Választási kampányüzenetek SMS-ben és e-mailben

Cél a fiatalabb generáció

Szalay Dániel, 2001. szeptember 10. 11:18
Körülbelül fél év van már csak hátra a 2002-es hazai országgyűlési képviselőválasztások első fordulójáig, azt követően pedig jönnek az önkormányzati választások is. A különféle előrejelzések szerint hamarosan megszaporodnak majd a kéretlen e-mailek és a kampányszagú SMS-ek is, a pártok ugyanis igénybe kívánják venni a fiatalabb generációt is megcélzó távközlési eszközöket. Százhatvan karakterbe leginkább szlogeneket lehet bepréselni. Olyan párt is van, amely e-mailben fogja terjeszteni meggyőződéseit.
Ne lepődjön meg senki, ha hamarosan olyan rövid szöveges üzenetet kap mobiltelefonjára vagy olyan e-mailt, amelyben a különféle politikai tömörülések jelmondatait küldik el. Olyan szlogenekkel bombázhatnak minket, amelyek beleférnek az SMS technológia szabta terjedelmi korlátba, 160 karakterbe még a reklámozott párt webcíme, telefonszáma is beleférhet, illetve néhány fontos kulcsszó a pártprogramból.

Mindehhez a pártoknak ráadásul semmilyen adatbázis megvásárlására sincs szükségük. Ugyanis egy-egy telefonszámmező valamennyi hívószámára elküldve a rövid szöveges üzenetet sok leendő voksolóhoz lehet eljutni, kérve tőlük, hogy "megfelelően" végezzék el az "X-elést" a szavazóhelyiségekben. Mindezt teljesen jogszerűen tennék, és olyanokhoz is eljuthatnának, akik titkosították telefonszámaikat...

E-mail címeket pedig szintén nagyon gyorsan össze tudnak gyűjteni, ha akarnak. Talán ez a legolcsóbb módja a reklámozgatásnak, bár kérdés, hogy hatásos-e, illetve, hogy mit szólnak ehhez a spammel bombázottak.

Bár azok a pártok, ahol egyáltalán már eldöntött tény, hogy ily módon üzennek majd a választásra jogosultaknak, azt ígérik, hogy nem fognak kéretlen levelek vagy SMS-ek keringeni az éterben. Állítják, hogy nem okoznak senkinek sem bosszúságot fölösleges üzengetéssel.

A telefonos kampányolás egyébként nem újkeletű dolog Magyarországon, inkább csak az SMS számít újdonságnak. Az előző parlamenti ciklus végén Orbán Viktor, akkor mint még pártelnök és mint lehetséges miniszterelnök, valamint az azóta már sportminiszteri bársonyszék-tulajdonos Deutsch Tamás magnóra rögzített kampánybeszédét hallhatták azok, akik nem titkosították telefonszámaikat. Sajtóhírek szerint jövőre az MDF és a FIDESZ közösen fog majd kampányolni, közösen fedezik majd a reklámköltségeket és közös plakátjaik lesznek majd, arról egyelőre viszont nem tudni, hogy ismét lesz-e, ahogy 1998-ban, felvételről hallgató telefonbejátszás az állampolgárok készülékein, vagy jön-e majd a jelmondatuk, reklámjuk SMS-ben is.

Az MSZP ezzel szemben inkább az internetes jelenlétre koncentrál majd, a miniszterelnök-jelölt Medgyessy Péter hivatalos honlapján a szocialisták jelöltje hetente egy alkalommal személyesen is bekapcsolódik az élő, interaktív fórumba, és válaszol a felmerülő kérdésekre. A baloldali politikai tömörülés kampányszakértői nem kívánnak telefonos hívásokat kezdeményezni, mivel az szerintük a választók zargatása, a magánszférájukba való beavatkozás lenne.

Az SZDSZ-ről már most is tudható, hogy jövőre SMS-ben is üzenni kíván a polgároknak. Terveik szerint fizetett újsághirdetéseket helyeznek el különféle lapokban, amelyek kérdéseket fognak tartalmazni. A válaszokat SMS-ben várják majd egy e célból létesített GSM számra. A párt ígérete szerint a rövid szöveges telefonüzeneteiket csak azokhoz kívánják eljuttatni, akik válaszoltak a lapban feltett kérdésekre, vagyis nem szándékoznak kéretlen SMS-ekkel bombázni minket. Így viszont nem érthető, mi a céljuk ezzel, hisz az elmondottak alapján úgy tűnik, mintha így a saját támogatóiknak küldenének buzdító üzeneteket.

Az MSZP-hez hasonlóan a MIÉP szintén nem tervez telefonálgatást, állításuk szerint viszont e-maileket küldenek majd a választók meggyőzésére, illetve vélhetőleg a honlapjuk is üzemel majd (hacsak nem történik újabb crackerakció a weblap ellen, amire az idén egyszer már volt példa). A Csurka István vezette jobboldali párt a modern és a hagyományos kampánytechnikákat egyaránt igénybe veszi majd, egy internetes lap szerzője ugyanis azt is tudni véli, hogy az országot a párt igényei szerint elkészített, feltáblázott gépjárművekkel is járják majd.

Az FKGP-ben nem tervezik, hogy komolyabb reklámhadjáratokat indítsanak, elsősorban inkább személyesen mondják majd el véleményüket, nem kívánnak magnóról bejátszott üzeneteket eljuttatni a háztartásokba. Ők maradnak tehát a klasszikus eszközöknél. Bár ennek némiképp ellentmond az a tény, hogy a párt valamelyik híve nemrégiben a postaládánkban egy lejárt, tavalyi naptárat helyezett el "személyes kontaktus" nékül...

A pártok e-kampányolásához kapcsolódó hír az is, hogy nemrégiben a FIDESZ-MPP frakciója önálló weblapot indított. A www.frakcio.fidesz.hu címen elérhető weblap főleg a pártfotó relikviák szerelmeseinek készülhetett. A letölthető életrajzokon és a frakció tagjainak programját tartalmazó eseménynaptáron valamint a saját válogatású híreiken kívül a weblap egyetlen szolgáltatása az album rovat, ahol ma már történelmi felvételeket lehet letölteni, például fotókat 1990-ből, fényképeket a párt szülinapjáról, illetve a tagok civil életéről és az 1998-as választások örömmámoráról.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55