Szervezeti beszerzések új felfogásban

2000. június 22. 16:39
Az internet és a számítógépes eszközök fejlődésével az üzleti folyamatok jelentősen módosulnak: a technika olyan lehetőségeket nyit meg, amellyel cégünk, szervezetünk működése jelentősen átalakulhat. Az eddig megszokott működési rutinokat olyan új eljárások váltják fel, amelyekkel a szervezeti célok könnyebben teljesíthetők: alacsonyabb költségek, gyorsabb reakciók, átláthatóbb és következetesebb működés a jutalma az új eljárásokat alkalmazóknak.
Az elektronikus üzletvitel nagyon érdekes, de a médiában alulreprezentált területe a szervezeti beszerzések (procurement) támogatása. Mit is jelent ez a fogalom? Az intézmény működéséhez szükséges, a fő értékteremtést támogató, rendszeres beszerzések számítógépesítését. Ezek a beszerzések rendszeresek, rutinszerűek, nem igényelnek egyedi döntéseket, viszont a költségeket jelentősen befolyásolják. A szervezeti beszerzések leggyakoribb tárgya az irodaszerek beszerzése (természetesen tágan értelmezve, vagyis a papír-írószeren kívül itt szerepelhetnek a bútorok, számítógép-tartozékok stb. is). Az internetes értékesítés, illetve az elektronikus áruházak elterjedésével ez a kör lassan könyvekkel, folyóirat- és online tartalom-előfizetéssel, szoftverekkel, sőt internetes pénzügyi szolgáltatásokkal vagy akár bedolgozókkal bővülhet.

A szervezeti beszerzések számítógépes támogatásának fő funkcióit egy eszköz példáján érdemes áttekinteni. Az eszköz a Sun- Netscape Alliance (SNA - a Sun, a Netscape és az AOL közös vállalkozása) BuyerXpert terméke, amelynek magyarországi szállítója az Icon Számítástechnikai Kft. Probojcsevity Ottó az EC 2000 rendezvényen e témában tartja előadását.

A BuyerXpert filozófiája a következő: adjunk egy internetes felületű katalógust dolgozóinknak, amelyben a munkakörüknek megfelelő választékból kedvükre böngészhetnek. Rendeléseket adhatnak fel, szolgáltatásokat, erőforrásokat foglalhatnak. A rendszer ezeket a kéréseket összegyűjti, ellenőrzi a megfelelő költségkereteket, kikéri az esetlegesen szükséges vezetői jóváhagyásokat, és az így összegyűjtött rendelésállományt a megkötött keretszerződésekhez igazítja. Ezek után az áruk útját követi a szervezet ügyviteli rendszeréhez kapcsolódva, a megrendeléstől a számla kiegyenlítéséig, illetve az adott tétel lekönyveléséig.

A megvalósított funkciólista az alapfunkciókon kívül számos olyan elemet is tartalmaz, melynek felbukkanása nem magától értetődő, de a használat során jelentős segítséget jelent: mód nyílik külső logisztikai, pénzügyi vagy kontrollingprogramokhoz való csatlakozásra, a vásárlói szokások automatikus elemzésére, ezáltal a készletezés optimalizálására vagy a belső telefonos támogatás ilyen irányú kiterjesztésére is.

Az internetes technológiák használatával természetesen ez a lista tovább bővíthető, és a legkülönbözőbb kívánságok is teljesíthetők: automatizálhatjuk például a sajtófigyelő cégek számára kijelölendő kulcsterületek kiválasztását, saját értékesítési hálózatunk belső ellátását, a dolgozók juttatásainak kezelését vagy a kiküldetések költségelszámolását is.

A BuyerXpert bevezetési tapasztalatai azt mutatják, hogy a számítógépesített beszerzés és társterületei nem kizárólag a nagy megtérülési mutatókat produkáló nagyvállalati környezetben hasznosak: a BuyerXperttel rokon SNA-termékekre épített intranetek beszerzőmoduljai már a tíz-egynéhány fős szervezeteknél is gyors megtérülést garantálnak, és a cég belső működésének, partnerkapcsolatainak jelentős javulását hozzák.

Érdekes elgondolkodnunk a szervezeti beszerzések számítógépesítésének szállítóoldali hatásain is: lehet, hogy az eddigi kulcstényezők - mint például a jól képzett értékesítési csapat, a gyors szállítás és a kitűnő termék - már nem elegendőek a sikerhez. Néhány éven belül azok lesznek az adott területet uraló szállítók, amelyek igazán be tudnak épülni a vásárló szervezetek folyamataiba. Várhatóan a szállítói szemléletet is átformálják a számítógépes megrendelések. Az internet ilyen vonatkozásai tegnap még utópisztikusnak tűnhettek, holnap pedig már nem marad a piacon olyan szereplő, aki ne élne az új technológiákkal.

A vázolt helyzet olyan létező jelenséget ír le, amellyel előbb-utóbb minden cég szembesül, csak rajtunk múlik, hogyan éljük meg a változásokat: kényszerként, amelyet a piac ránk erőltet, vagy lehetőségként, amellyel néhány folyamatunkat átszervezve új értéket teremthetünk.

Kulcsszavak: Icon =EC 2000 ügyvitel

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

MyPhoneExplorer 2.2.0

Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.

2024. november 21. 17:11

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01