T-Mobile: minimális az esélye egy negyedik szolgáltató megjelenésének

forrás Prim Online, 2008. július 17. 18:07

Mint arról tegnap beszámoltunk, jelentős szereplőként kíván megjelenni a magyarországi távközlési piacon a Telekom 4 Magyarország Zrt., s ennek érdekében a távközlési szolgáltatóktól tisztességes magatartást és egyenlő elbánást, a szabályozó hatóságtól pedig határozott, versenyélénkítő és befektetőbarát lépéseket vár el. A T-Mobile álláfoglalását egy negyedik operátor megjelenését illetően Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese, a T-Mobile vezetője foglalta össze.

Ami egy negyedik operátor megjelenését illeti, Winkler János rámutatott: a verseny fő terepe a szélessávú mobilinternet lesz, amelynek további fejlődéséhez többek között valamennyi piaci szereplő érdekét figyelembe vevő hatékony és rugalmas spektrumgazdálkodásra van szükség. Ez elsősorban annak újragondolását jelenti, hogy a rendelkezésre álló szabad frekvenciák elosztása hogyan szolgálhatja legjobban az információs társadalom érdekeit egy olyan piacon, ahol már a kezdetektől nagyon erős a verseny. Winkler minimális esélyét látja egy ilyen erős versenyhelyzetben egy  negyedik szolgáltató megjelenésének. A hírközlési hatóságnak a negyedik mobilspektrum-csomagot 2004-ben nem sikerült értékesíteni, azóta a piaci helyzet egy negyedik szolgáltató piacra lépése szempontjából a helyzet nehezebb, hiszen a mobilpiac sokkal telítettebbé vált. A negyedik engedély kiadása azt jelentené, hogy a piacon levő mobilszolgáltatók számára megszűnne a lehetőség arra, hogy a 900 MHz-es sávban harmadik generációs mobil szélessávú technológiákat vezessenek be, mert megszűnne számukra a 900 MHz-es sávbővítési lehetőség. Ez nem szolgálná az információs társadalom kiépítését, mert éppen a mobilpiacon a legnagyobb infrastrukturális beruházásokat végző mobilszolgáltatók lennének kizárva abból a lehetőségből, hogy vidéki területeken költséghatékony módon kiépített szélessávú hálózaton tegyék elérhetővé az ügyfelek számára a gyors internetelérést - mondta a vezérigazgató-helyettes.

A virtuális mobilszolgáltatás üzleti modellje Magyarországon nem életképes, a hazai piac nem bírna el több, nyereségesen működő mobilszolgáltatót – hangsúlyozta Winkler János. Egy új virtuális mobilszolgáltató a három, erős márkával jelen lévő hazai mobilcég mellé akkor zárkózhat fel, ha jelentős befektetéssel vonzó brandet épít, azonban a más iparágban sikeres márka nem feltétlen eredményes a mobilpiacon.

Még erős márka esetén is kimondható azonban, hogy az MVNO-k jövedelmezősége általánosságban véve eleve kétséges. Egy nemzetközi kutatás szerint a virtuális szolgáltatók 40%-a megy tönkre, 10%-uk pedig az üzleti tervet jelentősen alulteljesíti - tette hozzá Winkler János.

Sok esetben az üzleti terv eleve nem képes nyereséget kimutatni. Ennek részben a magas fix költség az oka (pl. készüléktámogatások), de az is szerepet játszik benne, hogy a nemzetközi és hazai piacon egyaránt az erőteljes verseny miatt a díjak jelentősen csökkentek, a magyar díjak pl. európai viszonylatban is az alacsonyabbak közé tartoznak. A margin csökkenését a verseny nyomán bevezetett új konstrukciók, pl. az a 0 forintos vagy alacsony percdíjat kínáló kedvezmények (lásd. Családbarát kedvezmény, cégen belüli hívások, T-Percek) is erősítik. A bevételek és a nyereség csökkenését költségoldalon lehetne kompenzálni, ilyen pl. az értékesítési tevékenység és az ügyintézés teljes egészében internetre terelése, de ezt a magyarországi szokások és elvárások nem teszik lehetővé.

Problémát okozhat a célcsoport azonosítása, az MVNO számára valóban fontos ügyfélkör meghatározása. A nemzetközi példák is azt mutatják, hogy egyedi, különleges, teljesen újszerű megoldással az MVNO-k sem tudnak előállni. A virtuális mobilszolgáltatóknál hátrányként jelentkezik az is, hogy a hálózatot üzemeltető újdonságai, szolgáltatásai, új alkalmazásai az MVNO és ügyfelei számára csak később érhetők el, így az innováció sem jelent versenyelőnyt. Összességében nehezen kimutatható az a hozzáadott érték, ami az MVNO-k hazai megjelenését indokolná. Ez lehet az oka annak, hogy bár a virtuális mobilszolgáltatásra időről időre akadnak érdeklődők és jelentkezők, de valós piaci szereplő nem jelent meg. A hazai mobilpiac mérete, a disztribúciós hálózat hiánya, az új szereplő rendkívül korlátozott mozgástere miatt feltételezhető, hogy az új piaci szereplő a sikeres működéshez és a gazdaságos működéshez szükséges ügyfélszámra és piacrészre nem tehetne szert - foglalta össze a T-Mobile álláspontját Winkler János.

Kulcsszavak: Telekom 4 T-mobile-hu

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai

A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.

2024. november 15. 19:13

Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot

A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták. 

2024. november 15. 18:00

Kevesen élnek a Black Friday bevált trükkjeivel, de a HONOR segíthet

Az európaiak rendkívüli erőfeszítéseket tesznek, hogy megtalálják a legjobb árakat, ám egy új kutatás rávilágít arra, hogy a Black Friday őrületébe keveredett vásárlók kihagyják azokat az alapvető trükköket, amelyekkel nagyokat lehet spórolni az ünnepi ajánlatokon.

2024. november 13. 18:05

Marad a jóáras korlátlan belföldi mobilnet, sőt, 7 napig díjmentesen tesztelhető

Idén júliusban indult a mobilhasználati élményt forradalmasító, teljesen digitális tarifa Yepp néven, ami egy üzletlátogatás vagy személyes kontaktus nélkül, mobilalkalmazáson keresztül, akár 10 perc alatt aktiválható és korlátlan belföldi mobilnetet kínáló előfizetés. A merőben új koncepció bevezető kedvezményes havidíját 2025. január 6-ig meghosszabbítja a szolgáltató, sőt, mostantól új megrendelés esetén 7 napos ingyenes próbaidőszakot is biztosít.

2024. november 13. 14:59

A Rakuten Viber új biztonsági megoldásokat vezet be

A Rakuten Viber, a biztonságos globális üzenetküldési megoldások úttörője és Európa vezető szuperalkalmazása új megoldásokat vezet be a kommunikáció további védelme érdekében. A vállalkozások mostantól gyorsan hitelesíthetik a felhasználókat a bizalom növelése és a csalások csökkentése érdekében, még biztonságosabbá téve az interakciókat.

2024. november 13. 13:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06