Személyazonosítás: magasabb biztonsági szintű technikák felé

Kovács Attila, 2008. október 12. 18:56

Dr. Kósa Zsuzsanna „Személyazonosítási Technikák” című anyaga volt a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács által szervezett, az információs társadalom technológiai távlataival foglalkozó baráti társaság október 10-i találkozójának fő témája. Az anyag néhány fontosabb állítását adjuk közre.

A szolgáltatási szektor kiterjedése és a személyek mobilitásának növekedése szükségessé teszi, hogy gépekkel biztonságosan kezelhető személyazonosítási technikák terjedjenek el, amelyekben a biometriai azonosítás hangsúlyos szerepet kap. A személy-azonosítási technológiák képességeiben várható fejlődés egyrészt az alap-eszközök képességeinek fejlődésében, másrészt az alkalmazási rendszerek komplexitásában figyelhető meg.
 
A biometriai technológiák gyors fejlődésben vannak. Kiforrott technikának mondható az arc- és az ujjlenyomat-felismerés; ehhez a háromdimenziós ábrázolás terjed a gépi rendszerekben. Gyorsan fejlődik a szem felismerése, ezen belül az írisz mintáé kiforrottabb, a retina mintázaté újabb. Kísérleti fázisban ugyan, de már megjelent a bőrtextúra, a hang és a szagminta felismerése. A mozgásmintáé általában szintén kísérleti fázisban jár, ezen belül az online aláírás érzékelése a kiforrottabb. Léteznek már arckontúr-felismerő rendszerek is, amelyek elmaszkírozott körözött személyeket is felismerhetnek arcvonásaik és mozgásuk alapján. A biometriai technológiák alkalmazásuk nemcsak megbízható, de gyors is lesz. A tárgyi eszközök is fejlődnek, egyre kódoltabban tárolják az információkat, beleértve a biometriai információkat is. Az elektronikus tárgyi személyazonosító eszközöknél a hosszú távú technológiai migrációt meg kell oldani, mivel egy-egy személy azonosításának használhatónak kell lennie kb. 100-120 évig, de a leszármazottak számára több (átlagosan 3-4) generáció adatára is szükség lehet.

A személyazonosítás terén a biometriai alkalmazások új biztonságos technológiákat kínálnak a különböző azonosítási funkcióinak integrálására. Az integrálási technológiában is számolni kell a biztonsági másolatokkal és a felhasználó sérült, cselekvőképtelen vagy öntudatlan állapotával. Az új személyazonosító technikák általánossá válásához ki kell épülniük a biometriai adatokat is tartalmazó alapregisztereknek (például ujjlenyomatot is tartalmazó anyakönyvezésnek). A nagyobb megbízhatóság érdekében multimodális biometriai jellemzőket (ujjnyomat, íriszkép, 3D-s arcábrázolás) használnak. Komoly fejlődési irányt határoz meg a változások modellezése és érzékelése. Az emberi test idővel, sérülések, betegségek következtében megváltozik, amit a rendszereknek intelligens hasonlóság-érzékeléssel kell kiszűrniük. Egyes emberek (például plasztikai sebészettel) el is változtathatják a külsejüket, és ezt a rendszereknek fel kell ismerni, valamint kezelni is kell. A viselkedési minta alapú azonosítások terjedéséhez szenzorokkal és adaptív mechanizmusokkal meg lehet tanítani a rendszereket arra, hogy egy korábban már azonosított személy vonásait, viselkedését, hanghordozását, szóhasználatát, mozgását megjegyezzék, és ezek alapján felismerjék, ha tőle nem elvárható, szokatlan viselkedést tanúsít.

A hazai helyzetről: az ujjlenyomat használata a nagybiztonságú terek beléptető rendszereinél már előfordul, vagy nemsokára elkezdődik. A géntérkép ma még elsősorban az orvosi gyakorlatban létezik, és nem személyazonosításra használják. Az Európai Unió 13/12/2004 határozatával bevezette az európai uniós útlevelek új szabványát, amelyben biometriai jellemzőket is el kell helyezni. Az útlevelekbe kötelezően be kell tenni az arckép és az ujjlenyomat biometriai adatait. A személyazonosítási technikák esetében Magyarország követő átvételt valósít meg. Hazánk az EU által előírt technikákat alkalmazza a személyi okmányokban, így az újonnan kiadott útlevelekben is. Viselkedési minta alapú azonosítás ma még hazánkban is kutatási fázisban van.

Kulcsszavak: személyazonosítás NHH

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat

Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.

2024. november 22. 14:58

A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán

A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.

2024. november 22. 13:17

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01