Az online áruházak helyzete az internetgazdaságban

forrás Prim Online, 2005. február 19. 11:30

Bár a roham, amely karácsony előtt érte az üzleteket, azt mutatja, hogy Magyarországon még nem mondott le a nagyközönség a "plazafeelingről", az ünnepek előtti tülekedésről, azért úgy tűnik, hogy - néhány milliárd erejéig - már nálunk is karosszékből történik az ajándékok egy részének kiválasztása. A GKI Rt. számára az év végi bevásárlások adták az apropót, hogy hagyományos - a T-Mobile és a Sun támogatásával végzett - online piackutatási sorozatában ezúttal az online vásárlási lehetőségeket vegye górcső alá.

A sikeres online áruházak - több nyugati kereskedelmi lánccal ellentétes módon - Magyarországon nem azok köréből kerülnek ki, akik hagyományos kereskedelmet is folytatnak (hogy mennyire nem, arra jó példa a Fotexnet tavalyi kapuzárása). Magyarországon a kizárólag interneten keresztül értékesítő áruházakra jutó online árbevétel nagysága az elmúlt két évben magasabb volt, mint hagyományos háttérrel is rendelkező társaiké. Emellett az előbbi célcsoportban 2003-ról 2004-re az egy áruházra jutó átlagos árbevétel-növekedés is nagyobb dinamikát mutatott: 100 millió forintról 185 millióra nőtt. Ugyanakkor az átlagos árbevételértékek megtévesztők lehetnek a hazai online piac magas koncentrációja miatt. A 10 legnagyobb piaci szereplő adja a teljes volumen felét, azaz körülbelül 5 milliárd forintot, az első 25 szereplő a piac közel 70%-át, míg az 50 legnagyobb áruház közel a 90%-át. 2003-ban 85%-uknak, 2004-ben 81%-uknak az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot.

2004 elejéhez képest tovább nőtt a webáruházak átlagos napi látogatószáma, ami népszerűségük növekedésével, illetve a hűséges vásárlói kör kialakulásával magyarázható. A felhasználók körében terjedő információk (pl. az online vásárlás előnyeiről és működőképességéről) hatására egyre többen próbálják ki az online vásárlást, és használják ki az abban rejlő előnyöket.

A múlt év elején végzett kutatás eredménye azt mutatta, hogy minél régebb óta működik egy áruház, annál nagyobb az átlagos napi látogatószáma. Erre azonban a legfrissebb kutatási eredmények részben rácáfoltak: a napi látogatószám alakulását már csak részben befolyásolja a tevékenység megkezdésének ideje. A 2000 előtt alakult webáruházak átlagos napi látogatószáma 1800, a 2000-2001-ben alakultaké 2800, a 2002-2003-ban létrejötteké 1200, míg a 2004-es év új szereplőié 700.

A felhasználók számára azért is megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak 38%-a a termékek többségét, 26%-a pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. E boltok közel 70%-a 1-10% kedvezményt biztosít vásárlói számára. Ugyanakkor tény, hogy a viszonylag alacsony forgalom miatt az online boltok nem mindig tudnak olyan árakat elérni a gyártóknál, forgalmazóknál, mint amilyeneket a nagy üzletközpontok, hiszen azok akár néhány óra alatt akkora forgalmat bonyolítanak le, mint egyik-másik online üzlet egy év alatt.

A tavalyi kutatás megelőzte az év végi bevásárlási időszakot, így csak becslést tartalmaz arra nézve, hogy mennyi lehetett 2004 teljes nettó forgalma: a nagyságrend 11-12 milliárd forint.

A felmérés során közel 500 interneten keresztül értékesítő áruházat, boltot kerestek meg e-mailben egy önkitöltő kérdőívvel, amelyből mintegy 60-at kaptak vissza kitöltve. A válaszok közel 80 online áruház jelenlegi helyzetét és jövőbeli várakozásait reprezentálják.

Kulcsszavak: e-business

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig

Az ELTE Informatikai Kar idén a „Semmiből született csodák – A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig” című rendezvénnyel csatlakozott a Lányok Napja országos programhoz.

2024. április 28. 13:55

Kén-hexafluorid betiltása – Nem gáz többé!

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése az egész világon hatalmas feladat, és e küldetés része a kén-hexafluorid (SF6) gáz teljes körű betiltása is. Ez különösen a villamosenergia-iparban jelent komoly változást, hiszen a kapcsolóberendezések szigeteléséhez eddig rendszerint ezt az anyagot használták. 

2024. április 28. 12:04

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

2024. április 28. 10:21

Az AI és a fenntarthatóság területén nő az igény leginkább a munkavállalókra

A gyors technológiai fejlődés, a fenntarthatóság iránti fokozódó igény korszakában bizonyos munkaterületek jóval keresettebbé válnak. Az ezekkel a szakismeretekkel rendelkező munkavállalók iránti kereslet a magyar munkaerőpiacon is egyre növekszik. A Munkahelyeink.hu összegyűjtötte a kapcsolódó pozíciókat, illetve azt, hogy mire van szüksége a munkavállalóknak, hogy megszerezhessenek egy ilyen állást.

2024. április 27. 10:21

Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon

A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok. 

2024. április 26. 19:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50