkansas államból pedig továbbfejlesztette a módszert: a MySpace nevű közösségi portálon ugyancsak biztonsági kamerák felvételeit felhasználva személyes oldalt hozott létre egy ismeretlen bűnözőről, aki január óta sorozatban rabolja ki az arkansasi bankfiókokat.
A nyitólapra belépve felcsendül a Rendőrakadémia című vígjátéksorozat főcímzenéje, a háttérkép dollárkötegeket ábrázol, a "magamról" című rovat pedig a Do You Know Me? (Ismersz engem?) kérdéssel indul. A bemutatkozásból kiderül például, hogy "mindig kis kaliberű pisztolyt használok", és "a nyakamon és az alsó állkapcsomon feltűnő sebhely látható." Copeland hivatalos felhívásban szólítja fel a honlap látogatóit, hogy akinek bármilyen információja van a rablóról, értesítse a rendőrséget.
A fotótárba a biztonsági kamerák felvételeinek állóképeiből készült válogatás, és Copeland mindegyikhez apró kommentárt is írt. Az egyik szerint "ezen a képen a Fort Smith-i bankot rámolom ki éppen - nagyon menő vagyok".
Copeland nem bőszíteni, hanem elfogni akarja a bankrablót, bár könnyen lehet, hogy ha "kellően felidegesítik a képek, hibát követ el és lekapcsolhatjuk". Egyébként pedig "aki ismeri a tettest, a képekről felismeri, és remélhetőleg fel is hívja a rendőrséget" - mondta el a rendőr őrmester.
A bankrabló még szökésben van, Copeland ötlete viszont hatalmas siker: néhány hét alatt 700 barátra lelt a MySpace-profil. A közösségi portál felhasználói nem fukarkodnak a dicsérettel, és többeket annyira magával ragadott az ötlet, hogy nagyüzemben továbbítják a körözési felhívást, függetlenül attól, hogy Arkansasban élnek-e vagy sem. Így például az egyik hozzászóló megjegyezte, hogy "Mindenkivel kerestetni fogom, akit csak ismerek New Yorkban. Nem menekülhet a gazember."
Kapcsolódó cikkek
- A Szallas.hu-val indul a YouTube Magyarországon
- Indul a magyar YouTube
- Óriási siker a Putyint rács mögött ábrázoló fiktív YouTube-videó
- Az olasz miniszterek Twitteren keresnek munkatársat
- Az amerikai elnök 45 percig élőben válaszolt a YouTube-felhasználók kérdéseire
- Elavulttá válnak a munkaerő toborzására és megtartására használt hagyományos módszerek
- Feltörték a Microsoft YouTube csatornáját?
- Internet Hungary - Néhány éven belül visszaeshet a közösségi oldalak látogatottsága
- Nem elégséges a kisgyermekek védelme az internetes közösségi hálózatokon az Európai Bizottság szerint
- Digitális forradalom zajlik a filmkészítésben
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.