Hódít az üzleti intelligencia
A magyarországi informatikai fejlesztéseken belül az üzleti intelligencia projektek vezetnek. A nagy- és közepes cégek, valamint a hasonló méretű közintézmények felénél már működik ilyen rendszer, egyötödük pedig most dolgozik a bevezetésén - derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem Információs Erőforrás Menedzsment Kutatóközpontja és az IFUA Horváth & Partners felméréséből, amelyet a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége támogatott.
Az üzleti intelligencia (business intelligence, BI) olyan fogalmak és módszerek együttesét jelenti, amely a döntéshozatalt javítja információ-feldolgozó rendszerek segítségével. Az ilyen megoldások külföldön is egyre népszerűbbek: a BI nemzetközi piaca a válság idején kétszámjegyű növekedést mutatott, és független elemzők szerint a nagyvállalatok informatikai vezetői is ezt a területet tartják az egyik legfontosabbnak tervezéskor. A Corvinus és az IFUA szakemberei által 2008-2009-ben végzett IT Benchmarking felmérés szerint még csak a válaszadók 42 százaléka rendelkezett üzleti intelligenciával, szemben a mostani felmérés által regisztrált 52 százalékkal.
Mint Fekete Gábor, az IFUA Horváth & Partners BI tanácsadási területének vezető szakértője rámutat, az üzleti intelligencia közkedveltségét több tényező is erősíti. Így például a vállalatok szeretnék átláthatóvá tenni az üzleti folyamataikat, a felhasználók maguk akarják elvégezni a számukra fontos elemzéseket pár kattintás segítségével, s húzóerő az is, hogy gyorsan terjednek a mobiltechnológiák. Hátráltató tényező viszont, hogy nem mindig állnak rendelkezésre a szükséges adatok, illetve ezek nem elég jó minőségűek, nem elég megbízhatóak. Gyakori, hogy a különböző szakterületek (pénzügy, értékesítés, marketing stb.) más-más adatokkal dolgoznak, illetve mást értenek valamilyen meghatározás alatt. Szintén nehezíti a BI térhódítását, hogy nincs egyedül üdvözítő megoldás arra, ki legyen felelős érte a szervezeten belül. „A 90-es években az IT részleg felelt érte, ma már nem ritka a másik véglet sem, nevezetesen, hogy a pénzügy-számvitel-controlling területhez rendelik. Előfordul az is, hogy külön BI kompetencia központot hoznak létre informatikusokból és üzleti elemzőkből” – mondja Fekete Gábor, aki szerint mindig az adott szervezethez legjobban illő megoldást kell megkeresni. A sikerhez elengedhetetlen a megfelelő folyamatok kialakítása is. „Mondjuk egy cégvezető szeretné felmérni, milyen következményekkel járna, ha a görög gazdasági helyzet miatt elveszítenék ottani vevőiket. A kezében ott van az iPad, és tegyük fel, hogy a szükséges adatok is rendelkezésre állnak. Az adat, a technológia és az ember közötti kapcsolatot azonban meg kell teremteni” – hoz példát az IFUA szakembere.
Kapcsolódó cikkek
- SAP szoftverekre is pályázhatnak a civil szervezetek
- Mobil BI, közösségi médiaelemzés - új területek az üzleti analitikában
- A közép-kelet-európai régióban terjeszkedik a Bisnode Csoport
- Corvinus: E-közigazgatás oktatás már a gyakorlatban is
- A SAS nagy előnnyel vezeti a fejlett analitikai eszközök piacát
- Jubiláló üzleti roadshow
- Gyakorlati e-közigazgatás oktatás a Corvinuson
- SAS analitika már iPad-en és iPhone-on is
- Csütörtökön jön a BI Évkönyv bemutató konferencia
- Új üzleti intelligenciacsomag az SAP-től
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.