A PlayStation 2 és a DVD-piac
Továbbra is a VHS az uralkodó
A japán vásárlók igen technológiaérzékenyek, mindig a legújabb szerkezetekre vágynak, de általánosságban a VHS és a DVD (digital versatile discs) közötti választáskor az előbbi javára döntenek. Hiába nyújt a DVD a VHS kazettáknál vagy a CD-knél messze jobb audiohangzást és képminőséget, hiába teszi lehetővé jóval több adat tárolását, a legtöbb japán megriad a lejátszók és a lemezek árától. A Sony megváltoztathatja ezt.
A PlayStation 2 ugyan elsődlegesen játékkonzol, de hagyományos DVD-lejátszónak is használható, mozifilmek nézésére vagy audio CD-k meghallgatására. Elemzők számításai szerint a vásárlókat jobban érdekli a konzol DVD lejátszási, mint játékbeli képességek szempontjából, különösen mivel 39 800 jenes (kb. 90 000 forint) ára nagyjából a fele a DVD-lejátszókénak.
Ez azt jelenti, hogy március 4-étől (a PlayStation 2 ekkor jelenik meg a japán boltokban) az ország DVD-piaca egy teljesen új vásárlói kör érdeklődésére számíthat. Az Universal Securities elemzője, Motoharu Sone előrejelzése szerint a DVD-lejátszók eladásai a következő év folyamán megduplázódnak. "A DVD-lejátszók belföldi gyártókapacitása 2000-ben körülbelül 12 millió darab lesz, majdnem a duplája az 1999-es értéknek - mondta. - Ennek nagy része a PlayStation 2 bevezetésének lesz köszönhető."
Logikus folyamat?
Elemzők szerint a folyamat a DVD előnyeinek is köszönhető, a keskeny méretében rejlő kiváló grafikai minőségnek. De a DVD-szoftverek jelenlegi limitált mennyisége és a videók magas ára visszafogja a növekedést, különösen mivel a DVD-re még nem lehet adatokat rögzíteni; emiatt a VHS-lejátszó még hosszú ideig kulcsszerepet fog játszani a modern otthonokban. Japánban a DVD-videók átlagára 8000 jen (kb. 17 500 forint) körül mozog, és a filmválaszték elég szűkös. Az Egyesült Államokban és más ázsiai országokban az árak jelentősen alacsonyabbak, s a választék sokkal szélesebb. Japánban a VHS-filmek kölcsönzése marginalizálta a DVD-ket, habár szakértők szerint a vásárlók ugyanolyan könnyen kölcsönözhetnek DVD-ket is, ha a lejátszók - mint a PlayStation 2 is - elfogadható alternatívát fognak jelenteni, s ez a DVD-mozik választékának növekedését okozhatja.
A DVD-k megjelenése az audio CD-k 1980-as évek végén, 1990-es évek elején történt robbanásszerű elterjedéséhez, a vinil teljes kiszorításához lesz hasonlítható. Csak Japánban közel 22 millió darab PlayStation 2 konzolgép eladását tervezik a következő öt év folyamán. De az ágazat visszalépést szenvedett a tavalyi év végén, amikor a japán DVD-gyártók új lejátszóik kiadásának elhalasztására kényszerültek, mivel egy európai hacker a webre helyezte a DVD másolásvédelmének feltörési módszerét.
Szoftverek az üzletekben
A Sony Computer Entertainment marketingmenedzserének nyilatkozata szerint a vállalat a PlayStation 2 bevezetésekor azonnal több szoftvert is fog kiadni. Habár számos elemző véleménye szerint 15 év kell a DVD-piacon a kritikus tömeg eléréséhez és a DVD-filmek árainak drasztikus, a VHS videók áraihoz mérhető csökkenéséhez, a PlayStation 2 már korábban megismertetheti a vásárlókkal a DVD-technológia előnyeit.
"Széles szoftverválaszték megjelentetését tervezzük a PlayStation 2 indulása után... nem csak játékokat, hanem mozifilmeket is kiadunk - mondta a marketingmanager. - Nincs speciális célpontunk, de az elkövetkező évek trendje DVD-lejátszó vásárlására fogja ösztönözni a vásárlókat."
Kapcsolódó cikkek
- Egyre kevésbé figyelünk a veszélyekre
- A formátumháború után emelkednek a Blu-ray lejátszók árai
- A román IT-piac 2010-ig évente várhatóan 12-13 százalékkal nő
- Önálló informatikai szakállamtitkárságot hoz létre a GKM
- Gates: több külföldi szakemberre van szükség az USA-ban
- 2008-ban is a noteszgépek hajtják előre a PC-piacot
- Magyar cégek: Négyszáz tárgyalás a CEBIT-en
- 11 millió mobil-előfizető
- Felvásárlási hullám kezdődik az internetszolgáltatók piacán
- Az amerikaiak többsége mozdulni sem tud mobiltelefon nélkül
Már több mint 600 iskola használja az egyik leginnovatívabb magyar matekoktatási platformot
A 2024/2025-ös tanévtől a mateking teljesen ingyenessé tette a tanórai használatot az általános és középiskolákban dolgozó matematikatanárok számára. Eddig a hazai iskolák közel hetede csatlakozott, és csaknem 6000 tanár kapott már hozzáférést az oktató platformhoz, amely a hagyományos tantermi tanítást kiegészítve nyújt izgalmas, innovatív oktatási megoldásokat.
Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával
Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.
Az AI segítségével teszi hatékonyabbá az energetikai rendszerek felügyeletét a Ganz
Új, mesterséges intelligencia alapú szakértői megoldást fejlesztett ki a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. A Ganz Intelligent Solutions Expert System a villamosenergia-ipari eszközök, különösen teljesítmény transzformátorok, motorok és generátorok állapotfelméréséhez, diagnosztikájához és karbantartás ütemezéséhez nyújt digitális megoldást.