NMHH-kutatás: A zenei platformok az új királycsinálók
Magyar vagy külföldi zenét hallgatnak többet a magyarok? Kik a legnépszerűbb nemzetközi és magyar előadók a digitális streamingplatformokon itthon és külföldön, melyek a leghallgatottabb dalok globálisan és Magyarországon? A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által készített kutatás elsőként ad átfogó képet a magyarországi digitális zenefogyasztás legfontosabb trendjeiről.
Az onlineplatformok.hu oldalán közzétett tanulmányban a kutatók a Spotify-ról és a YouTube-ról letöltött, a 2019. február 7-i és 2023. március 2-ai közötti heti top100 dalt tartalmazó listák – a globális és magyar listák, illetve a közép-kelet európai és nagyobb magyar diaszpórával rendelkező országok listái – elemzéseire alapozva tettek megállapításokat. E szerint a Spotify-on 2022 második negyedévétől kezdve több magyar zenét streameltek a hallgatók, mint külföldit. A YouTube-on pedig az egész vizsgált időszakban a magyar lejátszási mennyiségekből volt több a magyar listákon.
A vizsgált időszakban az összes lejátszási mennyiség alapján összeállított top20 leghallgatottabb előadó listája a YouTube-on kizárólag magyar előadókból állt össze. Bár a magyar számok kiugróak, maga a tendencia nem magyar sajátosság, illeszkedik az úgynevezett glokalizáció, azaz helyi digitális tartalmak felé fordulás trendjéhez.
A zenék terjedésében ma már meghatározó a vizuális média és a platformközi interakciók. A jelenleg legfontosabb ilyen platform a TikTok, ami ugyan elsődlegesen nem zenei felület, de a zenei tartalmak ott befutott karrierje rendkívül nagy hatással van a két vezető zenei platformon való hallgatottságára. Az úgynevezett TikTok-trendekre azért érdemes figyelni, mert egyre több esetben éppen az áll egy dal vagy előadó – a két vezető zenei platformon való – felívelése mögött, hogy a tiktokos közönség felkapja a dal egy részletét, majd ezt követően az egész dalt meghallgatni kívánók a Spotify-ra vagy a YouTube-ra mennek tovább.
A legtöbbet streamelt előadó Magyarországon: Azahriah
A legnépszerűbb előadó Magyarországon a 21 éves, Azahriah néven zenélő énekes-dalszerző, Baukó Attila. A Magyarországon legtöbbet streamelt magyar előadó nem azonos az összességében (azaz Magyarországon kívül is) legtöbbet streamelt magyar előadóval. Ez az előadó Nateki, akinek a valódi személyazonossága nem ismert, de legnépszerűbb száma, a PLAYAMANÉ-val közös „MIDNIGHT” a Spotify-on eddig (2023 júniusáig) több mint 170 millió streamet halmozott fel, valamint a YouTube-on 43 millió megtekintést. Nateki havi hallgatóinak száma a Spotify-on meghaladja a 3,6 milliót.
A legtöbbet streamelt „külföldi” előadó a YouTube-on az erdélyi Bagossy Brothers Company zenekar. Ez a zenekar nemcsak azzal lóg ki a top előadók sorából, hogy nem hiphopot, hanem a jelenlegi trendek szerint a fősodorból kiszoruló pop-rockot játszik, hanem azzal is, hogy nem magyarországi, hanem erdélyi előadó. A zenekar főleg a YouTube-on vált nagyon népszerűvé a vizsgált időszakban. Bár az „Olyan Ő” című számuk kivételesen nagy karriert futott be, korántsem egyszámos zenekarról beszélünk: hiszen abban is rekorderek, hogy „külföldiként” a legtöbb, összesen 22 egyedi dallal kerültek fel a listákra.
Kapcsolódó cikkek
- Postai küldeményeink átvétele a nyári szabadságok idején
- Szeretet, Isten, pénz, bébi: slágerek szövegeit elemezte az NMHH
- Az NMHH értékelte a magyarországi médiaszabadságról szóló nemzetközi jelentéseket
- Mérsékelten, de Magyarországon is terjednek a veszélyes online kihívások
- Az NMHH az internet „vörös lámpás” negyedét elemezte
- Korhatár-besorolást és szolgáltatói szerződést vizsgált a Médiatanács
- Online zaklatás gyermekkorban
- NMHH-kutatás a legsikeresebb zenei streamingszolgáltatókról
- Nem megfelelő korhatár-besorolás miatt fordult a holland hatósághoz a Médiatanács
- NMHH-kutatás: kultúra a képernyőn, trendek és lehetőségek
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.