Az IBM jóslata: a fogyasztó bekapcsolja magát
Az elkövetkező öt-tíz év egyik legfontosabb trendje az energiaiparban a felhasználók aktív bekapcsolódása lesz az energia-ellátásba – jósolja az IBM új tanulmánya. A megállapítások alapjául szolgáló kutatás során világszerte közel kétezer energiafogyasztót, száz energiaipari vezetőt és több szakértőt kérdeztek meg, akiknek meglátásait ötvözték az IBM iparági tapasztalataival.
Több, egymást erősítő folyamat eredményeként sok tekintetben módosul majd a villamosenergia-termelés módja, irányítása és elosztása. A változások három mozgatórugója az új technológiák megjelenése, a fogyasztók növekvő igénye arra, hogy meghatározzák milyen forrásból kívánják a számukra szükséges energiát beszerezni és a klímaváltozással kapcsolatos reakciók.
A felhasználók szerepe megnő – többé nem akarnak a szolgáltatások passzív befogadói lenni. Energiatudatos vállalatok és lakóközösségek kapcsolódnak majd be termelőként is, hogy biztosítsák saját igényeiket, így olcsóbban, vagy környezetkímélőbb forrásból juthassanak energiához, és értékesíthessék a felesleget. A megkérdezettek több mint felét érdekelné az energia önálló előállítása, amennyiben ennek költsége nem magasabb a piaci árnál.
Ezek a folyamatok a mainál is összetettebb, intelligens, az információtechnológiát intenzíven használó közüzemi hálózatok kialakulásához vezetnek majd, amelyek sok szereplővel rendelkeznek, kevésbé hierarchikusak és diverzifikáltak. Mindez kihat a villamosenergia-szolgáltatók üzletmenetére és stratégiájára is, akiknek sok résztvevőn alapuló hálózati struktúrára, gyorsabban változó piacra és új ügyféligényekre kell felkészülniük. Ezzel együtt számtalan új lehetőség is adódik majd, amelyekre jövedelmező új termékek, szolgáltatások és üzleti modellek építhetők.
A tanulmány elérhető az ibm.com/iibv címen keresztül.
Kapcsolódó cikkek
- 2010: teljes forgalmi dugó az interneten?
- Népszerű az e-kereskedelem
- Folyamatosan növekszik a hazai PKI alkalmazások piaca
- Az IBM ötmilliárdért megveszi a Cognos-t
- Megint tovább szűkült a PDA-piac
- Átfogó kutatás a világ adatközpontjairól
- Drámaian csökkent idén a noteszgép-merevlemezek ára
- 112 ezerrel több mobil-előfizető szeptemberben
- Új trendek az üzleti informatikában
- Közel 100 millió grafikus lapkát forgalmaztak a 3. negyedévben
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.