Korszakváltás a neten: médiafőnökök szerint a fizetős hírszolgáltatásé a jövő

MTI Sajtóadatbank, 2010. november 23. 08:59

Korszakváltás előtt áll az internet, a világhálón elterjedt ingyenesség súlyos károkat okozott a minőségi újságírásnak, ezért korrekcióra szorul. A nagy médiakonszernek ismét fizetőssé teszik netes hírszolgálatukat - írta minap a Handelsblatt című német gazdasági napilap.

"Aki jelen akar lenni a világhálón, annak ingyen kell kínálnia médiumának tartalmait" - hangoztatta néhány évvel ezelőtt Chris Anderson, a Wired című amerikai magazin főszerkesztője. Meglepő módon újságírók és szerkesztők hallgattak rá, és díjmentesen rakták föl az internetre újságjaik, folyóirataik cikkeit, megmámorosodva az egyre emelkedő letöltések számától. Abban bíztak, hogy a reklámok majd fedezik az online szolgáltatás költségeit.

Ebben azonban csalódniuk kellett. Az internet ingyen kultúrája nem a felvirágzás korszakának nyitánya volt, hanem a médiának a nyomtatás feltalálása óta legsúlyosabb válságához vezetett. A kiadók milliárdokat ruháztak be az új technikába anélkül, hogy ez megtérült volna. Az ingyenes újságírás ezzel egyidejűleg drasztikus visszaesést eredményezett a napilapok és folyóiratok példányszámában. "A város legjobb étterme is tönkremegy, ha a konyhai bejáraton át ingyen osztja az ételeket" - jellemezte az utóbbi évek fejleményeit Wolfgang Nowak médiaszakértő, aki Gerhard Schröder egykori német kancellár stratégiai tanácsadója volt.

Későn, de még nem túl későn ébredt rá a médiaipar a maga hatalmas tévedésére. Az éllovas nagy lapkiadók - mindenekelőtt Rupert Murdoch birodalma és a német Axel Springer kiadó - időközben erőteljes irányváltást hajtottak végre, hadat üzenve az ingyenes szolgáltatás elvének.

"Az internetes új technológiát övező gyermeki lelkesedés korszaka érzékelhetően a végéhez közeledik - fogalmazott a Handelsblattnak adott interjúban Matthias Döpfner, a Springer vezetője. - Új korszak kezdődik, amely visszatérést jelent az internet előtti idők alapelvéhez: a minőségi újságírást meg kell fizetni. Vagyis visszatérünk a normálishoz."

A fordulatot új technikák teszik lehetővé. A médiavilág elsősorban a mobil internetezés lehetőségéből profitál, amely az iPhone és a BlackBerry, valamint az iPad bevezetése nyomán új és egyszerűbb számlázási lehetőségek előtt nyitotta meg az utat. Ezek az eszközök képezik az alapját az úgynevezett applikációknak (apps), amelyek segítségével az újságok, folyóiratok, tv-adók tartalmai eljuttathatók a fogyasztókhoz. Az applikációkhoz világszerte egységes fizetőrendszer társul.

A korszakváltást éppen egy 79 éves vállalkozó harangozta be. Rupert Murdoch médiacár fokozatosan fizetősre állította át lapjainak (The Times, The Sunday Times, The Wall Street Journal) online változatát. A "szabad internet" hívei kígyót-békát kiabáltak rá - ám az olvasók követték őt. Csaknem 450 ezer fizetős online olvasóval a The Wall Street Journal példakép lett a többiek számára.

Németországban is a végéhez közeledik az ingyenes szolgáltatások kora. A Springer kiadó már 280 ezer applikációt értékesített a Die Weltre és a Bildre. Tekintve, hogy német földön összesen 2 millió iPhone létezik, ez tekintélyes számnak mondható.

Az Axel Springer kiadó üzleti forgalmának a negyedét már az internetes szolgáltatás teszi ki. Döpfner arra biztatja a többi német lapkiadót és azok újságíróit, hogy a Google-lal és más keresőgépekkel szemben is szerezzenek érvényt szerzői jogaiknak. Elég volt a kalózkodáson alapuló üzleti módszerekből!

A hírvilágban végbemenő korszakváltást a reklámipar is támogatja. Az Egyesült Államokban újabban már összesítve számolják egy-egy médium nyomtatott és online változatának olvasóit, amikor meghatározzák az adott médium hatósugarát, amely lényeges adat a hirdetők szempontjából. 2006 és 2008 között az amerikaiak átlagosan napi 67 percet fordítottak hírolvasásra. Idén ez a mutató 70 percre nőtt. Bár az újságolvasók száma tovább apadt, a híreket online változatban "fogyasztók" száma jelentősen emelkedett.

Németországban is vita folyik arról, hogy a médiumok hatósugarának meghatározásakor ne csak az eladott példányszámot tekintsék mérvadónak. Döpfner is pártolja ezt az új megközelítést. "Bennünket már nem az adott újság eladott példányszáma, vagy egy
honlap látogatóinak a száma érdekel. Mi azt nézzük, mekkora egy márka és a benne lévő tartalmak multimediális hatósugara az összes felületen. Így kell értelmezni manapság az újságírást" - fogalmazott a Springer elnöke.

A hírszolgáltatáson belül mért hatósugarak eltolódására jó példa a Der Spiegel című hetilap. 2010 harmadik negyedévében a hamburgi hírmagazin eladott példányszáma 4,1 százalékkal csökkent 2008 harmadik negyedévéhez képest. Az értékesített lappéldányok száma egymillióra esett vissza. Az interneten regisztrált hatósugár ugyanakkor robbanásszerű növekedést mutatott. A fenti időszakban a Spiegel Online oldalaira kíváncsi olvasók száma a hatszorosára emelkedett. Összességében tekintve a Der Spiegel mint márka az olvasók szemében ma vonzóbb, mint korábban bármikor.

Hasonló arányok tapasztalhatók csaknem valamennyi médium esetében. A Bild vásárlóinak a száma tíz év leforgása alatt másfél millióval esett vissza. A napilap szakosított (például a Computer Bild vagy a Sport Bild) és online változatai (Bild.de) viszont ennél jóval több új olvasót nyertek meg a kiadónak.

Kulcsszavak: újság média

Internet ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Bekerült egy magyar internet szolgáltató kínálatába a Starlink

Magyarországon egy hivatalos Starlink viszonteladó magyarországi képviselőjeként a Vannet Telekommunikációs Kft. kínálja elsőként üzleti ügyfeleknek magyar nyelvű támogatással a Starlink műholdas internetszolgáltatását. A gyors és rövid késleltetésű technológia a rossz internetellátottságú helyeken és másodlagos, backup szolgáltatásként is új perspektívát nyit a cégek számára.

2024. október 16. 15:10

Készülékkedvezménnyel támogatja az iskolakezdést a Vodafone

A Vodafone Magyarország egyedi ajánlattal készül az iskolakezdés időszakára: augusztus 2. és október 3. között a szolgáltató minden új, Gigabit Net csomagra előfizető vagy erre a csomagra váltó, valamint Gigabit Net szerződést meghosszabbító ügyfél számára a vezetékes internet előfizetés mellé 31 500 Ft-os készülékkedvezményt biztosít meghatározott készülékekre. Ebben az időszakban a Vodafone ONE készükékkedvezmény összevonható a Gigabit Net készülékkedvezménnyel, így a Vodafone ONE ügyfelek 52 500 Ft-ot spórolhatnak meg készülékvásárláskor.

2024. augusztus 28. 09:57

Lehet egyszerre mobil és otthoni az internet?

A mobiltelefon ma már szinte mindenki zsebében ott lapul, de a mobilozást lehetővé tévő technológia új értelmet ad az eddig vezetékkel elért otthoni internetezésnek is. Még nem szoktunk hozzá teljesen, de érdemes: nemcsak kábelen lehet otthon netezni, hanem mobilinterneten is, méghozzá úgy, hogy teljes értékű otthoni internetszolgáltatáshoz jutunk. Ez nemcsak azokon a helyeken jelent alternatívát, ahol a vezetékes internet nem elérhető, hanem önmagában is jár előnyökkel, főleg, ha 5G-mobilhálózatról van szó.

2024. május 8. 09:55

A Zyxel Networks gyors és megfizethető WiFi 7 opciót mutat be KKV-knak

A Zyxel Networks, a biztonságos, mesterséges intelligencia alapú felhőalapú hálózati megoldások vezető szállítója, piacra dobta az NWA130BE – BE11000 WiFi 7 Triple-Radio NebulaFlex hozzáférési pontot (AP). Mivel a WiFi 7-támogatott eszközök 2024-ben válnak általánossá, az NWA130BE lehetővé teszi a kis- és középvállalkozások (KKV-k) számára, hogy páratlan hálózati sebességet, kapacitást és a lehető legjobb WiFi élményt élvezhessék. 

2024. március 6. 19:24

Új korszak jön az 5.5G, a mesterséges intelligencia és a felhő alapú megoldások integrálásával

A küszöbön álló 5.5G-korszak jegyében mutatta be legújabb innovációit és megoldásait a Huawei Technologies az idei Mobil Világkongresszuson. A vállalat várakozásai szerint az 5.5G technológia kereskedelmi forgalmazása már idén elkezdődik, amely lehetővé teszi új alkalmazási területek kiaknázását. A közelgő új, 10 Gigabites mobilszélessáv korszakában a szolgáltatóknak a kiváló minőségű hálózatépítésre kell törekedniük, hogy ki tudják használni az 5.5G technológia nyújtotta új lehetőségeket. A Huawei partnereivel együtt világszerte már több mint 20 városban működött közre 5.5G hálózatok kereskedelmi telepítésében és tesztelésében.

2024. február 28. 20:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01