Internet karácsonykor: összeköt és programot ad
Az internet a karácsonyi időszakban is nélkülözhetetlen a család összetartásában. Összeköt minket a tőlünk távol lévő szeretteinkkel és barátainkkal, de a tipikus karácsonyi programnak számító film , sorozat- és műsornézésben is egyre meghatározóbbá válnak az internetes lehetőségek.
Bár karácsonykor egyértelműen az élő tévéműsorok dominálnak, tízből hat válaszadó már online (is) fogyaszt mozgóképes tartalmakat – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” friss kutatásából, amely a karácsonyi internethasználattal foglalkozik.
Az internet összeköt távol lévő szeretteinkkel
Az ünnepi jókívánságok átadása terén a mobiltelefonok és az internet mára háttérbe szorították mind a vezetékes telefonálást (22%), mind a hagyományos karácsonyi képeslapokat, leveleket (26%). A válaszadók több mint fele ezek helyett inkább mobiljáról telefonál, vagy SMS üzenetet küld, illetve az online lehetőségek is igen népszerűek: e-mailt 44, chat-et 42, közösségi média oldalakat 31 százalék, internetes telefonálást pedig minden ötödik válaszadó használ erre a célra.
A nem velünk élő, vagy épp nem velünk lévő szeretteinkkel, barátainkkal történő kapcsolattartásban szintén a mobilhívás dominál a karácsonyi időszakban, melyet tízből hét válaszadó szokott igénybe venni. A második legnépszerűbb kapcsolattartási mód már a chat (42%), SMS-t és e-mailt csak tízből három válaszadó szokott küldeni. A vezetékes telefonálás ebben az esetben is egyre kevésbé jellemző (25%), helyét lassan átveszi az internetes telefonálás, melyet már 21 százalék használ.
Azok közül, akik szeretteiket, barátaikat telefonon (is) szokták hívni karácsonykor, 42 százaléknak van azonban olyan hozzátartozója vagy ismerőse (jellemzően távolabbi rokonok; barátok; szülők; nagy-, illetve dédszülők), akik még mindig ragaszkodnak a vezetékes telefonhoz, így velük ebben az időszakban is kizárólag így szokták tartani a kapcsolatot. Ennek főbb okai, hogy az illetőnek nincs más elérhetősége, a vezetékes telefont szokták meg, valamint hogy ez a legolcsóbb.
Nem meglepő, hogy a vezetékes telefont és az e-mailt kapcsolattartásra használók aránya az életkor előrehaladtával folyamatosan nő, a chat esetében pedig éppen fordított a helyzet. Ugyanakkor a mobilhívás, az SMS, az internetes telefonálás és a közösségi média használata esetében nincs lényeges különbség a korcsoportok között, a fiatalok, a középkorúak és az idősebbek is közel azonos arányban használják ezeket a karácsonyi időszakban kapcsolattartásra szeretteikkel, barátaikkal.
A karácsonyhoz a filmnézés is hozzátartozik
A netezők családjában a hagyományos karácsonyi tevékenységek, mint az ajándékozás; a karácsonyi ételek és italok fogyasztása; a karácsonyfa-díszítés; a karácsonyi ételek és italok készítése, illetve a rokonok látogatása vagy vendégül látása mellett a filmek, sorozatok, műsorok nézése is tipikus karácsonyi programnak számít (54%) – közülük 40 százalék ilyenkor több ilyen tartalmat is fogyaszt, mint az év többi időszakában.
Bár karácsonykor a többség (95%) a családjával együtt szokott filmeket, sorozatokat, műsorokat nézni, közülük 53 százalék – akár szerettei körében, akár tőlük külön –, de alkalomadtán más mozgóképes tartalmat is fogyaszt, mint a család többi tagja.
A filmek, sorozatok, műsorok nézéséhez a hagyományos tévé (60%), illetve az okostévé (37%) mellett karácsonykor is jellemző még a laptop (34%), az asztali számítógép (27%), az okostelefon (12%) és a tablet (10%) használata is.
A tartalmak típusát tekintve karácsonykor egyértelműen az élő tévéműsorok dominálnak, 80 százalék szokta ezeket nézni. Minden második tévéző az éppen sugárzott műsorok közül választ, nem a műsorújságból előre, tehát nem annyira a tartalom számít, inkább hogy mikor van ideje a családnak ezek fogyasztására. DVD/Blu-Ray lemezeket negyedük, tévéből általuk rögzített műsorokat ötödük néz. Ezek mellett az internetes lehetőségeket is nagy arányban használják karácsonykor is: tízből hat filmnéző fogyaszt mozgóképes tartalmakat online (is) valamilyen formában. Ezen belül ingyenesen online, és fájlcserélő oldalról letöltött filmeket, sorozatokat egyaránt a válaszadók harmada néz, 11 százalék szokott tévéműsort online visszanézni, 7-7 százalék pedig előfizetéses streaminget, illetve online videótékából kölcsönzött filmeket, sorozatokat néz.
Online mindig együtt lehetünk
Internet segítségével nemcsak az épp nem velünk lévő, de akár a külföldön élő szeretteinkkel, barátainkkal is kapcsolatban lehetünk, megoszthatjuk az ünnepet szóban, írásban, képekben vagy akár videókban is. Mindezek mellett a rokonlátogatások és közös étkezések utáni családi filmnézésre is kiváló lehetőséget nyújt.
eNET – Telekom
Kapcsolódó cikkek
- 1,2 Gbps feletti adatátviteli sebességet ért el mobilinterneten a Telenor
- Most kiderül, ki mit vesz karácsonyra!
- Amit az internettől kapunk karácsonyra
- 1200 Mbps letöltési sebességet mutatott be 4G+ technológián a Telekom és az Ericsson
- Több mint 2600 kistelepülésre jut el egy éven belül a Telekom 4G!
- A Telekom új domino kártyás opciókat vezet be
- Mobilnet: nem csak nyáron kellesz!
- Maximum 80 ezer juthat egy okostelefonra
- Olimpia tévében és neten: 600 ezren már okostelefonon is szurkolnak
- Egy év alatt hatszorosára nőtt a roaming adatforgalom a Telekom lakossági ügyfelei körében
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben
A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.
Dekarboizáció és hatékonyságnövelés egyszerre az iparban
A globális üvegházhatásúgáz-kibocsátás 45 százalékát adja az ipari tevékenység, így a klímacélok elérése érdekében kulcsfontosságú a szektor dekarbonizációja. A Schneider Electric a világ elsőszámú ipari szakvásárán, a Hannover Messén mutatta be azokat az innovációkat, amelyek lehetővé teszik az ipari szereplők számára a kibocsátásuk csökkentését és a termelési hatékonyságuk növelését.
A HONOR szállította a legtöbb okostelefonot a kínai piacra
Az IDC legújabb jelentése szerint 2024 első negyedévében a HONOR lett a vezető márka Kína okostelefonos piacán.
Az SAP AI-alapú fejlesztéseivel a gyáripar is átalakul
A termelékenység, a hatékonyság és a precizitás újabb szintje érhető el azokkal az AI-alapú fejlesztésekkel, melyeket az SAP mutatott be az ellátási láncokhoz kapcsolódó megoldásaiban a Hannover Messe kiállításon. A valós idejű adatokból származó, mesterséges intelligencia által felfejtett következtetések abban segítenek a vállalatoknak, hogy jobb döntéseket hozzanak az ellátási láncok egészében, racionalizálják a termékfejlesztést és javítsák a gyártás hatékonyságát.
Az LG OLED evo televíziók már a negyedik egymást követő évben kapják meg a környezetbarát minősítést
Az LG 2024-es OLED evo televíziói megkapták a Carbon Trust* szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről** és szén-dioxid méréséről*** szóló tanúsítványait, valamint a Société Générale de Surveillance (SGS) környezetvédelmi védjegyét****, amellyel az LG folyamatos ESG-kezdeményezéseit immár negyedik egymást követő évben ismerték el. Az LG legújabb OLED tévéi továbbá kiérdemelték az Intertek újrahasznosítási tanúsítványát*****, amely immár második éve bizonyítja ezen a téren is az LG környezetvédelmi felelősségvállalását.