LCD televíziók, DVD-felvevők: fellendíti-e a piacot a labdarúgó EB?

forrás Prim Online, 2008. június 1. 17:05

A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének adatai szerint a legutóbbi, 2006. évi labdarúgó  vb a szórakoztatóelektronikai eszközök közül az LCD tv-k piacára volt legnagyobb hatással. Az idei Európa-bajnokságot megelőző hónapokban a tendencia azonban már nem tűnik ilyen kedvezőnek, bár áprilistól erőteljes árverseny indult meg az árucsoportban. A DVD-felvevők iránti keresletet szintén pozitívan befolyásolta a két évvel ezelőtti vb, kérdés azonban, hogy az idei évben az elhalasztott vásárlások felpörgetik-e még a piacot, vagy állandósul a csökkenő értékesítési tendencia.

Az LCD televíziók kiskereskedelmi értékesítésének alakulása a 2006. évi labdarúgó VB-t megelőző hónapokban (az adatok százalékban kifejezve)

LCD TELEVÍZIÓ Darab ±%

  • 2006 február vs  január -23
  • 2006 március  vs február 4,3
  • 2006 április vs március -6
  • 2006 május vs április 63


Az adatokat vizsgálva látszik, hogy a kereskedők a májusi periódusban messze jelentősebb eladásokat realizáltak a többi időszakhoz képest, a forgalom (+63 százalék) ebben a hónapban nőtt a legtöbbet - állapítja meg a GfK Hungária elemzése. Sokak már idejében igyekeztek megvásárolni új készüléküket, a fellendülés már az év első három hónapjában ennek volt betudható. Természetesen ebben az esetben is voltak olyan vásárlók, akik bízva a még drámaibb áresésekben az utolsó pillanatra – 2006 május vége–június eleje – halasztották vásárlásukat. Ezt jól tükrözi, hogy áprilisról májusra 63 százalékkal ugrott meg az értékesítés.

Az eladásokat hónapról hónapra nyomon követve látszik, hogy az idei, 2008. évi labdarúgó EB-t megelőző hónapokban a növekedési indexek a teljes LCD-piacon jelentősen elmaradnak a két évvel ezelőttitől. A februári időszakot követően a piac megtorpanni látszott, viszont áprilistól kezdve a kínálatban számtalan, lélektani árhatárnak számító 100 000 forint akciós áron hirdetett készülék jelent meg (a 82 cm-es képátlójú kategóriában) erőteljes árharcot elindítva az egyes márkák között.

Az LCD készülékek értékesítésének alakulása az idei, 2008. évi labdarúgó EB-t megelőző hónapokban (az adatok százalékban kifejezve)

LCD TELEVÍZIÓ Darab ±%

  • 2008 február vs  január -12
  • 2008  március  vs február 0,04
  • 2008 április vs március 4,3


Az akciós újságokban megjelent síkpaneles tv-hirdetések számát tekintve egyértelműen az április volt kiemelkedő: mintegy háromszor annyi panel tv-t hirdettek meg, mint két évvel ezelőtt. Ehhez persze hozzátartozik, hogy az elmúlt években a gyártók mind több modellel jelentek meg a piacon, ám megfigyelhető, hogy az EB indulása előtt nincs akkora ugrás a hirdetett modellek számát tekintve.

Az akciós újságokban megjelent LCD és plazma tv-hirdetések száma, 2006. január-május és 2008. január-május


A növekedési számok jelentősen elmaradnak az előző évi tendenciáktól, a gazdasági megtorpanással együtt járó lakossági fogyasztás visszaesés a paneltv-piacot sem hagyta érintetlenül.

A GfK Hungária Heti (Flat TV) Monitor adatai szerint a piac áprilistól indult növekedésnek, amikor is kimozdulni látszott az addigi stagnálásból. Ez arra engedhet következtetni, hogy a lakosság nagy része megint csak májusra halasztotta tv-vásárlásait, kivárva a legutolsó pillanatot, amikor várhatón a piaci átlagárak mélypontra jutnak.

A mérkőzések elmulasztását a különböző adatrögzítő berendezések segítségével lehetett 2006-ban és lehet idén is orvosolni. E lehetőséget a focirajongók előszeretettel használták is, hiszen az adatok szerint a DVD-felvevők a 2006. év egészét tekintve jelentős növekedést mutattak – a kereslet 2005-höz képest mintegy 80 százalékkal nőtt. A bajnokságot megelőző május-júniusi időszakban az értékesítés 2006. március-áprilishoz képest csaknem 30 százalékkal emelkedett. Ezen kívül fontos megemlíteni, hogy éppen május-júniusra tehető a merevlemezes felvevők arányának jelentősebb emelkedése: 34 százalékról csaknem 44 százalékra nőtt a HDD-s készülékek piaci részesedése. A merevlemezes készülékeken belül is ekkor kerültek túlsúlyba a nagyobb (160 GB) tárkapacitásúak. Elmondható tehát, hogy a 2006-ban Németországban rendezett labdarúgó-világbajnokság egyértelműen befolyásolta az árucsoport értékesítési tendenciáit.

A 2007. esztendő és a 2008-as év első harmada azonban már nem alakult ilyen kedvezően a DVD-készülékeket (mind a lejátszók, mind a felvevők) tekintve. Bár a kereslet erősen eltolódott az egyre magasabb értékű készülékek felé (a merevlemezes készülékek aránya csaknem 65 százalék volt 2008. első negyedévében), az értékesített darabszámok egyelőre jócskán elmaradnak a 2006-os adatoktól. Ha az áprilisi időszakot vizsgáljuk, látható, hogy a piac nem növekedésnek indult, hanem ezzel és a várakozásokkal ellenkezőleg, visszaesett.

„Kérdés, hogy májustól fellendül-e ismét a kategória iránti kereslet” – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének vezetője. Több iparági szakértő szerint is erre az idei nyár a legesélyesebb, hiszen a labdarúgó EB után augusztusban kezdődnek az olimpiai játékok is. „Ha e két nagyszabású esemény hatására sem látható pozitív változás, a DVD-felvevők piacának csökkenő tendenciája állandósulhat” – fűzte hozzá a szakember.

Kulcsszavak: GfK sport TV trend DVD

Fogyasztói elektronika ROVAT TOVÁBBI HÍREI

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte

Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.

2024. november 20. 15:10

A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association

A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.

2024. november 19. 19:27

Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr

Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után ez a harmadik az innovatív digitális interfészek sorozatában, amelyek izgalmas bepillantást nyújtanak a mobilitás jövőjébe.

2024. november 19. 11:35

Mesterséges intelligenciával felszerelt mosodai megoldásokat mutatott be az LG

Az LG Electronics (LG) a Frankfurtban megrendezett Texcare nemzetközi kereskedelmi mosodai és textilápolási kiállításon mutatta be PROFESSIONAL LAUNDRY termékcsaládját. Az energiahatékonyságot előtérbe helyező új termékcsaládban számos nagy kapacitású megoldás, például 30 kg kapacitású mosó- és szárítógépek és egy 25 kg-os maximális mosási és 16 kg-os szárítási kapacitású hőszivattyús mosó-szárítógép is helyet kapott. A PROFESSIONAL LAUNDRY termékcsalád bevezetésével az LG célja, hogy mind Európában, mind pedig világszerte megerősítse pozícióját a kereskedelmi ruhatisztítási megoldások piacán.

2024. november 15. 20:25

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01