Változásban a világ és az irányadó robotikai normák
Az ipari világ változása épp a szemünk előtt zajlik. Szükségünk van olyan új irányvonalakra, melyek szabályozzák emberek és robotok együttműködését, hiszen jelenlegi irányadó normáink csupán helytelen kérdések felvetéséhez vezetnek. Egy biztonságos robot alapvetőnek tekintése helyett fel kell tenni a kérdést, hogyan lehet őket biztonságosan beilleszteni az ember-robot együttműködésbe.
„Red Flag Act” a robotiparban
Az autók elterjedéséhez hasonló folyamat megy végbe napjainkban az ipari robotok piacán is. A UR5 és UR10 korszakalkotó robotkarok éppen a robotok piacát forgatják fel. A nagy érdeklődés irántuk jelzi a piaci keresletet, ezzel egy időben azonban a robotok iránti új követelmények kitolják az eddigi normák és szabályozások határait. Azt azonban, hogy milyen, vagy hogy néz ki egy biztonságos könnyűipari robot, sehol sem határozták még meg egzaktan.
Az irányelvekkel és normákkal kapcsolatos vitákat az Universal Robots nagyon komolyan veszi. A vállalat robotjainak védőkerítés nélküli telepítéséhez minden esetben kockázatelemzés szükséges. Ahhoz, hogy ember és robot védőkerítés nélkül dolgozhasson együtt, az együttműködő üzemnél szükséges a teljes rendszerre kiterjedő kockázatfelmérés, mely megfelel az aktuális irányelveknek és DIN-normáknak. Könnyűipari robotok egyedüli előállítójaként többéves piaci tapasztalata van a cégnek, melyet folyamatosan fel tud használni a termékfejlesztésnél. Az UR5 és az UR10 szabadalmaztatott biztonsági rendszerrel rendelkeznek, amely az EN ISO 13849:2008 PL d normáknak, és az EN ISO 10218-1:2011 5.4.3 paragrafusának is megfelelően a TÜV Nord által tesztelt és igazolt. A biztonsági beállítások rugalmasan alakíthatók a mindenkori felhasználásnak megfelelően, így a robotkar normál és csökkentett biztonsági módban is működtethető. A TÜV Nord részletes és alapos teszttel értékelte ki az UR robotkarokat, ez alapján pedig jóváhagyta működésüket az ember-robot együttműködéshez.
Új normák kellenek
Ezek a normák azonban sok esetben még mindig a „hagyományos ipari robotokhoz” igazodnak, ez pedig elbizonytalanítja a piacot. Mindez érthető, hiszen sok területen előtérbe kerültek olyan új termékek, melyek rövid ideje még elképzelhetetlenek voltak. Az irányadó normák és a valóság egymásból fejlődnek ki, mely ebben az esetben is jól látszik. Az új ISO-Norm kialakításáért felelős TS15066 Bizottság világos szabályozások kidolgozására törekszik. Munkáján látszik, hogy ez egy fontos vita, melynek megoldására sürgősen szükség van, mivel az eddig meglévő normák nem megfelelőek az automatizálás aktuális, még kevésbé pedig a jövőbeni helyzetét tekintve. Az Universal Robots elkötelezte magát a Bizottság munkája iránt, mert úgy tartja, a piacnak szüksége van a biztonságosan együttműködő könnyűrobotokra és megfelelő, érvényes telepítési szabályokra.
Kapcsolódó cikkek
- Gondolatátvitel jöhet már 2020 előtt
- Stephen Hawking: elvesztjük a gépek ellen vívott háborút
- Mesterséges intelligenciát kutat a Vicarious
- Kiállítás a modern űrrobotika magyar származású atyjáról
- Elitegyetemekre is felvételt nyerne egy japán robot
- Peking új kedvencei a francia óriásrobotok
- A mosogatógép feltöltésére is képes robotot terveztek
- ABB-robotok a Royal Caribbean új Quantum Class hajóinak fedélzetén
- Átkelt egész Észak-Amerikán az autóstoppos robot
- Magát rakja össze az origami ihlette új robot
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon
A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok.
Sportfogadásban lett sikeres a profi ladbarúgó, aki saját platformot hozott létre
17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.
Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól
A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.
A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY
Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.
Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben
A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.