Újra kell értelmezni a könyv fogalmát? - E-bookok a híroldalakról (1. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2011. október 20. 09:20

A hagyományos könyvkiadók körül egyre több, sikerre kiéhezett versenytárs építi ki állásait: nemcsak az Amazon a maga növekvő számú kiadványaival, hanem magánkiadásban publikáló szerzők, sőt akár internetes start-up cégek is. Most pedig ebben a nagy tülekedésben új ellenfelekként megjelentek a hírügynökségek.

Költséghatékonyság, újrahasznosítással
    
Az újságok, a folyóiratok és a The Huffington Posthoz hasonló weboldalak kimondottan vadásznak a gyorsan és kis költséggel megszerezhető kiadói bevételekre saját e-bookjaikkal, akár valamilyen vadonatúj tartalmat kiadva, akár olyasmit, amely korábban megjelent anyagok célzott "újrahasznosításának" számíthat. Azáltal, hogy olyan e-könyveket állítanak elő, amelyek általában rövidebbek, olcsóbban kerülnek a piacra és gyorsabban megjelenhetnek, mint a tipikus kiadványok, újradefiniálják magát az e-könyv, illetve az e-könyvkiadás fogalmát is.
 
A The Huffington Post nemrégiben jött ki második e-bookjával, Aaron Belkinnek, a Kaliforniai Egyetem professzorának How We Won (Hogyan nyertünk) című művével. A kötet annak a kampánynak a történetét dolgozza fel, amelynek eredményeként sikerült véget vetni az amerikai hadsereg "don't ask, don't tell" (én nem kérdezem, te nem mondod) jelmondattal fémjelzett politikájának (az amerikai fegyveres erőknél egészen 2010-ig csupán megtűrték a homoszexuálisokat, de nem volt szabad kinyilvánítaniuk nemi hovatartozásukat). A The Huffington Post ezzel az e-bookkal a The New Yorker, az ABC News, a The Boston Globe, a Politico és a Vanity Fair friss publikációi mellé zárkózik fel.
 
A könyvek olykor igen előkelő helyeket csípnek meg az eladási listákon, így például a The New York Times kiadásában megjelent Open Secrets (Nyílt titkok) című e-book februárban a 19. helyet érdemelte ki a tényirodalmi bestsellerek között.
 
Átfogó jelleg és mélység
    
"Ők már ténylegesen a vetélytársaink - nyilatkozta a The New York Timesnak Stephen Rubin, a Henry Holt and Company elnöke (a cég a Macmillan kiadóhálózat tagja). - Ha én könyvet készítek Rupert Murdochról, és négy magazin azonnal nekiugrik megcsinálni róla a maga négy e-bookját, akkor nekem versenyeznem kell velük."
 
Akármennyire szeretnék is azonban megszerezni az e-book-piac egy darabját a hírügynökségek és magazinok, továbbra is jól láthatóak a különbségek, ha az általuk kiadott művek átfogó jellegét és mélységét vetjük össze a hagyományos kiadók kiadványaival.
 
"Én valami egészen mást csinálok, mint ők - magyarázta Rubin, aki könyvében a News of the World körüli lehallgatási botrányra összpontosít. - Olyan könyvet készítek Murdochról, amelyik bármikor teljes értékűnek számít majd."
 
A kiadók vezetői szerint az e-olvasók elterjedése nagyban segített a magazinoknak és lapkiadóknak abban, hogy új platformokat találjanak tevékenységükhöz. Az egyik irodalmi ügynökség képviselője szerint egyrészt mind a Kindle, mind pedig a Nook tökéletesen használható például egy ezeroldalas George R. R. Martin-regény olvasásához, másrészt pedig ezek az eszközök kiválóan alkalmasak arra is, hogy olyan olvasnivalók kerüljenek rájuk, amelyek túl hosszúak a magazinok számára a folytatásos közléshez, viszont túl rövidek ahhoz, hogy valódi könyvnek lehessen nevezni őket.
 
Akad olyan kiadó is, amelyik hírügynökségekkel fogott össze, hogy e-bookjai a lehető leggyorsabban piacra kerülhessenek. A Random House, a világ legnagyobb kereskedelmi kiadója például a Politicóval alakított ki együttműködést egy olyan, négy e-bookból álló sorozat megjelentetésére, amely a 2012-es amerikai elnökválasztási versenyt dolgozza majd fel.
 
Az e-bookként értékesített kiadványok nagy része a terjedelmes magazincikk és a folytatásokban megjelenő könyv egyfajta egyvelege. A Random House és a Politico közös kiadású e-bookjainak mindegyike 20 000-30 000 szóból áll majd (ez mintegy 100-150 ezer karakternek felel meg az angol szavak öt karakter körüli átlagos hosszát alapul véve), megjelenésük egyenletesen oszlik majd el a kampány során.
    
Elmosódó határvonal
    
"Úgy gondoljuk, hogy megváltozik a könyvek természete - fedte fel Jon Meacham, a Random House ügyvezető-főszerkesztője, a Newsweek korábbi szerkesztője. - Egyre inkább elmosódik a cikkek és könyvek között húzódó határvonal."
 
A jelenség okai részben a költséghatékonyságra vezethetők vissza. A kiadók - ahelyett, hogy vaskos előlegeket kellene fizetniük az íróknak, azzal bocsátva útjukra őket, hogy alkotói tevékenységük mellett rendszeresen jelentkezzenek napi anyagaikkal is hónapon keresztül - olyan riporterek közreműködésére támaszkodhatnak, akik napi munkájuk mellett eleve képesek ellátni a feladatot. A Politico például Mike Allent, a vezető fehér házi tudósítóját jelölte ki, hogy Evan Thomasszal, a neves politikai íróval közösen tudósítsanak a fejleményekről.
 
Előleget az e-bookok piacán nemrégiben debütált The Huffington Post sem fizet szerzőinek, viszont az eladásokból származó nyereséget megosztja velük. 
 
Egyes kiadók másfajta megközelítéssel kísérleteznek, olyasmivel, ami még kevesebb tudósítói és írói erőforrást igényel. A Vanity Fair és a The New Yorker például egy e-bookba összecsomagolva adja ki egy-egy nagyobb horderejű esemény kapcsán korábban megjelent tudósításait és írásait. (folyt.)
Kulcsszavak: e-book

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Már nálunk is kapható az OMODA 5

Már Magyarországon is kapható a Chery Group rendkívül magas felszereltségű és remek ár-érték arányt képviselő autója, az OMODA 5. A hazai piacon újdonságnak számító márka forgalmazását négy budapesti és négy vidéki márkakereskedésben kezdték meg, ahol már ki is próbálhatók a járművek. 

2024. október 12. 11:52

Egy évszázada a mobilitás élén

Az Emil Frey cégnév összeforr a minőséggel, hitelességgel, iránymutatással és a vevőközpontúsággal. A vállalat úttörő szellemisége 100 év múltán sem csorbult, sőt hitvallásával újabb és újabb területeken válik meghatározóvá. A századik születésnapot a magyar képviselet Prestige Day keretében ünnepelte partnereivel Zsámbékon, a DrivingCampen.

2024. október 9. 20:03

Fontos elismerést söpört be a hamarosan nálunk is kapható OMODA autók gyártója, a Chery

Az autóipari szereplők közül a Chery érdemelte ki a Kantar BrandZ Shanghajban megrendezett kínai gáláján a „Pioneering Chinese Global Brand” elismerést. A Chery elkötelezett a globális jelenlét mellett, ennek eredményeként világszerte már több mint 80 országban kaphatók a termékeik. Hamarosan Magyarországon is megkezdik a közel 20 fejlett intelligens vezetéstámogató technológiával felszerelt OMODA 5 értékesítését.

2024. október 8. 10:03

Valóban csak az elektromos autókon múlna a fenntartható közlekedés?

Stabilizálódni látszik a cégautóflotta-piac, az új autók beérkezése újra a régi ütemben zajlik, a folyamatosan emelkedő bérleti díjak azonban továbbra is kihívást jelentenek a cégeknek. Ennek ellenére a vállalatok is nyitnak az adott esetben drágább elektromos autók felé, de a céges flotta összeállítását még mindig a státusz és a pozíció határozza meg a valós használati igények helyett. 

2024. október 6. 11:58

Megérkezett Magyarországra az Omoda 5

Az első helyen végzett az OMODA és JAECOO márkák gyártója, a Chery Automobile a kínai piacon az új autók minőségével kapcsolatos fogyasztói elégedettséget vizsgáló jelentés szerint a kínai brandek között. A közel 20 fejlett intelligens vezetéstámogató technológiával felszerelt OMODA 5 az elkövetkező hetekben Magyarországon is kapható lesz. 

2024. október 3. 17:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

2024. szeptember 29. 15:24