A világ előrehaladása az információs társadalom terén - letölthető az ITTK összefoglaló jelentése
A 21. század elején tíz év alatt új egyenlőtlenségek osztják meg a társadalmakat és az embereket, a világ országai közül számosan átbillentek az információs társadalomba. Ez az újfajta társadalom fejlesztési paradigmává vált. Lezajlott egy technológiai forradalom, a digitális eszközök mindennapjaink részévé váltak, immár nem csak eszközök, hanem emocionálisan is kötődünk hozzájuk. Megváltozott a médiafogyasztás, megváltoztak a kulturális objektumok átvételi csatornái; az interakció és az interkonnektivitás új magaslatokat ér el. Átrajzolódik a gazdaság, a kormányzás, a tartalomipar, megváltozik a fogyasztó és előállító viszonya. Pillanatok alatt alapvető létkérdéssé válik a fenntartható fejlődés kivitelezése. Az informatika, az internet és a számítógép az élet minden területére betört, mi több, hétköznapivá vált. Mindez (bár a folyamatok jóval előbb, 10-20-30 éve kezdődtek) tíz év alatt.
A World Progress Reportok idei darabja nyolc nagyobb fejezetből áll: első két fejezete bevezető lépésként az információs társadalom két legjellemzőbb technológiájának világába és alapvető elterjedési adataiba vezet be. Túllépve a technikai környezet felvázolásán máris a mélyebb diskurzusokra koncentrál, és a legforróbb témákba veti bele magát, az oktatás és az e-kormányzás világába. A megosztottságok témakörében elmélyedve egyfelől a globális versengést, a kutatás-fejlesztést vizsgálja meg, utána pedig az e-Inclusion feloldhatatlan dilemmáiba fut bele. A kötet utolsó előtti fejezete az információs társadalom rangsoraival, indexeivel foglalkozik, végül, de nem utolsósorban egy alapvető fontosságú témához, a joghoz nyúlt hozzá könnyedebb formában és stílusban.
Az ITTK örömmel és kíváncsian várja az észrevételeket írásban (például keresse a kutatás vezetőjét, Rab Árpádot e-mailen rab.arpad@ittk.hu) és szóban (például a január 24-én rendezett ingyenes, nyilvános Szakmai Klubjukban).
Kapcsolódó cikkek
- Bécs: egymillió euró új internetes megoldásokra
- Az akcióév első programja: "Kattints rá, Nagyi!"
- Symantec: tanácsadó oldal a családok online védelmére
- Az USA-ban is bevezetik a fejlődő országok noteszgépét
- Több mint egymillióan kattintottak a Startlapra
- 75 dolláros laptopot ígér az OLPC lemondott műszaki igazgatója
- Ötpárti összefogás a digitális szakadék csökkentésére
- Az olaszok kedvence lett az internet
- "Küldés az egérrel" - médiaműveltségi kérdőjelek
- Az Intel kiszáll a százdolláros laptop-programból
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.