10 milliós bírságot kapott a Magyar Telekom

forrás Prim Online, 2008. május 28. 18:04

Három távközlési szolgáltatót marasztalt el internetszolgáltatást hirdető reklámjaik miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A Magyar Telekom, a FiberNet és az Interware nem közölte a fogyasztókkal, hogy a hirdetett áron csak hűségnyilatkozat aláírásával lehet igénybe venni a szolgáltatást. A Magyar Telekom ezentúl olyan sávszélességet ígért, amelyet egyetlen ügyfél sem tudott elérni. A fogyasztók megtévesztése miatt a Magyar Telekom 10 millió forintos bírságot kapott, a másik két vállalkozás esetében a GVH eltekintett a büntetéstől.

A GVH 2007 őszén eredetileg a T-Online Zrt. ellen indított eljárást a fogyasztók megtévesztésének gyanújával. Az eljárás megindítását követően azonban a T-Online hozzáférési üzletága beolvadt a Magyar Telekom Nyrt-be, így a versenyhatóság ezt a céget is bevonta az eljárásba.

A GVH vizsgálata megállapította, hogy az eljárás alá vont tájékoztatásai információt tartalmaztak az adott termék lényeges tulajdonságáról, a maximálisan elérhető sávszélességről. Márpedig egy szélessávú internet csomagnak az ár és a sávszélesség a lényeges tulajdonságai közé tartozik, amelyet önmagában az is igazol, hogy a piaci kommunikációk többsége ezt a két körülményt emeli ki. A reklámok egyértelmű közlést tartalmaztak a letöltési sebességgel kapcsolatban, amelyek a fogyasztók felé konkrét ígéretként jelentkeztek. Ugyanakkor a Magyar Telekom maga is elismerte, hogy a leggyorsabb csomag esetében csak megközelíteni tudták a reklámozott sebességet. A szolgáltató által beküldött adatok alapján 2007-ben nem volt olyan fogyasztó, aki a 8 Mbit/sec sávszélességű csomag maximális értékét elérte volna. A távközlési vállalkozás így nem tett eleget azon kötelezettségének, hogy bizonyítsa, egyes termékeinek letöltési sebességéről adott tájékoztatásai megfelelnek a valóságnak.

A GVH gyakorlata szerint a reklámnak nem feladata a minden részletre kiterjedő, teljes körű termékleírás. Ugyanakkor, ha egy tájékoztatás kiemel valamely lényeges körülményt, akkor azt pontosan kell tennie, nem elhallgatva a közlés helyes értelmezéséhez feltétlen szükséges tényeket. A szerződés határozott időre történő megkötésének vállalása az áru lényeges tulajdonsága, hiszen ennek hiányában nem lehetséges a reklámozott áron történő szerződéskötés. Ráadásul, ha a fogyasztó határozott időre köt szerződést, akkor a meghatározott időtartam lejárta előtt csak kedvezőtlen feltételekkel (kötbér megfizetésével) mondhatja fel szerződést. A határozott időre megkötött szerződés alkalmas a fogyasztó időszakos fogva tartására, nehezítve a versenytársak közötti váltást. A hűségnyilatkozat tényének elhallgatása így megtévesztő, hiányos tájékoztatásnak minősül, ha a reklám üzenete tartalmazza a szolgáltatás díját, vagy éppen annak ingyenességét. Hasonló megítélés alá esik, ha a használt tájékoztatási eszköz jellemzői miatt az apró betűs részben foglalt kiegészítő információ nem válik a fogyasztói üzenet részévé. Márpedig a Magyar Telekom televíziós reklámjaiban, utcai plakátjain, jármű matricáin nem észlelhető módon adott tájékoztatást arról, hogy a reklámozott áron csak hűségnyilatkozattal együtt vehető igénybe a szolgáltatás.

Mindezek miatt a GVH szerint a távközlési cég hirdetései alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, így a Magyar Telekomnak 10 millió forint bírságot kell fizetnie. A bírság összegének megállapításakor a versenyhatóság tekintettel volt a Magyar Telekom piaci helyzetére, a reklámokkal elért fogyasztói kör nagyságára, a jogsértő hirdetésekkel érintett időszak hosszára. Súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a Magyar Telekom már több alkalommal megtévesztette a fogyasztókat. Jelentősebb összegű bírság kiszabását a GVH nem tartotta indokoltnak, mivel a vállalkozás kellőképpen alátámasztva igazolta, hogy a jövőben hajlandó változtatni hirdetési gyakorlatán.

A közelmúltban hasonló okok miatt két másik Internet szolgáltató vállalkozást is elmarasztalt a GVH. A FiberNet Zrt. a versenyhatóság szerint 2007-ben egyes reklámjaiban nem, vagy nem észlelhető módon adott tájékoztatást arról, hogy a közölt áron csak akkor lehet szerződni, ha a fogyasztó hűségnyilatkozatot ír alá. Ugyanezt a jogsértést követte el 2006-os reklámjaiban az Interware Zrt. is. A GVH azonban utóbbi két társaságra nem szabott ki bírságot, mivel azok rövid ideig, korlátozott hatású kommunikációs eszközök igénybevételével hirdették szolgáltatásukat, kampányuknak csekély piaci hatása volt. Ráadásul a két szolgáltató együttműködött a GVH-val és kész volt piaci magatartásának megváltoztatására.

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Még „Sam Sung” sem tud ellenállni a világ legvékonyabb befelé hajlítható okostelefonjának

A HONOR az épp zajló IFA 2024-en mutatta be a HONOR Magic V3-at, és mindenkitől elismerő visszajelzéseket kapott – többek között Sam Sungtól is.

2024. szeptember 7. 15:50

Érkezik a HMD eddigi legbátrabb újítása

A Human Mobile Devices bemutatta az eddigi legforradalmibb készülékét: megérkezett a HMD Fusion. Az egyedi okostokokkal** kiegészíthető okostelefont teljesen a saját stílusodra szabhatod, és minden eddiginél könnyebben alakíthatod át vele a kedvenc, gyakran használt funkcióidat.

2024. szeptember 7. 11:59

A HONOR az IFA 2024-en mutatta be legújabb AI innovációit

A HONOR az IFA 2024-en bemutatta úttörő AI-képes hardveres kínálatát, valamint a kollaboratív AI adatvédelmi architektúráját, ezzel is hangsúlyozva, hogy mennyire elkötelezett az AI-vezérelt jövő iránt. Az eseményen debütáltak a HONOR legújabb AI-képes zászlóshajó készülékei is, köztük a HONOR Magic V3, a világ legvékonyabb, befelé hajlítható okostelefonja, valamint az elegáns és művészi HONOR MagicBook Art 14 laptop, illetve az innovatív HONOR MagicPad 2 tablet. Az IFA 2024-en a HONOR Watch 5 is bemutatkozott.

2024. szeptember 6. 18:47

Jelek az űrből: megszakítás nélküli lefedettség földrajzi korlátok nélkül

A műholdas és a földi mobilhálózatok integrálása új bevételi forrást jelent a műholdas, a félvezető- és a távközlési iparágak számára. A Deloitte TMT Predictions tanulmánya szerint 2024-ben már több mint 200 millió olyan okostelefont értékesíthetnek, amelyek képesek összekapcsolódni műholdas szolgáltatással. Mindemellett tovább növekedhetnek a műholdak létesítésére és -indítására fordított kiadások is, amelyekkel a beruházások összértéke már meghaladhatja a 3 milliárd dollárt.

2024. szeptember 6. 17:00

A továbbfejlesztett Samsung Food új, színvonalasabb élményeket kínál az IFA 2024 kiállításon

A Samsung a Samsung Food* első évfordulója alkalmából, az IFA 2024 kiállításon mutatja be a személyre szabható, AI-alapú élelmiszer- és receptgyűjtő felület legújabb funkcióit és frissítéseit. Az alkalmazás a tavalyi IFA kiállításon mutatkozott be, azóta pedig több mint hatmillió felhasználó töltötte le**, és az étkezéstervezés, valamint főzés egyik alapvető eszközévé vált a modern otthonokban. A felület legnépszerűbb funkciói közé tartoznak a Receptfunkciók, a Bevásárlólista, valamint az Étrendtervezés.

2024. szeptember 3. 18:46

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megújult fizetési felülettel erősíti tovább pozícióját az online fizetési piacon a Barion

2024. augusztus 25. 15:34

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

2024. augusztus 14. 10:27

Már több, mint 1,2 milliót lopnak el egy-egy család számlájáról a csalók

2024. augusztus 13. 12:03

Hogyan védhetjük ki a gyakori Booking.com átveréseket?

2024. augusztus 7. 10:33