Digitális videók harca a nézőkért

FeriMesz , 2001. március 1. 20:38
Minden néző azt a műsort nézi, amelyiket akarja, méghozzá csakis akkor, amikor kedve tartja. A nemkívánatos reklámblokkokat egy gombnyomással átugorja. Ez a szórakoztatóelektronika jövője, az Amerikai Egyesült Államokban pedig már jelene is. A teljesen személyre szabott tévéműsor kulcsszavai: PVR (Personal Video Recorder - személyi videorekorder) és TiVo-előfizetés.
Képzeljük csak el: megy a tévé, éppen kezdődik a meccs, amikor a dolgozószobában megszólal a telefon. Dönteni kell: lemaradunk a mérkőzés első perceiről, vagy esetleg sosem tudjuk meg, ki telefonált... A TiVo megkönnyíti a döntést: lenyomjuk a "szünet" gombot. A telefonbeszélgetés után "start" gomb: megnézzük, mi történt addig a stadionban. A digitális PVR-felvevőgépek tárolóján 60 órányi tévéműsor rögzíthető. Hamarosan elérhetőek lesznek a 250 órás tárolók. Utasíthatjuk a gépet kedvenc műsoraink felvételére, akár kedvenc színészünk filmjeinek rögzítésére is. Ha a műsoridő gyakran változik, a PVR az interneten keresztül áll át az aktuális időpontra.

A kezdeti nehézségek után most már lassan beindul a digitális rekorderek üzlete. Az elmúlt év negyedik negyedében az azt megelőző negyedévhez képest több mint 85 százalékkal megemelkedett az ügyfelek száma (73 ezerről 136 ezerre). A TiVo és konkurense, a ReplayTV 800 ezer darab digitális videorekorder eladását remélte a múlt évben, ezt a számot azonban nem érték el. Az elektronikai szaküzletekben összesen kevesebb mint 400 ezer darab PVR-eszközt vásároltak - derül ki a Camel Group piackutató cég felméréséből.

Németországban is még várat magára a hasonló szolgáltatás bevezetése. Az eszközök gyártói és a szolgáltatók közti kooperációk sem léteznek még. A Philips holland elektronikai világcég a TiVo-val közösen Nagy-Britanniában már terjeszti az amerikaihoz hasonló eszközöket. A cégek Németországban is bemutatkoznak egy nemzetközi kiállításon, ám a megfelelő szolgáltatás hiányában nincs értelme az ottani terjeszkedésnek - mondta Klaus Petri, a Philips munkatársa. Szükség van még alapos piackutatásra és az érdeklődés felmérésére.

Az USA-ban 400 dollár körüli áron kaphatóak a PVR-eszközök, a TiVo-előfizetés pedig havi 10 dollár. A szolgáltató cég (amelynek többek között az AOL is résztulajdonosa) a tavalyi évben megelőzte konkurensét, a ReplayTV-t. A SonicBlue internetes médiacég, a Rio MP3-lejátszó forgalmazója 120 millió dollárért felvásárolta a ReplayTV-t. "A digitális zene üzletága mellett a digitális videózási szolgáltatásban is szeretnénk részt venni" - mondta Andrew Wolfe, a SonicBlue technikai igazgatója.

1999-ben kezdett el terjedni a digitális videózás híre. Amerikai hírlapok (többek között a New York Times) már akkor emlegették a privát tévészolgáltatás halálát. A PVR ugyanis lehetővé teszi, hogy a nézők kihagyják a reklámokat. Ennek következményeképpen egyre kevesebb cég reklámozna a televízióban, amely a tévéadókat fő bevételüktől fosztaná meg.

Az ABC, CBS, NBC és Fox televíziók "horrorvíziója" mindmáig nem vált valósággá. Továbbra is kérdéses, hogy valóban milliók akarnak-e drága digitális eszközt vásárolni, fizetni a havi pluszköltséget. 100 dollárért továbbra is lehet hagyományos videorekordert vásárolni. Igaz, hogy akkor a kazettákkal és a videó szokásos programozgatásával többet kell foglalkozni. Egy kis időbefektetéssel azonban a jelenleg elterjedt módszerekkel is szerezhetünk magunknak kellemes tévés szórakozást.

Kulcsszavak: televízió videó

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36