A riválisok veszélyeztetik a Nokia piaci részesedését

Tóth Kristóf, 2001. július 22. 21:11
Egyes adatok tanúbizonysága szerint a finn Nokia az idei második negyedévében első alkalommal piaci részesedést veszített mobiltelefon-üzletágában legfőbb riválisai, a svéd Ericsson és az amerikai Motorola javára.
Az elemzők szerint a közelmúltban első alkalommal fordult elő, hogy a Motorola és az Ericsson piaci részesedést tudtak nyerni a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártójaként ismert finn Nokia-tól. A piaci pozíció átrendeződése egy meglehetősen instabil, a gyengélkedő amerikai gazdaság által visszafogott, túltelített és bizonytalan mobilpiacon ment végbe.

A svéd Ericsson, a negyedik legnagyobb mobilgyártó, pénteki közleménye szerint az idei második negyedévben 7,7 millió mobiltelefont adott el, ami 24%-os növekedés a cég első negyedéves eredményeihez képest. A második legnagyobb mobilgyártóként számon tartott amerikai Motorola a második negyedévben 14,7 millió rádiótelefont adott el, 36%-os növekedést elérve ezzel.

A Nokia múlt csütörtökön közzétett eredményeiben arról nem számolt be, hogy a társaság piaci részesedése a második negyedévben csökkent-e vagy sem. Annyit azonban tudni lehet, hogy a tavalyi év második negyedéhez képest nőtt a finn gyártó piaci részesedése. Csökkent viszont az eladott Nokia mobilkészülékek száma az év első negyedéhez képest. "A jelek szerint az Ericssonnak sikerült növelnie piaci részesedését a mobil készülékek körében, ami meglep engem" - mondta a Nordea Securities elemzője, Jussi Uskola.

"A Nokia-nak ez idáig mindig sikerült növelnie piaci részesedését az előző negyedévhez képest, most azonban mindez nem sikerült nekik" - mondta Sean Faughnan, a Goldman Sachs elemzője. A Nokia 1997-ben vette át a piacvezető szerepet a Motorola-tól, 35%-os piaci részesedése azóta a rivális Motorola eredményének több, mint kétszerese. Az elemzők szerint a cég mindezt változatos termékskálájával érte el, amelyben a hangsúly a viszonylag olcsó tömegtelefonokon, és a megjelenésen volt.

Az olcsó telefonok nagymennyiségű eladásából a társaság messze az ipar legnagyobb profitját érte el, veszteséget termelő riválisait pedig árcsökkentésekkel hozta még kellemetlenebb helyzetbe a nehéz időkben. A Nokia ezzel szinte kisöpörte a Philips-et és az Alcatelt a piacról, az Ericsson pedig végül a Sony-val volt kénytelen házasságot kötni.

Az elemzők szerint a legtelítettebb, európai mobilpiacon az Ericsson és Motorola gyártók a raktárkészletek kiürítése céljából előállítási ár alatt adták készülékeiket, ami veszteséget okozott, viszont növelte az eladásokat. Ez a folyamat várhatóan az év második felében is folytatódni fog. A Nokia-t a szakértők szerint negatívan érintette késlekedése a GPRS támogatású telefonok körében. Az Ericsson és a Motorola az alacsony ár mellett új GPRS telefonjaival szintén komoly nyomást gyakorolt a finn gyártóra, mondják az elemzők.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50