Az eSIM hozhatja el a tech cégek mobilpiacra lépését
Március óta mindhárom magyar szolgáltató lakossági kínálatában elérhető a virtuális SIM kártya. Az eSIM előnyei között a szolgáltatók jellemzően kiemelik a kisebb környezetterhelést a kevesebb keletkező műanyaghulladék miatt, a kényelmesebb mobilhasználatot és a kisebb eszközök – például okosórák – számára is biztosítható közvetlen mobilinternet-hozzáférést. Az eSIM bevezetést ünneplő sajtóközlemények azonban jellemzően nem hangoztatják a technológia egy másik jelentős erősségét, az egyszerű szolgáltatóváltás lehetőségét.
„Egy eSIM-et használó ügyfél számára az új mobilszolgáltató választása kis túlzással egy kattintással megvalósítható lehet, hosszú távon pedig kérdéses, hogy szükség lesz-e egyáltalán a fizikai ügyfélszolgálat felkeresésére a folyamat során.” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.
Az eSIM-et használó ügyfelek aránya jelenleg még alacsony, azonban a folyamatos készülékcserékkel egyre több felhasználó számára lesz elérhető a technológia. Kérdés, hogy ez meg fog-e jelenni (és ha igen, mikor) a szolgáltatók oldalán is esetlegesen megnövekedő ügyfélmozgási adatokban? Az Egyesült Királyságban 2024-re 20%-osra becsülték az eSIM képességgel rendelkező okostelefonok arányát, amely azt jelentheti, hogy világszinten 2025-re potenciálisan már 2,4 milliárd készülékben használhatnak virtuális SIM kártyát.
A nagy tech cégek már jelenleg is megkerülhetetlenek
A nagy tech cégek, elsősorban az Apple és a Google komoly szereppel bírnak a mobil ökoszisztéma szolgáltatásban (eszközök, operációs rendszerek és online szolgáltatások biztosítása), emellett erős közvetlen kiskereskedelmi szintű ügyfélkapcsolattal is rendelkeznek. Ezt kihasználva tudnák piaci szerepüket tovább erősíteni mobil előfizetések közvetlen kiskereskedelmi értékesítésével, ahogy erre az Ofcom februári tanulmánya is rámutatott (Ofcom’s future approach to mobile markets – A discussion paper).
A mobil szolgáltatások kiskereskedelmébe való belépés több módon is elképzelhető az Ofcom szerint: kínálhatnak közvetlenül mobil szolgáltatásokat a saját márkájuk alatt, virtuális szolgáltatóként (MVNO), illetve operációs rendszerük szolgálhat kiskereskedelmi platformként a szolgáltatóváltáshoz, ahol az okostelefon tulajdonosa egy gombnyomással kiválaszthatná a szolgáltatóját is.
Google Fi: végállomás vagy első lépés?
Működő példa már van: a Google az USA-ban lépett piacra virtuális szolgáltatóként a Google Fi előfizetési szolgáltatással, amellyel az eSIM képes készülékek tulajdonosai a technológiában rejlő előnyöket kihasználva mindig a legjobb lefedettséggel bíró szolgáltató hálózatára tudnak csatlakozni, kvázi belföldi roamingot megvalósítva. Innen már csak egy lépés az okostelefonok menürendszerén keresztüli szolgáltatóváltás.
„Nem nehéz elképzelni, hogy a böngészők alapbeállítást kérő felugró ablak mintájára egyszer csak olyan üzenetet látunk okostelefonunk menüjében, amely szerint telefonálási és internetezési szokásainkat figyelembe véve, havonta bizonyos összeget meg tudnánk takarítani egy másik szolgáltató csomagjára váltva.” – tette hozzá Bakos Márton, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior specialistája.
A szakértő szerint, ha tovább is mennek a nagy tech cégek ezen az úton, a magyar piac várhatóan nem lenne az elsők között, ahol ezt a szolgáltatást bevezetik. Néhány piaci sajátosság miatt ugyanis hazánkban nehezebben elképzelhető az egykattintásos szolgáltatóváltás: ezen ellen dolgozik például a csomagolt vezetékes és mobil szolgáltatások magas aránya és nehezebb kiválthatóságuk is. Meglepő módon más országokban ez nem annyira magától értetődő, az Egyesült Királyságban például még csak most kezdenek jobban elterjedni a konvergens szolgáltatási ajánlatok.
Kapcsolódó cikkek
- Eljött a mobil korszak: ezek a legfontosabb mobilalkalmazás-tesztelési trendek
- Egyre jobban megéri párhuzamosan több csatornán kommunikálni az ügyfelekkel
- A jövő egészségügye: kik azok a figitális betegek?
- Zero Trust – avagy az intézményesített bizalmatlanság gyakorlata?
- Már most itt vannak az okos városok, de mi vár még ránk?
- Nem vette elég komolyan a GDPR-t, ezért rekordbírságot kapott az Instagram
- Rendszerváltozások: az átláthatatlan vállalati informatika az innovációt is megöli
- A Deloitte ismét vezető minősítést kapott a felhőalapú IT-szolgáltatások terén
- Digitális média trendek 2022: Elegendő a streaming videó a modern korban?
- Már nem elérhetetlen megoldás az IoT a KKV szektornak sem
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Prémium dizájn és funkcionalitás: Fedezze fel az új Equip monitortartókat
A dortmundi központú Digital Data Communications GmbH (DDC), amely a LevelOne, Equip és Conceptronic márkák tulajdonosa, bemutatja hat új monitortartóját. Ezek az eszközök akár 49 hüvelykes képátlójú és összesen legfeljebb 40 kg-os kijelzők megtartására is alkalmasak. Az új tartók az Equip ergonomikus irodai terméksorozatának bővítését jelentik, és már egykaros, valamint dupla karos változatban is elérhetők, a modern formatervezés kedvelői számára is minőségi megoldásokat kínálva.
15 év Budapest szolgálatában: Díjat nyert a We Love Budapest csapata
A We Love Budapest szerkesztősége a Csengery Antal-díjat kapta Budapest sokszínűségének, kulturális életének, gasztronómiájának és rejtett értékeinek független és hiteles bemutatásáért, valamint a példaértékű lokálpatriotizmusáért.
Forradalmi RGB LED technológia nagy képernyőkhöz
A Sony bemutatta új kijelzőrendszerét, amelyben önálló vezérlésű RGB LED-ek és nagy sűrűségű LED-háttérvilágítás található. Ez a technológia lehetővé teszi a három alapszín – vörös (R), zöld (G) és kék (B) – külön-külön vezérlését, és alkalmas a nagy méretű képernyők támogatására is.
Fenntarthatóság a gyakorlatban: A Zyxel Group a világ elitjében
A Zyxel Networks, a biztonságos, mesterséges intelligenciával támogatott felhőalapú hálózati megoldások vezető szereplője bejelentette, hogy a Zyxel Group ismét kiemelkedett a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével az S&P Global Sustainability Yearbook 2025-ben. A vállalat a világ több mint 7690 cége közül az iparágának legjobb 5%-ába tartozik, így továbbra is megerősíti elköteleződését a fenntartható gyakorlatok iránt.
Hidrogén- és e-üzemanyagok tanúsítása új megoldással
A Schneider Electric és az Atmen együttműködésének köszönhetően a hidrogén- és e-üzemanyagok gyártói gyorsabban és egyszerűbben juthatnak hozzá a zöld tanúsítványokhoz. A két vállalat közösen egy szabványosított megoldást dolgoz ki a PtX iparágak fenntarthatósági követelményeinek teljesítése érdekében.