Online személyiségünk hogyan írja át a kapcsolatainkat?

Avagy hogyan lesz a beszélgetésből kapcsolódás

Czipperer Dia, 2013. február 25. 13:24

Hány helyen is vagyunk jelen virtuálisan? Hogyan változik személyiségünk a kibertérben? Sherry Turkle „Kapcsolódva, mégis magányosan?” című tanulmányában azt vizsgálja, hogy eszközeink és online személyiségeink hogyan írják át emberi kapcsolatainkat és kommunikációnkat. Mindezt a TED-en előadásában ismertette.

SMS-t kapni ma már a világ legtermészetesebb dolga, olyan egy szöveges jókívánság, mintha valaki éppen megölelgetne minket. Sherry Turkle hasonló példával indította előadását, aki azt is elmondta, hogy ő maga egy paradoxont testesít meg, hiszen bár szeret SMS-t kapni, úgy véli, túl sok probléma van velük.

 
Vajon mit takarhat valójában ez a paradoxon?
 
Kezdjük az elejéről! A technológia rohamosan fejlődik, új eszközök új felhasználói szokásokat generálnak. Azonban ezzel nemcsak a felhasználói attitűd alakul át, hanem személyiségünk is.
 
Amit pár évvel ezelőtt még zavarónak vagy elképzelhetetlennek tartottuk, azok ma már hétköznapjaink szerves részét képezik. A mai fiatalok pedig már ebben a világban szocializálódnak.
 
Turkle gondolatmenetében a paradoxon ott csúcsosodik ki, ahogy megjelenik a „társas magány” kifejezés. A kibertérben való egyre erősebb és megszokottabb részvétel egyúttal el is idegenít minket. Valójában magunkra maradunk.
 
Szeretnénk irányítani, saját magunk rendezni dolgainkat, mindig mindenhol ott lenni. Ez azonban – ahogy felhívja rá a figyelmet, sokszor ahhoz vezet, hogy elrejtőzünk egymás elől, miközben folyamatosan kapcsolatban vagyunk.
 
„Goldilocks effects” – így nevezi azt az állapotot, amikor két állapot között vagyunk: sem nem közel, sem nem távol egymástól, csak éppenhogy. 
 
Szerintem valahogy a kommunikációnak egy olyan módja alakul ki, amikor bár csevegünk egymással, valahogy mégsem tudjuk, hogyan kell beszélgetni. Hangulatjelek, emotikonok mögé bújunk, nem kell face-to-face megküzdeni az „ellenféllel”. 
 
SMS, e-mail, posztolás: bármit elrontunk, azt javíthatjuk, átgondolhatjuk, uralhatjuk a beszélgetést – emeli ki Sherry Turkle. A technológia által „letisztíthatjuk” beszélgetéseinket, egyfajta álarc mögé bújhatunk. Vagyis a beszélgetést feláldozzuk a kapcsolódásért (conversation-connection).
 
Nem azt állítja, hogy ez a fajta kommunikáció nem működik, csupán annyit, hogy nem minden formában. Amikor másokat meg akarunk ismerni, dolgokat megtudni róla, akkor nem ez a megfelelő mód. A másokkal való személyes párbeszédet valójában arra használjuk, hogy megtanuljuk, hogyan folytassuk önmagunkkal – mondja.
 
Gondoljunk csak bele: vajon miért nem szeretik a gyerekek a szóbeli számonkérést? Mert nincsenek rá felkészülve, hogy mások előtt megnyilvánuljanak. Sokan a hús-vér barátjukat is lecserélnék egy „okos” eszközre, aki olyan, mint egy igazi jóbarát, olyankor is meghallgatja őket, amikor mások nem.
 
Az elmúlt 15 év tapasztalatát összegezve Turkle rávilágított a lényegre: senki nem kíváncsi ránk. Ezért jó, hogy van közösségi média profilunk, ahol megmutathatjuk magunkat. Ezek a gépek, oldalak legalább törődnek az emberrel.
Sherry Turkle
 
A mostani robotújdonságokról már nem is beszélve. Fiataloknak, időseknek egyaránt fejlesztenek olyan „társakat”, akik segítenek, szórakoztatják az embereket. Szerinte már ennyire elvesztettük a bizalmunkat abban, hogy ott lehetünk egymás számára.
 
Sajnos az a szomorú helyzet, hogy „egyre többet várunk el a technológiától és egyre kevesebbet egymástól”. És hogy mindennek mi az oka? Sherry Turkle szerint „a technológia ott csíp minket fülön, ahol a legsebezhetőbbek vagyunk.” 
 
Félünk attól, hogy magunkra maradunk, de amíg a technológia mellettünk áll, biztonságban érezzük magunkat. „Kapcsolódunk” – ami azonban nem oldja meg a valódi problémát. Inkább csak egy újfajta létezés csúcsosodik ki: „Megosztok, tehát vagyok”.
 
A baj mindezzel csak az, hogy ha már nem érezzük a kapcsolódást, magunkat sem érezzük többé. Szóval csak óvatosan: ne hagyjuk, hogy a magány legyűrjön minket. Az egyedüllétet tanulni lehet és kell is. Ezzel is nincs is baj. Probléma akkor áll elő, ha ennek kezelhetetlensége magányhoz vezet. 
 
A technológia tehát áldás vagy átok is lehet, azon múlik, hogyan használjuk. Egy lehetőség, amit mi döntünk el, mire használjuk.
 
Forrás: Netkutatások.hu

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is. 

2024. november 21. 13:12

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01