Az olajozott működés reménye

, 2002. június 26. 17:29
A korábban az olasz Montedisonon belül az EBS-csoport egyik holdingjához tartozó, de ma már a párizsi tőzsdén önállóan megjelenő Cereol a palackosétolaj-gyártásban a világon az első helyen emlegetett részvénytársaság. Hazai leányvállalata 1996-ban kezdett el foglalkozni a Franciaországból adaptált, a könyvelést és az olajos magvak speciális procedúrát igénylő felvásárlását támogató, a palackos olajok értékesítéséhez idehaza kifejlesztett kiskereskedelmi szigetrendszereit kiváltó integrált vállalatirányítási rendszer bevezetésének gondolatával. A többek között megbízhatósága, sebessége, valamint a cégen belül a platformmal kapcsolatos felhalmozott tudás további hasznosíthatósága miatt megtartani kívánt IBM AS/400-as (új nevén IBM eServer iSeries) szerverre kifejlesztett megoldások között keresgéltek. A választás végül az Intentia Movex rendszerére esett, de az út a Movexet hazánkban képviselő aPlus Consulting Kft. általi bevezetésig - többek között a nemzetközivé történő projektbővítés, majd annak megszűnése, valamint a projektirányító-váltás miatt - kissé rögösnek bizonyult. A rendszer azonban 2001. július 1-jén mindezek ellenére munkába állt. Az előzményekről és a változásokkal terhelt bevezetés tapasztalatairól Gömbös Gyulával, a Cereol Rt. számítástechnikai vezetőjével, a projekt Cereol-oldali irányítójával beszélgettünk.
Megoldás: - Milyen vállalati folyamatok támogatására kerestek rendszert?

Gömbös Gyula: - Cégünk profilja a nyers, a finomított, valamint a palackos (Floriol, Vénusz) étolajak gyártása, és ebből az utóbbi a domináns. 80 százalék fölötti magyarországi piaci részesedésünkön túl az ebből származó exportbevételeink is jelentősek. A beszerzés tekintetében a szükséges nyersanyag, az olajos magvak, elsősorban a napraforgó felvásárlása a kiemelt tevékenységünk. Az integrált rendszerrel a könyvelést, a beszerzést és az értékesítést, a gyártást, a termelésirányításból pedig a gyártástervezést, a raktárkezelést kívántuk lefedni. A receptúrák alapján a program automatikusan aktualizálja a raktár- és készárukészleteket, amivel szinkronban a ráfordított költségek is elszámolásra kerülnek.

M.: - Hogyan szelektáltak a hazai piacon már 1996-ban is szép számmal jelen lévő rendszerek között?

G. Gy.: - A már említett platformfüggőségen túl nemzetközileg ismert és támogatott megoldást kerestünk, amely az addigi szigetrendszereink funkciói mellett a raktár- és a teljes körű beszerzéskezelést is támogatja. Feltételként szabtuk - rossz tapasztalatokkal a hátunk mögött - a hazai hátteret, amibe a magyar nyelvű változat iránti igényen túl az alkalmazás itthoni támogatottságát is beleértettük. Emellett fontos volt számunkra az alkalmazás külföldi ismertsége és nemzetközi elterjedtsége is. A Cereol ugyanis akkoriban kezdett erőteljes közép-kelet-európai terjeszkedésbe, abban Magyarországnak regionális szerepet szánva. A Movex ugyan a fenti követelmények mindegyikének megfelelt, de mert az aPlusnak nem volt a Cereolhoz hasonló nagyságrendű hazai referenciája, akkor még nem mertünk a projektbe belevágni. Azonban 1998-ban megkötöttük a szerződést az addigra jelentős Movex-bevezetési tapasztalatot szerzett aPlus Kft.-vel.

M.: - A Movex bevezetése végül corporate döntés volt, az anyavállalat központilag foglalt állást mellette.

G. Gy.: - Szerencsésnek és pénzügyileg mindenképpen kedvezőnek mondható, hogy a rendszerek közötti vizsgálódást követően, mielőtt döntöttünk volna, a vállalatcsoporttól érkezett két ajánlás egyike az általunk is preferált Movexet jelölte meg.

M.: - Milyen metódus alapján történt a bevezetés, és a Cereol mennyire volt azzal megelégedve?

G. Gy.: - 1999. június közepén az aPlus az Intentia több ezer Movex-bevezetés során kikristályosodott, Implex elnevezésű, többfázisú módszertana alapján kezdett az implemetáláshoz. Az első lépés, a helyzetfelmérés és a projektcélok pontos megfogalmazását jelentő pozicionálás után a Cereol Magyarország két fázisra bontva szerette volna végrehajtani a bevezetést, de az aPlus egy összehasonlítást elvégezve meggyőzte a Cereol szakértőit a modulok egyidejű, egy lépésben történő bevezetésének előnyeiről. Ez a másik megoldáshoz képest - a teljes bevezetésig a rendszerek közötti átjárhatóság érdekében szükséges interfészfejlesztések elmaradásából adódóan - elsősorban anyagi előnyt jelentett.

M.: - Az eddigieket előzménynek tekintve: mikor indult, illetve mikor vált az osztrákok csatlakozásával nemzetközivé a projekt, és milyen tapasztalatokkal járt a párhuzamos bevezetés?

G. Gy.: - 2000 januárjában idehaza folytatódott, illetve ezzel párhuzamosan Ausztriában elindult a munka az aPlus irányításával, ám a Cereolnál megváltozott területi elrendezés miatt az osztrák üzem a Cereol Deutschlandhoz került, ami egyben a közös tevékenység végét is jelentette. Így az aPlus újra csak a velünk kapcsolatos feladatokra koncentrált. Volt még egy, a projektet késleltető közjáték. A specialitásokkal terhelt magfelvásárlást támogató szigetalkalmazásunk kiváltására a Movexben megvalósított lengyel fejlesztést próbáltuk meg átvenni - sikertelenül. Végül az eredeti, korábban jól működő szigetrendszerünk Movexhez illesztése valósult meg. Így az ominózus magfelvásárlás kivételével a Cereol minden igényét lefedő három modul - a termelésirányítást szűkített változatban támogató, többek között a beszerzést, a gyártástervezést és a készletgazdálkodást magában foglaló MPM, a könyvelést, a pénzügyet és a kontrollingot támogató FAM, valamint az értékesítés minden területét lefedő COM - bevezetésére került sor. A magfelvásárlást kezelő francia DMP alkalmazásból pedig a beszerzett mennyiség az aPlusszal közösen kifejlesztett interfészen keresztül kerül éjszaka friss raktárkészletként a Movexbe.

M.: - Mikorra és milyen eredménnyel zárult le a projekt?

G. Gy.: - Néhány határidő-módosítást követően 2001. július 1-jén indult a rendszer élesben a már említett modulokkal. Kétéves, változásokkal terhes projekt volt mögöttünk, amiből fél évet hol a Cereolon belüli történések miatti megtorpanások, hol az aPlusszal zajló egyeztetések vittek el, s mindehhez még a Cereol-oldali a projektirányító-váltás is társult. Az említettekhez csatlakoztak egyéb, például az áfa és a beszerzési ár kezelése körül felmerülő problémák is. Azonban az aPlus és a Cereol munkatársai, konzulensei jó együttműködésének köszönhetően a fenti terhek ellenére - már a Movexre támaszkodó évzárással a hátunk mögött - sikeres projektről beszélhetünk.

M.: - Hogyan vizsgázott az értékesítési és a beszerzési modul?

G. Gy.: - Az értékesítési modullal általában elégedettek a vele dolgozók. A rendszer teljesítőképességét a korábbi szint fölé növeli, s úgy tűnik, ez még csak a kezdet. Már látszik, hogy a korrekten működő kihasznált lehetőségek mellett például az előre tervezés és sok minden más tekintetében a rendszer számos, ma még ki nem használt lehetőséget rejt magában.

M.: - Támogatja-e a Movex az anyacég felé történő riportolást, és ha igen, hogyan?

G. Gy.: - Ehhez az alapokat a Movexből nyerjük, a vezetői információs rendszer kialakítására pedig a Cognost ajánlja az Intentia, amelyből mi is vásároltunk néhány licencet. Így a Movexben meglévő riportgenerálási lehetőségek mellé folyamatosan fejlesztjük a Cognos alapú VIR-t. A kereskedők részére - az értékesítési statisztikák változatos formájú grafikonokon keresztüli megjelenítésére - még az aPlustól rendeltünk Cognos-adatkockát, de a kontrolling számára - elsődleges célként a párizsi riportolás támogatására - már a mi kollégáink fejlesztik azokat.

M.: - Bevezetni egy rendszert, és azt szakszerűen, a célnak megfelelően használni - a kettő idehaza nem mindig következik egymásból. Az ok pedig gyakran az oktatásban keresendő. Milyen munkát végzett ezen a téren az aPlus?

G. Gy.: - Az oktatásban az Intentia által ajánlott "Train the trainer" módszert követtük. E szerint az aPlus csak a projektszervezet modulokhoz rendelt folyamatfelelőseinek és modulonként maximum 3 kulcsfelhasználónak nyújtott megfelelő képzést. A végfelhasználókat már a képzettek oktatták tovább, és ők készítették el a Cereolra szabott rendszer egyedi kézikönyvét is. Mindennek nagy előnye, hogy így a folyamatfelelősök és a kulcsfelhasználók már a rendszer átadásakor alapos ismeretre tesznek szert. A belső oktatás remekül működött, így az átadás előtti teljes körű teszt alatt már a végfelhasználók is - a hozzájuk tartozó folyamatok ismeretében - hatékony rendszerhasználatra voltak képesek.

M.: - Az Intentia komoly fejlesztéseket hajtott végre a közelmúltban, hogy a Movex eleget tehessen a kor követelményeinek. Vannak-e Önöknek a Movex új, Java alapú megoldásával kapcsolatos terveik?

G. Gy.: - Először szeretnénk a jelenlegi rendszert teljes mértékben stabilizálni, majd a benne rejlő lehetőségeket minél mélyebben megismerni, és - például már anyagiakban is mérhető raktárkészlet-csökkentéshez, illetve beszerzésoptimalizáláshoz - kihasználni. Emellett persze nem hagy érintetlenül minket a Movexben történt korszakváltás sem, hiszen azt Java-alkalmazásra átírva e-business felületekkel körbeépített e-collaboration megoldássá (ERP2) dolgozta át az Intentia, miközben - bár fő platformja a Java-futtatásra is alkalmas IBM eServer iSeries maradt - a Windows NT és a Unix felé is nyitott. El kell majd gondolkodnunk azon, hogy milyen előnyt jelenthet számunkra a jövőbeli új kihívásoknak való megfelelést garantáló, új technológiákat integráló, ugyanakkor alapjaiban már általunk is ismert és megszokott szoftver alkalmazása.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55