200 Mrd Ft lesz idén az internetes kiskereskedelmi forgalom
Nő nő és nő
2012-ben 177 milliárd Ft-os kiskereskedelmi forgalmat bonyolítottak a magyarországi webáruházak, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,7%-a. A növekedés változatlanul erőteljes, az idei évben várhatóan meghaladja a 200 milliárd Ft-os forgalmat. Megközelítőleg 5-6000 magyar nyelvű webáruház érhető el, amelyből aktív, Magyarországon bejegyzett cég 4100 db van.
Az elmúlt egy évben interneten vásárlók száma a 14 éven felüli lakosságból 1,65 millió főre emelkedett, ami a felnőtt lakosság megközelítőleg 1/5-e. Az internes vásárlók férfi/nő aránya 2013-ban elérte az 50-50%-ot, és a hölgyek internetes vásárlási hajlandósága évről-évre jobban nő, mint a férfiaké.
Egyre sikeresebbek az átadási pontok
Az online áruházaknál elérhető szállítási, kézbesítési módok között a leggyakoribb a futárszolgálatos kézbesítés (82%) és a személyes átvételi lehetőség (69%). Az online vásárlások értéke alapján a leggyakrabban igénybe vett szállítási mód a futárszolgálat és a személyes átvétel. Főként a nagy áruházak körében évek óta fokozatosan növekszik a személyes átvétel aránya, ezen belül is a partner üzletben való átvétel hányada. Ez utóbbi mutatja, hogy az interneten termékeket vásárlók számára kedvelt termék átvételi megoldás lett az elmúlt két évben a lakhelyhez közeli átadási pontokon való csomagfelvétel (Pick Pack Pont és PostaPont).
Inkább készpénzben fizetjük
A vásárlások átlagos értéke 7500 Ft körül alakult az összes vásárlást figyelembe véve. A vásárlások értékét tekintve az online vásárlók által leggyakrabban használt fizetési mód az utánvét, amelynek csak elenyésző részét adja a postai utánvét. A nagy áruházak körében ugyanakkor évek óta fokozatosan növekszik a bolti átvétel aránya, ezen belül is a bankkártyával fizetők hányada.
Az internetes termékvásárlás során bankkártyával történő fizetés aránya még mindig csak 5% körüli, de értékében nő. A mikrofizetési, a mobilfizetési és az egyéb megoldások használati aránya egyelőre marginális.
Internetről is öltözködünk
A legnagyobb volumenben számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközöket, élelmiszert, könyvet, lakásfelszerelést és játékot/ajándékot értékesítettek 2012-ben Magyarországon online. Ugyanakkor a leggyorsabban a ruházati-, szépségápolási-, egészséges életmódhoz kötődő termékek, valamint a mobiltelefonok értékesítése nő. Egyes termékcsoportok kapcsán az internetes értékesítésben van szinte az egyedüli növekedési lehetőség a kiskereskedők számára, amit csak erősít, hogy a teljes kiskereskedelmi forgalom volumenben évek óta nem tudott növekedni.
Már okostelefonon is rendelünk
2012-ben a webáruházak látogatóinak 5%-a érkezett mobil platformon keresztül. Az online vásárlók számát tekintve ez az arány 3,3%, az internetes forgalmat illetően 3,1%.
Az okostelefonokra letölthető applikációkat elsősorban azon webáruházaknak érdemes megvalósítania, akik legalább heti rendszerességgel visszatérő vásárlókat vonzzanak, minden más esetben mobilra optimalizált weboldal kialakítása célszerű az értékesítésre.
Kapcsolódó cikkek
- A magyarok a legkonzervatívabbak az online vásárlás terén
- A Netrisk.hu és az Árukereső.hu közös márkaoldalt indított
- Okosodó kereskedelem: X. Elektronikus Kereskedelem Konferencia
- Hazánk 30 legjobb netes kereskedője – ahogy a közönség látja
- Miben hisznek a hazai webshopok?
- Szerbiában és Grúziában is megkezdte működését a PayPal
- Kínában az interneten kapható kozmetikumok túlnyomó része hamis
- A webshoppal is rendelkező üzletek fele legalább annyit értékesít online, mint a klasszikus csatornákon
- Csak a "bolt" kiegészítésére használják a kkv-k webshopjaikat
- Virtuális próbafülke és egyéb digitális hatások a vásárlásra