Az Alföld digitális városa
DCD projekt Matáv-alapon
Annak ellenére, hogy az ország keleti felét infrastruktúrájában és perspektívájában legalábbis szerényebbnek tartják, a Matáv közreműködésével megvalósuló Digital City Debrecen projekt mégis egy gazdaságilag fejlődő, vonzerővel, növekvő vásárlóerővel rendelkező regionális központban valósul meg, amelynek keretfeltételeit már 1998-ban meghatározták. Hajdú-Bihar megye székhelye ugyanis a térség társadalmi, gazdasági, infrastrukturális, kereskedelemi és kulturális, intellektuális központja. A város lakosainak száma 205 ezer, amely a megye teljes népességének 38%-át teszi ki. A működő vállalkozások száma 17 400. A városban 48 általános iskola működik. A középiskolákban 13 400-an, a felsőoktatási intézményekben 11 560-an tanulnak mint nappali tagozatos hallgatók. Debrecen Magyarország egyik legrégebbi egyetemvárosa.
A "digitális város" koncepciója szervesen kapcsolódik a helyi területfejlesztéshez, amelynél több szempontot vettek figyelembe. A legfontosabbak közé tartozik a fenntartható fejlődés feltételeinek megteremtése és gyakorlati alkalmazása, aminek alapja az informatikai közművek létrehozása. A komplex gazdaságfejlesztést a vállalkozások hatékonyságának növelésével, érvényesülési képességük fejlesztésével lehet gyorsítani. Fontos cél a regionális hídszerepkör fejlesztése, a periférikus helyzet felszámolása, amiben segít a globális információs elérhetőség és információadás széles körű biztosítása. Mindemellett Debrecen már az EU felé kacsingat, regionális jelentőségű szerepkörének fejlesztése egybeesik a DCD projekt EU-s régióprogrammá bővítésével.
A projekt az infrastruktúra-fejlesztés mellett magában foglalja a szolgáltatásfejlesztést, valamint a társadalomfejlesztést, az oktatást és a továbbképzést. A távközlési alap-infrastruktúra már kiépült, amelynek szolgáltatója a Matáv Rt. A Digital City Debrecen programjának missziója, hogy megteremtse Debrecen város és a régió vállalkozásai, közigazgatása és lakossága számára a legújabb információs technológiák használatának feltételeit. A stratégia legfontosabb eleme, hogy megvalósításában aktív szerepet szán a helyi erőknek, együttműködésre készteti az állami, az önkormányzati és a versenyszféra szereplőit. Szintén fontos alapelv a helyi igények, sajátosságok és elvárások legmesszebbmenőkig való figyelembevétele. A kiépítendő infrastrukturális és szolgáltató rendszer ugyanis a helyieknek épül, a helyi erőforrásokat is felhasználva, a helyiek vezetésével. A harmadik alapelv tartalmazza a pénzügyi megfontolásokat. A fejlesztés minden fázisa pénzügyileg definiálható és finanszírozható, belátható időn belül megtérülő beruházás.
A laikusok és az örökös kétkedők könnyedén ködös víziónak tekintenék az "intelligens települést", ám a projekt megvalósítói nem a távlatoktól haladnak visszafelé, hanem a már rövid távon is felhasználható, bevált technológiát és eljárásokat alkalmazó elemeket honosítják meg először.
A DCD projekt hátterében széles körű nemzetközi összefogás áll, s ez emeli az EU szintjére az ötletet. A Matáv a megvalósítás és a részbeni finanszírozás érdekében - az Európai Unió 5. keretprogramja keretében - angol, ír, svéd, finn és olasz önkormányzatokkal, valamint a céljaikat támogató távközlési és ipari szállító cégekkel közösen, Debrecen várossal együtt pályázott a CENTURi21 elnevezésű programmal.
Az európai uniós projektet a brüsszeli bizottság elfogadta, az EU-szabályok szerint finanszírozza, és ellenőrzi annak megvalósítását. A munka várhatóan a szükséges szerződéskötéseket követően, 2000 első negyedévében indul, s mintegy 2 és fél évig fog tartani. A cívisváros pedig újabb nevezetességgel gazdagodik.
Kapcsolódó cikkek
- Egyre kevésbé figyelünk a veszélyekre
- A román IT-piac 2010-ig évente várhatóan 12-13 százalékkal nő
- Önálló informatikai szakállamtitkárságot hoz létre a GKM
- Gates: több külföldi szakemberre van szükség az USA-ban
- 2008-ban is a noteszgépek hajtják előre a PC-piacot
- Magyar cégek: Négyszáz tárgyalás a CEBIT-en
- 11 millió mobil-előfizető
- Felvásárlási hullám kezdődik az internetszolgáltatók piacán
- Az amerikaiak többsége mozdulni sem tud mobiltelefon nélkül
- Az Acer megelőzte a Dellt a noteszgéppiacon