Válaszok a válságra: pozícióvédelem, ügyfélvesztés-minimalizálás

forrás Prim Online, 2009. június 21. 07:54

Egy a napokban kiadott kutatás szerint a gazdasági recesszió miatt a magyar nagyvállalatok 10-20, de esetenként akár 50 százalékkal is kevesebbet költenek informatikai hálózatuk működtetésére és fejlesztésére, mint korábban. Ám a kutatás arra is rámutatott, hogy a mérséklés, vagy egyáltalán a beruházások elhalasztása elsősorban a vállalat hardver-infrastruktúráját érinti, kevésbé a szoftverfejlesztést. Ez logikus döntés, hiszen a mai helyzetben a cégek egyik előremenekülési lehetősége helyzetük újrapozícionálása, működési területük, preferenciáik átgondolása.

Fennmaradás, újrakezdés

Jelenleg a kereslet csökkenésével még jobban kiéleződött a verseny a vállalatok között. Hogy fennmaradhassanak és a válság utáni világban előnyös helyzetből indulhassanak, olyan fejlesztéseket hajtanak végre, illetve olyan intézkedéseket hoznak, amelyek egyrészt védik a már meglévő pozícióikat, csökkentik a veszteségeiket, valamint növelik a hatékonyságukat és a termelékenységüket. Másrészt növelik az ügyfél-elégedettséget, megpróbálják az ügyfélvesztést a legkisebbre csökkenteni, ha már új ügyfél nem jelenik meg a piacon – vázolja a tipikus megoldásokat Tóth Szabolcs, az Alvicom vezető munkatársa.
Egy pénzintézetnél például a fejlesztés révén hatékonyabbá tehető a követeléskezelő rendszer, vagy bevezethető egy fejlettebb minősítési rendszer a hitelek bírálatához. A rendelkezésre állás és a minőség növelése – azaz a tesztelés erősítése – segít az ügyfelek megtartásában, versenyelőny szerzésében, hiszen manapság mindenki sokkal szigorúbban megnézi, mire költi a pénzét. Egy nem megfelelően tesztelt megoldás azonban jelentős kockázatokat rejt magában, negatív hatással lehet akár az egész vállalat megítélésére, sőt akár a teljes működésére is.

A tesztelés haszna

A tesztelés hasznának meghatározásánál azt kell figyelembe venni, hogy a hatékony tesztelés mennyire növeli a rendszer rendelkezésre állását, és mennyire csökkenti a fejlesztés élesbe állításának kockázatát. Például ha egy adott beruházás, fejlesztés esetében gyors megtérüléssel számol a vállalat, nyilvánvaló, hogy ez csak igen magas rendelkezésre állás, valamint teljesítmény és minőség mellett valósulhat meg. Ez esetben a megfelelő tesztelés elmaradása növeli annak kockázatát, hogy a cég nem tud időben piacra lépni az új fejlesztéssel, vagy nem tudja az elvárt szolgáltatási szintet nyújtani a rendszer, emiatt a megtérülés későbbre tolódik, esetleg elmarad a várt profit. A számítás során akár funkciónként becsülhető, mérhető, hogy adott funkció nem megfelelő működése miatt elmaradt szolgáltatás, vagy elveszett ügyfél várhatóan mennyi bevételkiesést jelent, és ennek megfelelően kimutatható, hogy milyen mélységű tesztelés az, amelynél megtérül a beruházás. Ezt követően a tesztelés ára a fejlesztéshez hasonló módon viszonylag pontosan kalkulálható, adott célok, prioritások és kockázatok figyelembevétele mellett meghatározható a szükséges erőforrás-, eszköz- és időigény.

Tesztelés külső szakértőkkel

A jó minőségű szoftverek fejlesztésének ma már egyre hangsúlyosabb és kritikusabb részfeladata a tesztelés. Több lehetőség is adódik a tesztelés hatékony végrehajtására. Ahol a tesztelési feladatok hosszú távon egyenletes ráfordítást igényelnek, ott jellemzően belső csapatot hoznak létre és működtetnek. Azon vállalatoknál, ahol a kapacitásigény változó, sokan választják a teljes tesztelés – mint szolgáltatás – kiszervezését. Érdemes megfontolni a két megoldás ötvözését is, amikor hosszú távon egy kisebb, belső tesztcsapat működtetése mellett külső, professzionális tesztelési szakértőket vesznek igénybe. Ugyanis vannak időszakosan felmerülő, viszont nagy szakértelmet igénylő tesztelési feladatok, mint például a teljesítménytesztelések vagy komplexebb fejlesztési projektek tesztelési problémáinak megoldása – magyarázza Tóth Szabolcs.
Mindenképp érdemes megbízni egy professzionális, független céget, amelyik megfelelően elvégzi, illetve koordinálja a tesztelést, de emellett munkája során egyenlő távolságot is tart a fejlesztési folyamat minden egyes érintettjétől, kezdve a megrendelőtől a hardver- és a szoftverszállítóig. A független tesztelő bevonása mindenképpen a fejlesztés javát szolgálja, mert a keletkező érdekütközéseket, problémákat objektíven tudja kezelni. A professzionális, független tesztcsapat másik nagy előnye az a széles körű tapasztalat és látásmód, amely a több különböző ügyfélnél végzett munka során alakult ki, illetve az a képesség, hogy az iparági jó gyakorlatokat hatékonyan fel tudja használni az adott probléma megoldásában.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Huawei bemutatta 40 százalékkal hatékonyabb energiatároló rendszerét

Új, hatékonyabb energiatárolási rendszerrel frissítette termékkínálatát a Huawei Technologies. A napelemes háztartási méretű kiserőműbe (HMKE) csatlakoztatható energiatároló rendszer az eddiginél 40 százalékkal több energia leadására képes a megnövelt hatékonyságnak köszönhetően, így ideális lakossági célú felhasználásra. A tárolókapacitás rugalmasan növelhető akár 20,7 kWh-ig, párhuzamos üzemeltetéssel pedig 82,8 kWh-ig. A gyártó Bécsben mutatta be az új megoldást, amely várhatóan szeptemberben már elérhető lesz a magyar piacon is.

2024. április 12. 18:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09