Magyar cégek a EU-hoz fordulnak a 25 milliárdos szoftvertender miatt
Kürti László, az egyik cég, az Open SKM Agency Kft. ügyvezetője kedden az MTI-nek elmondta a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSzF) az idén január elején írt ki beszerzési eljárást szoftverekre, amelynek feltételei szerinte több ponton is sértik a szabad verseny elvét és így bebetonozza a Microsoft monopóliumát a magyar oktatásban és közigazgatásban használt szoftverek területén. A három cég - az Open SKM, a Multiráció Kft. és az ULX Nyílt Forráskódú Tanácsadó és Disztribúciós Kft. - konzorciumi formában kívánt indulni a központosított közbeszerzési eljárás alapján keretmegállapodás megkötésére irányuló pályázaton, de a műszaki dokumentáció részletes tanulmányozása során arra jutottak, hogy nem érdemes, mert kizárólag az amerikai Microsoft, a világ legnagyobb szoftvercégének termékei nyerhetnek.
"A szövegben 1631 alkalommal szerepel a Microsoft megnevezés, ami már önmagában is törvényellenes, mert egy ilyen pályázat nem nevesíthet terméket" - mondta Kürti László. A társaságok álláspontja szerint a pályázat versenykorlátozó, mert gátolja az úgynevezett nyílt forráskódú szoftverek felhasználásának esélyegyelnlőségét az oktatásban és a közigazgatásban.
Az ügyben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított, mert a pályázat szövegét nem találta összeegyeztethetőnek a hatályos közbeszerzési törvénnyel. A Közbeszerzési Döntőbíróság mint elsőfokú hatóság februárban helybenhagyta a kiírást. A GVH fellebbezett a határozat ellen. A Fővárosi Bíróság először május 19-re tűzte ki a tárgyalás napját, majd július 7-re halasztotta. A három cég szerint mindkét lépés jogellenes, mert a közbeszerzéssel kapcsolatos ügyek tárgyalását sürgősséggel, harminc napon belül meg kell kezdeni. Időközben kihirdették a pályázat győzteseit: Microsoft szoftvereket forgalmazó vállalatok nyerték el a megbízást, és a köz-, és felsőoktatásra vonatkozó első szerződéseket összesen 1,4 milliárd forint értékben már meg is kötötték - mondta Kürti László.
Kürti cége a botrányosnak ítélt pályázat ügyében nyílt levéllel fordult a köztársasági elnökhöz, a Fővárosi Bíróság eljárásával kapcsolatban pedig panaszt tett az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsnál. A panasz kivizsgálását a tanács a Fővárosi Bíróság vezetőjének hatáskörébe utalta, a köztársasági elnök hivatalából pedig mind a mai napig nem érkezett válasz - mondta Kürti László.
A három vállalkozás a kedden elküldött közös levélben arra kéri Neelie Kroes versenyügyi biztost, hogy indítson eljárást a KSzF januári pályázatával kapcsolatban. A társaságok azt tartanák kedvező eredménynek, ha a brüsszeli bizottság tagja új pályázat kiírását rendelné el, amelyen nyílt forráskódú szoftverekkel foglalkozó vállalatok is a siker reményével indulhatnának.
Kapcsolódó cikkek
- Reuters: az EU a jövő héten lezárja a Microsoft-ügyet
- Állami szoftverbeszerzés nettó 24 milliárd forintért
- Az EU több böngészőt szeretne a Windows 7-be
- Operával és Firefox-al érkezhet a következő Windows
- Végre szabad utat adott a kormány a nyílt forráskódnak
- A Mozilla is beszáll a Microsoft-EU perbe
- Az EU megint előveheti a Microsoftot, ezúttal az Explorer miatt
- GVH - nem élt vissza erőfölényével a Microsoft
- Microsoft-per: Jogszerű volt a közbeszerzés a bíróság szerint
- GVH: a versenysemlegességet sérti a 25 millárdos Microsoft ügy
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.