Szoftvereszköz-gazdálkodás: az infrastruktúra optimizálásának kulcsa
A KPMG 1000 amerikai vállalat bevonásával készült felmérése szerint a cégek 86 százalékának nincs teljes és pontos képe szoftverei licencelési és telepítettségi státusáról, melynek következménye, hogy nem képesek IT-környezetük hatékony kezelésére. A magyarországi helyzet sem kecsegtető, a hardver- és szoftvereszközök leltára hiányos, nem naprakész, a bonyolult és változó licencszerződési szabályoknak pedig csak kevés esetben tudnak megfelelni.
Mi az a szoftvereszköz-gazdálkodás?
A szoftvereszköz-gazdálkodás (Software Asset Management - SAM) az informatikai költségek csökkentésére, a szoftver licenceléséhez és használatához kapcsolódó kockázatok korlátozására, valamint az informatikai és a végfelhasználói hatékonyság növelésére irányuló üzleti gyakorlat.
„A szoftvereszköz-gazdálkodás az informatikai környezet menedzselése szempontjából alapvető fontosságú, mivel a hatékonyság komolyan sérülhet, ha valamely szervezet nem tudja, milyen szoftvereszközökkel rendelkezik, azok pontosan hol futnak, hogyan konfiguráltak, hogyan és ki használja azokat. Számos informatikai folyamat – úgymint a konfiguráció, a release- és a változásmenedzsment – gyakorlatban történő bevezetése a saját informatikai rendszer pontos ismeretének függvénye” – magyarázza Gaidosch Tamás, a KPMG IT-tanácsadás részlegének partnere.
Ma még éretlen terület
A felmérés rámutatott: a SAM még nem egy érett területe az IT-menedzsmentnek. A megkérdezettek 86 százalékának nem volt teljes és pontos képe szoftverei licencelési és telepítettségi státusáról. Ezen szervezetek licencszerződés-megfelelőségi kockázatokkal szembesülhetnek, és csak korlátozottan képesek IT-környezetük hatékony menedzselésére.
Az ebből következő hátrány óriási lehet, ugyanis a proaktív szoftvereszköz-gazdálkodás magával hozza a kapcsolódó munkaerőköltség jelentős – akár 50 százalékos – csökkenését. Ez leginkább a nagyméretű és fejlettebb szervezetek esetén szembetűnő, ahol jellemző a SAM-eszközök használata.
Nagyok előnyben
„A nagyobb szervezetekben általában érettebb a szoftvereszköz-gazdálkodás, melynek oka, hogy ezek a vállaltok gyakran fejlettebb IT-menedzsment folyamatokkal operálnak. Az egyes iparágak tekintetében is megfigyelhető a különbség, kiemelkedő az autó- és repülőgépipar esetében, de a bank- és biztosítási szektor érettségi szintje is magasabb. Magyarországon ez utóbbiak estében mi is tapasztaljuk a különbséget a kisebb cégekkel szemben, de az állapotuk gyakran még messze nem optimális” – tette hozzá Gaidosch Tamás.
A magyarországi helyzet
„A szoftverlicenc-megfelelőségi vizsgálatok és informatikai auditok során gyűjtött tapasztalataink alapján azt mondhatom, hogy a hazai társaságok szoftvereszköz gazdálkodási érettsége sem megfelelő” – véli Molnár István, a KPMG IT-tanácsadási részlegének menedzsere. A főbb problémák között említette a hardver- és szoftvereszközök leltárak hiányosságait, mivel azok nem pontosak, naprakészek és nem fedik le az eszközök teljes spektrumát. „Számomra is meglepő volt látni, hogy az eszközleltárak még nagy társaságok esetében is gyakran Excel-alapúak, vagy csak pénzügyi nyilvántartási rendszerre támaszkodnak, konfigurációs szintű adatokat pedig nem tartalmaznak.” A következmények között kiemelte, hogy a társaságok nem képesek az ITIL szerinti kontrollált IT-menedzsmentre, melynek fontos elemei az eszközök hatékony konfiguráció- és változáskezelése. Továbbá gyakran nem felelnek meg a licencelési szabályoknak sem, melyek a jogi nem-megfelelőségi konzekvenciák mellett pénzügyi következményekkel is járhatnak, úgymint az akár évek óta elmaradt licencdíjak egyösszegű megfizetése. „A hiányosságok vagy éppen a túl sok vagy sokféle szoftver használata miatt a cégek nem tudják csökkenteni üzemeltetési költségeiket, ami nem mellékes szempont, nem csak a mostani gazdasági helyzetben, de általában sem. A válság tulajdonképpen egy szűrő is, lesznek társaságok, melyek elbuknak, akik viszont talpon maradnak, azoknak sem mindegy, milyen háttérrel indulnak az újra pályára állított gazdasági környezetben. Ebben kulcsfontosságú szerepe van a jól kontrollált informatikai háttérnek és a jól működő szoftvereszköz-gazdálkodásnak” – összegezte Molnár István.
Kapcsolódó cikkek
- Jelentősen nőtt a káros számítógépprogramok száma
- Jövőre négyszáznál több adatlopási eset lesz világszerte
- Új portfólióval vág neki a tanévnek a KPMG-BME Akadémia
- A KPMG a "Legjobb nagyvállalati munkahely"
- Az outsourcing harmadik generációja is felnőtté vált
- Rekord árbevétel és növekedés a KPMG-nél
- Az informatikai fejlesztések nem hozzák a remélt hasznot
- A magyarországi KPMG 19%-kal növelte bevételeit
- Vezetőváltás a KPMG-nél
- Édes-keserű terhek
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.