Uniós forrásból fejlesztik az APEH informatikai rendszerét
Az uniós forrásból finanszírozott Adóalany Centrikus Adatszolgáltatási Modell (ACM) projekt megvalósításával felhasználóbarátabbá válik az APEH informatikai rendszere, javul a társszervek számára nyújtott adatszolgáltatás, s megalapozottabbá válik az adóhatóság döntéshozatala - hangzott el csütörtökön, az APEH szakmai tanácskozásán.
A projektet az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program keretében, uniós forrásból, 1,257 milliárd forint támogatás felhasználásával valósítják meg. A támogatási szerződést 2008. október 20-án írta alá a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) és a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK), a vállalkozói szerződést pedig 2009. szeptember 4-én a PMISZK és az Albacomp RI Kft. A projekt megvalósításának határideje 2010. november 5.
Oszkó Péter pénzügyminiszter a rendezvényen hangsúlyozta: a kormány kiemelkedően fontosnak tartja az adminisztráció egyszerűsítését, az adózók életének megkönnyítését. A mostani fejlesztés révén az adózók könnyebben férhetnek majd hozzá adataikhoz.
Az APEH a miniszter szerint már számos lépést tett az egyszerűsítés érdekében, ezek között említette az e-bevallást és az ügyintézés elektronikus útra terelését, amiért elismerését fejezte ki az adóhatóságnak. Oszkó Péter hangsúlyozta: nem csupán hangulatjavító lépésekről van szó, ha ugyanis az adózók tudják, hogyan teljesíthetik kötelezettségüket, az növelheti az adóbeszedés hatékonyságát. Az egyszerűsítések a vállalkozások működését is segítik, ami a termelékenység növekedését eredményezheti.
Bálint Ákos, az NFÜ főigazgatója ismertette: a cél az, hogy 2013-ra létrehozzák a szolgáltató államot. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében eddig 2.900 milliárd forintot hagytak jó, amiből 515 milliárdot fizettek ki. Az EKOP 100 milliárd forintos keretéből pedig eddig több mint 47 milliárd forintra vállaltak kötelezettséget, míg a kifizetés közel 11 milliárd forint.
Nem új információk összegyűjtéséről van szó, hanem az adatok hatékonyabb összerendezéséről - hangsúlyozta Szikora János, az APEH elnöke, aki szerint a fejlesztések megvalósulásával korszakváltásra kerül sor az adatok feldolgozásában. A mostanihoz hasonló nagyságrendű fejlesztés a '90-es évek elején megvalósított világbanki projekt volt - tette hozzá. Az ACM-ben a következő egy évben az adóhatóság mintegy 150 munkatársa vesz majd részt, ami az elnök szerint a többiektől is áldozatokat követel majd.
Az ACM megvalósításával gyorsabb, hatékonyabb és egyszerűbb lesz az adózók kiszolgálása, amit az tesz lehetővé, hogy a jelenlegi, bizonylati szemléletű rendszerezés mellett az adóalanyok szempontjából is rendszerezik az adatokat.
Ennek köszönhetően jelentősen bővül majd az adózóknak on-line nyújtott szolgáltatások köre. A mostaninál több törzsnyilvántartási adatot lehet majd lekérdezni. Megjelenítik a bevallásokkal kapcsolatos információkat, így például az adózók megnézhetik majd a hiányzó bevallások listáját. Lekérdezhetik azt is, hogy milyen stádiumban vannak az általuk indított ügyek, például a fizetési könnyítési kérelem elbírálása, de ellenőrizhetik azt is, hogy a munkáltató teljesítette-e bejelentési kötelezettségét. Mód lesz a költségvetési kedvezményben részesültek köztartozási adatainak vagy például az 1 százalékos felajánlásoknak a lekérdezésére is - sorolta a jövőbeni lehetőségeket Szikora János.
Az ACM támogatja a társszervezetek (OEP, ONYF, MÁK stb.) felé történő adatszolgáltatást is, elősegítve a helyes és gyors döntések meghozatalát.
Az adóhatóságnál a fejlesztéseknek köszönhetően hatékonyabbak lesznek az ügyviteli folyamatok, az adóigazgatási döntések pedig megalapozottabbak. Az APEH jobb eszközökkel rendelkezik majd az adócsalások felderítéséhez is. A projekt megvalósulásával Szikora János szerint javul a költségvetési eszközök átláthatósága is.
Kapcsolódó cikkek
- Ellenőrizni kell a nyomtatványok kitöltésére használt számítógépeket
- Egyszerűsödik a vámügyintézés a fejlesztések révén
- Vezetőcserék az APEH SZTADI-nál
- Telefonon is lehet adóügyeket intézni júliustól
- Tender adóalany-centrikus adatszolgáltatási modellre
- Országos konferenciasorozat a szoftverek számviteléről és a szoftverellenőrzésről
- Elektronikus visszaigazolás a felajánlott 1 százalékról
- Az APEH-nél már működik. Az okmányirodákban miért nem?
- Visszaélésre ad lehetőséget az APEH internetes árverése
- Ingóságok elektronikus árverésének szabályai
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.