Publio.hu - Megalakult a magyar könyvkiadás "Facebookja"

MTI Sajtóadatbank, 2011. november 9. 09:05

Ingyenesen, mindenki maga készítheti el saját művének e-könyv-változatát az egy hete indult Publio.hu weboldalon, amelyet a könyvkiadás "Facebookjának" szánnak az oldal üzemeltetői.

    Kerekes Pál, a portál alapítója az MTI-nek elmondta: a vállalkozással a magánkiadás, a független publikálás új módszerét honosítják meg, bár még keresik az angol "self-publishing" kifejezés találó magyar megfelelőjét. "Németországban és az Egyesült Államokban ez jelenti az egyik legjelentősebb szegmensét az e-könyv-kiadásnak" - fogalmazott Kerekes Pál, akinek a nevéhez fűződik például az első, e-könyvekről szóló hazai kézikönyv is. Mint megjegyezte, ma már szinte valamennyi nagy e-könyv-forgalmazónak van saját self-publishing "részlege".

    A publio.hu weboldalon az írók maguk készíthetik el kéziratukból az elektronikus változatot, ebben egy egyszerű kezelői felület segíti őket. A címlap saját kezűleg is előállítható, de igény szerint lehet kérni a portál segítségét is, ez azonban már pénzbe kerül, éppúgy mint a szöveg szerkesztése, további gondozása - fogalta össze a tudnivalókat Kerekes Pál, hozzátéve, hogy gondoskodnak viszont a könyv ISBN-számáról.
    Az elkészült e-kötet először a portál könyváruházába kerül, de igénybe lehet venni a nagyobb, nemzetközi online áruházak szolgáltatásait is. Példaként a tulajdonos a már szerződött partnereiket, a Smashwords.com, a Lulu.com, illetve az Amazon.com oldalakat említette, a köteteket azonban Apple iPad és Android Tablet készülékekre is átalakítják, és megvásárolhatóvá teszik az Apple Store-ban és az Android Store-ban.
   
Kerekes Pál kiemelte: az új szolgáltatással megnyílik a lehetőség arra, hogy a hagyományos kiadói műfajokon túl nyilvánosságot kapjanak a könyvkiadásból kiszorult témák, például a nagyszülők, dédszülők háborús naplói, háztartási feljegyzések, receptkönyvek, imakönyvek is.
    Kerekes Pál elmondta, hogy noha jelenleg a hazai e-könyv-kiadás a teljes könyvpiacnak egy százalékát sem éri el, bizonyos szegmensekben az elektronikus formában történő olvasás már jelentős részesedést mutat, például a folyóirat- vagy hírolvasás esetében.

    A vállalkozás alapítója felidézte, hogy a Publio.hu előzménye az úgynevezett print on demand (POD) kiadókban keresendő, amelyek szerinte már Magyarországon is komoly üzletágnak minősülnek. "A POD kiadók annyit vállalnak, hogy részben gondozzák a szöveget, címlapot csinálnak, a kívánt példányszámban kinyomják az adott kötetet és megpróbálják eladni. A költségeket azonban az író állja. Ez sem rossz modell, de mi ennél sokkal egyszerűbb és kényelmesebb megoldást kínálunk" - magyarázta kiadó vezetője, megjegyezve, ha "véletlenül" este jut eszünkbe könyvet kiadni, itt azt is megtehetjük.
    "Az egyik ügyfelünk például egy olyan könyvet töltött fel nemrég, amely egy sablont kínál a könyvkészítéshez. Ha ebbe teszik bele az írók a szövegeiket, a formázással sem kell bajlódniuk" - mutatott rá Kerekes Pál, majd hozzátette, természetesen egy szerzői felületen arról is gondoskodnak, hogy a feltöltők nyomon tudják követni a könyveik sorsát, például hogy hányan kattintottak a címre és hányan vásárolták meg. "A siker az írón és a művein múlik, a Publio.hu csak eszköz" - szögezte le.

    Arra a kérdésre, hogy miből képződik a haszon a vállalkozásnál, a vezető azt felelte, hogy elsősorban az eladott könyvek után járó jutalékért dolgoznak. Az oldalon található szerződési feltételek szerint ez például a kiadó által üzemeltetett online könyváruházon keresztül történő vásárlás esetén az eladási ár - átlagosan 3-800 forint - 70 százaléka, a Smashwords-ön értékesített könyvek után az eladási ár 52 százaléka, más portálokon általában az ár 30 százaléka.
    "Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan választják a fizetős szolgáltatásainkat is, szeretnék, ha tökéletes lenne a tördelés vagy a címlap" - jegyezte meg, hozzátéve, hosszú távon természetesen számítanak szponzorok, támogatók közreműködésére is. "Mi ezt a portált, a könyv +Facebookjának+ tekintjük, amelyen elindulhat egyfajta vélemény- és eszmecsere a könyvekről" - jegyezte meg.
    Az alapító-tulajdonos szerint nem klasszikus üzleti vállalkozásról van szó, inkább egy kísérletről, amelyből csak hosszú távon származhat anyagi haszon. "Nem vállalkozó vagyok, hanem szakíró, aki erre a portálra misszióként, kísérletként tekint" - mutatott rá.

    A november elején indult vállalkozás első tapasztalatairól elmondta: az oldal látogatottsága folyamatosan növekszik, sokan nem is egy, hanem két könyvet töltenek fel. "Megtörtént az első elutasítás is. Jogsértő könyveket ugyanis nem adunk ki" - tette hozzá.
    Arra a kérdésre, hogy történtek-e már eladások a portál segítségével, Kerekes Pál igennel felelt, megjegyezve, hogy két példányt ráadásul az Egyesült Államokban adtak el. "Jellemző, hogy sok a kattintás, de sokkal kevesebb a vásárlás" - fogalmazott, hozzátéve, hogy saját könyvét például három nap alatt 24-en nézték meg, de senki sem vette meg.

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

Tizenegyedik alkalommal díjazták Randstad Awarddal hazánk legnépszerűbb munkáltatóit. A magyar munkavállalók véleménye szerint idén a LEGO a legvonzóbb hazai munkáltató, a BT (British Telecommunications) lett a második, a harmadik helyen pedig a Mercedes-Benz végzett. 

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

A CEU Határtalan Tudás előadássorozatán részt vett kiváló magyar tudósok előadásaiból tanulhatnak a középiskolások a CEU digitális oktatási platformján. Ürge-Vorsatz Diana, Barabási Albert-László, Spiró György, Pléh Csaba, Falus András, Csaba László, Bányai Éva. Csak néhány név azok közül, akik előadásait a középiskolai pedagógusok segítségül hívhatják a tanítás során a tananyag kiegészítéséhez.

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

A Continental technológiai vállalat a 2024-es Consumer Electronics Show-n mutatta be új kijelzőjét, az úgynevezett Crystal Center Display-t. A prémium kategóriás járművekbe gyártott terméket egy elegáns, keret nélküli, félig átlátszó kristályba ágyazták, mely megjelenésével teljesen új lehetőségeket nyújt a minimalista luxus integrálására. 

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

A csevegőprogramok térhódításának folyamatát vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatása. A hagyományos telekommunikációs eszközök folyamatos visszaszorulása évről évre megfigyelhető, és mára eljutottunk oda, hogy a „– Holnap hívlak. – Melyiken?” –párbeszéd már nem a vezetékes vagy mobiltelefonra vonatkozik, hanem valamelyik csevegőfelületre vagy alkalmazásra.

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

A közösségi média önértékelésre gyakorolt hatásával és a petfluencer jelenséggel foglalkozó témák nyerték az IAB Legjobb szakdolgozat versenyét.

2024. március 25. 15:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59