Karácsonyi roham a neten
Az éves online kiskereskedelmi forgalom egyede a karácsonyi időszakra esik. Tavalyhoz hasonlóan – az eNet és a Telekom közös „Jelentés az internetgazdaságról” sorozatának aktuális anyaga szerint – idén is a táblagépek lesznek a legnépszerűbb ajándékok a fa alatt.
Minden nappal közeledünk a karácsonyi nagy rohamhoz, ami az év utolsó két hónapjában várja az e-kereskedőket. Az eNET idei e-kereskedelmi kutatásából kiderül, hogy 2012-ben a teljes éves online bevételnek mintegy 23%-a realizálódott a november-decemberi időszakban. Az idősoros adatok alapján ez nem változott jelentősen az utóbbi két évben, ezért idén is hasonló arányra lehet számítani. A karácsonyi forgalomnövekedés mögött elsősorban a magasabb vásárlási érték áll, mivel ha a vásárlások számát nézzük, akkor a karácsonyi időszak érdekes módon nem emelkedett ki a többi, kéthavi periódushoz képest, hanem azokhoz hasonlóan a vásárlások körülbelül egy hatodát bonyolították le ilyenkor.
A vásárlók számára az internetes vásárlás egyik nagy előnye, hogy pénzt és időt lehet vele megtakarítani. A karácsonynak a vásárlások számára és azok értékére gyakorolt hatása arra enged következtetni, hogy az online rendszeresen vásárlók köréből kerülnek ki a karácsonyi megrendelők, akik élve az előbb említett előnyökkel, az ajándékvásárlás nagy részét online oldják meg.
Nem véletlen tehát, hogy az e-kereskedők novemberhez közeledve egyre inkább a karácsonyi rohamra készülnek. Sokak számára ez az időszak jelenti a felzárkózás és adott esetben az életben maradás lehetőségét is. Főleg a kisebb és fiatalabb webáruházaknál érvényesül a karácsonyi nagybevásárlások jótékony hatása.
A számítástechnikai termékek a legnépszerűbbek
Az elmúlt évek során nem változott jelentősen a legnépszerűbb termékkategóriák köre, a TOP kategóriákon belül csak minimális átrendeződést lehetett tapasztalni. Az internetes forgalom tekintetében sorrendben a dobogón a számítástechnikai, a szórakoztató elektronikai termékek és a könyvek végeztek. Azonban miközben a számítástechnikai és a szórakoztató elektronikai termékek forgalma továbbra is növekedést mutatott, addig a könyvek esetében inkább stagnálást lehetett tapasztalni. Mögöttük a negyedik és az ötödik helyre a játékok és a lakásfelszerelési termékek kerültek.
Mindkét kategória növekedése túlszárnyalta a dobogósokét, ami részben annak köszönhető, hogy az internetezők és az online vásárlók között fokozatosan növekszik a női vásárlók száma és vásárlóereje. Idén a férfi/női vásárlói arány akár a nők javára is billenhet.
A legnagyobb forgalmat bonyolító termékkategóriákon túl vannak feltörekvő szegmensek, amelyek impozáns növekedést produkáltak. Ebbe a csoportba tartoztak a ruházati és a szépségápolási termékek, amelyek ugyan volumenben még elmaradtak a TOP 5 termékkategóriától, de a növekedési potenciáljuk mindenképpen figyelemre méltó és jelzés értékű. A ruházati és a szépségápolási termékek iránti kereslet megerősödése szintén a női vásárlók növekvő jelenlétére mutat rá. Várhatóan az elkövetkező időszakban ezeknek a termékkategóriáknak a népszerűsége tovább fog emelkedni.
Táblagépek karácsonyra
Az idei évben is az egyik legnépszerűbb karácsonyi terméknek – a már hagyományosan nagy forgalmat generáló nagy felbontású televíziók és okostelefonok mellett – a tabletek ígérkeznek. A táblagépekkel szemben mutatkozó kereslet részben a fogyasztói igények változásának köszönhető. A felhasználók bárhol és bármikor használhatják a tableteket, szemben a kevésbé kényelmes használatot nyújtó laptopokkal.
Az eNET 1000 fős, szeptemberi online kutatásában megvizsgálta, hogy az emberek milyen hajlandóságot mutatnak bizonyos „okos” termékek kipróbálására vagy adott esetben megvásárlására. A vizsgált termékek körében a tabletek mellett az okostelefonok, az okostévék és az internet-eléréssel rendelkező fényképezőgépek (okoskamerák) is helyet kaptak.
Nem meglepő módon többen vannak azok, akik az egyes eszközöket kipróbálnák, mint azok, akik akár meg is vásárolnák azokat. Ez a két érték az okostelefonok és a tabletek esetében van a legközelebb egymáshoz. Az okostelefonok abból a szempontból kilógnak a többi termék közül, hogy jóval magasabb az okostelefonnal rendelkezők aránya a többi eszközhöz képest, de ettől függetlenül nem elhanyagolható azok száma, akik a jövőben megvásárolnák ezeket.
Ami a tableteket illeti, a válaszadók 16%-a már rendelkezik táblagéppel, 38%-a kipróbálná, minden negyedik megkérdezett pedig meg is vásárolná azokat.Nem meglepő módon a 18-29 éves korosztály nyilatkozott leginkább vásárlási szándékról. A 24%-os értékkel azonban óvatosan kell bánni, hiszen a vásárlási szándék és a tényleges vásárlás között nagy különbség van, azonban az mindenképpen jelzés értékű, hogy van egy jelentős réteg, amelynek tagjai hajlandóak lennének megvásárolni a terméket. A kínálat meglehetősen széles, így ki-ki megtalálja a számára megfelelő ár-érték arányú terméket.
A hagyományos televíziókhoz képest jóval nagyobb felhasználói élményt nyújtó okostévék is nagy népszerűségnek örvendtek a válaszadók körében, ugyanakkor itt fontos megjegyezni, hogy ezeknek a megvásárlása sokkal jobban megterheli a családi kasszát, mint egy tablet, ami már alacsonyabb árkategóriában is elérhető.
Az adatokból kiderül, hogy vásárlási szempontból az okoskamerák mozgatják meg legkevésbé a válaszadókat, annak ellenére, hogy a termék iránt kíváncsiság mindenképpen jelen van, erre utal legalábbis az 52%-os kipróbálási arány.
Utánvéttel fizetünk és a futár hozza ki
Az eNET éves e-kereskedelmi kutatásából kiderül, hogy a legnépszerűbb fizetési és szállítási módok nem változtak jelentősen a korábbi évekhez képest. A vásárlások értéke szerint továbbra is az utánvétes fizetési megoldásokat választották a leggyakrabban (62%), ugyanakkor minimálisan, de csökkent az arányuk. Bár még mindig a készpénzes fizetés dominál, fokozatosan növekszik az elektronikus fizetési módok, ezen belül is a bankkártyával fizetők aránya. A vásárlások értékének 9%-a banki átutalással, 4%-a pedig internetes bankkártyás fizetéssel került kiegyenlítésre.
A szállítási módok esetében sem történt jelentős változás, a futárszolgálattal történő kiszállítás és az akár a partnernél, akár a boltokban történő személyes átvétel erősödött. A partnernél történő személyes átvétel bővülésére a Pick Pack Pontok és a PostaPontok elterjedése volt hatással. Ezek az átvevőhelyek jellemzően akár autóval is jól megközelíthető helyeken, nagyobb forgalmi csomópontokban helyezkednek el, így időnként vonzóbbak lehetnek a vásárló számára, mint a futárszolgálat vagy éppen a bolti átvétel.
46 milliárd forintos karácsony
A 2013-as évben az eNET becslései alapján várhatóan a 200 milliárd forintot is elérheti majd az internetes kiskereskedelmi forgalom Magyarországon. A korábbi évek adatai alapján ez 46 milliárd forintos karácsonyi forgalmat jelentene idén.
Kapcsolódó cikkek
- Részletre vesszük a karácsonyi tabletet az utolsó pillanatban
- Dell 8 hüvelykes táblagép Intel Bay Trail processzorral
- Elbocsátások a Magyar Telekomnál
- Nagy teljesítményű noteszgép és könnyű táblagép egyben
- Biztonsági fenyegetés vagy lehetőség a BYOD?
- Több százezer kötet a Magyar Telekom új e-könyv áruházában
- Lenovo MiiX2 8.1 táblagép
- Az amerikai okostelefon-használók már reggel appoznak
- Office 365 felhőalapú szolgáltatás KKV-k számára
- Az iPad szorította vissza a PC-ket?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Deloitte ismét vezető minősítést kapott a felhőalapú IT-szolgáltatások terén
A Deloitte a Gartner Magic Quadrant for Public Cloud IT Transformation Services 2022 jelentésében vezető minősítést kapott, a legmagasabb helyezést elérve az „Ability to Execute” (megvalósítási képesség) és a „Completeness of Vision” (teljeskörű vízió) terén.
Pár nap múlva érkezik az OPPO ColorOS 13
Az OPPO globális online stream eseményen mutatja be az Android 13-ra épülő mobil operációs rendszerének legfrissebb verzióját. A 67 nyelven elérhető és globálisan több mint 500 millió havi aktív felhasználóval rendelkező ColorOS 13 vadonatúj dizájnt kapott, valamint számos intelligens és kényelmi funkciót is tartalmaz.
Megjelentek a Digitális Magyarország Ügynökség működését érintő részletszabályok
A Digitális Magyarország Ügynökség (DMÜ) működését a Miniszterelnöki Kabinetiroda felügyeli, a vezérigazgatói feladatokat dr. Guller Zoltán miniszteri biztos látja el. Megjelent az a kormányrendelet, amely a DMÜ működését szabályozza, ezzel egy gyorsan reagáló, hatékony állami szervezet jön létre.
A magyarok negyede már fenntarthatóan működő szálláshelyet keres
A személyre szabhatóság és a fenntarthatóság is megjelenik a legfontosabb döntési szempontok között a magyaroknál a szállás kiválasztása során – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. A legtöbben energiatakarékos izzók, illetve napelemek telepítésével tennék még zöldebbé a szálláshelyeket, de sokan vannak, akik a hatékonyabb energiafelhasználásban látják a megoldást.
A Lenovo ismét javuló bevételt és nyereséget ért el
Erős első éves eredményeket jelentett be a Lenovo Group, amely így a kilencedik egymást követő negyedévben növelte mind a bevételét, mind a nyereségét. Az első negyedéves nettó nyereség a tavalyihoz képest 11%-kal 516 millió dollárra, nem HKFRS* alapon az előző évhez képest pedig 35%-kal 556 millió dollárra nőtt. A bevételek 17 milliárd USD-re nőttek, ami 5%-os növekedést jelent az előző évhez képest változatlan árfolyamon számolva.