Az IBM megújította a személyes adatok védelmét

forrás: Prím Online, 2015. február 12. 14:24

Mind több online szolgáltatás követeli meg valamely személyes adat – név, lakcím, esetleg bankkártyaszám – megadását, ezek azonban könnyen rossz kezekbe is kerülhetnek. Az IBM kutatói Identity Mixer néven olyan felhőmegoldást dolgoztak ki, amelynek segítségével a felhasználók maguk határozhatják meg, hogy mikor, kinek, mely adataikat szolgáltatják ki az interneten.

Kifinomult kriptográfiai algoritmusra épülő felhőmegoldást dolgoztak ki az IBM kutatói, hogy megvédjék a felhasználókat a személyes adataikkal való visszaélésektől. Az online szolgáltatások terjedése miatt minden korábbinál fontosabbá váltak az adatvédelemi kérdések – legyen szó közösségi oldalakról, videómegosztókról, online vásárlásról vagy éppen a bankolásról. Mind több alkalmazás igényli a személyes adatok bizonyos körének megadását, a felhasználóknak azonban eddig gyakorlatilag nem volt ráhatásuk arra, hogy mi történik – a gyakran a szükségesnél jóval többet eláruló – adatbázisokkal.

 



Az IBM felhőalapú Identity Mixer technológiájának célja, hogy a felhasználók személyes adatai az online szolgáltatások használatakor ne kerüljenek illetéktelen kezekbe. A hiteles adatokat ennek érdekében a rendszer titkosítja, lehetővé téve, hogy az ügyfél mindig csak annyit osszon meg magáról egy harmadik féllel, amennyi feltétlenül szükséges. A probléma mind nagyobb súlyát jelzi, hogy a comScore adatai szerint egy átlagos felhasználó havi 25 órát tölt az internet előtt, és ez alatt tucatnyi olyan online szolgáltatással találkozik, amelyhez személyes felhasználói fiókot kell létrehoznia, vagyis különböző adatokat kell megadnia. Az ilyen szolgáltatók természetesen maguk is törekednek a biztonságra, adatvédelmi szempontból azonban általában nem nyújtják a legmagasabb szintű védelmet, ami komoly költségekkel is járhat, ha az adatbázis „rossz kezekbe” kerül.

Előfordulhat például, hogy egy videostreaming szolgáltatás csak életkori és földrajzi korlátozással vehető igénybe, ilyenkor a felhasználónak pontos születési dátumát és lakcímét is meg kell adnia. Mindezek a szükségesnél már önmagukban jóval szélesebb adatkört jelentenek. Az Identity Mixer ebben az esetben azonban csak annyit igazol vissza a szolgáltató felé – pontos dátum nélkül –, hogy az adott egyén már betöltötte a minimális életkort, illetve nem részletezve jelzi, hogy tartózkodási helye megfelel-e a kívánt régiónak. Ha pedig bankkártyával vásárolna filmet az ügyfél, a szolgáltató csak annyit nyerhetne ki a központi felhőből, hogy a plasztik érvényes és a bank elfogadta-e a tranzakciót – a kártyaszám és a lejárati dátum nem kerülne a szervereire. Az adatbázisban így csak az „igen” kerül a felhasználó neve mellé, a valódi személyes adatokat pedig a biztonságos felhő tartalmazza. Ezek akkor sem kerülhetnek illetéktelenekhez, ha például a regisztrációt kérő portál szerverét feltörik.

 



Az Identity Mixer tehát kriptografikus algoritmusokkal titkosítja a felhasználó – akár harmadik fél, például az állam által hitelesített – adatait, az adatokat hitelesítő tanúsítványt kiadó szervezet pedig természetesen nem kap arról információt, hogy hogyan és mikor használják fel az adatokat.

A technológia előnyös a felhasználóknak, hiszen pontosan kontrollálhatják, hogy mikor, kivel, milyen adatokat osztanak meg. Nyerhetnek vele azonban a szolgáltatók is, hiszen jelentősen csökkenthetik az online aktivitást esetleg akadályozó kockázatokat, növelhetik az ügyfélbizalmat. Mindezt ráadásul felhőalapon, ami nagyban megkönnyíti a fejlesztők dolgát a technológia saját alkalmazásaikba integrálásakor.

Az Identity Mixer tesztelésére tavasztól nyílik mód az IBM Bluemix felhőplatformján, a fejlesztők így saját platformjaikba ágyazva próbálhatják ki a megoldást, mind asztali, mind mobil felhasználási területen.

A rendszer potenciálját természetesen már ez megelőzően is tesztelték. A Német Vöröskeresztnél például az otthoni sürgősségi és szociális ellátásban alkalmazták sikerrel a technológiát. Ebben az esetben a központi szerver a tesztprogramban résztvevő gondozottakra szerelt szenzorok – fizikai állapotra és aktivitásra vonatkozó – adatainak rögzítésével és elemzésével döntötte el, hogy kinek van éppen szüksége segítségre, és ezen belül is milyen jellegűre. Az adatkezelés itt értelemszerűen kulcskérdés, hiszen számos, betegségekkel, orvosi leletekkel, gyógyszerekkel és a rokonok elérhetőségeivel összefüggő érzékeny információt kell kezelni a megfelelő döntésekhez és intézkedésekhez.

Az Identity Mixer működését bemutató rövidfilm itt érhető el:
https://www.youtube.com/watch?v=gKK1PxGu6Fo
 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Országos sikert aratott a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata a távközlési versenyen

Első helyezést ért el a győri Széchenyi István Egyetemet és annak SZESAT Interdiszciplinális Szakkollégiumát képviselő hallgatói csapat, a SZEppelin a Nagy Lajos egyetemi távközlési konstrukciós emlékversenyen. A fiatalok a mobiltávközlési cégek méréseinek modernizálását és költséghatékonyságnak növelését elősegítő karbonsemleges mérőléghajót terveztek.

2024. február 26. 21:07

Fejlett audovizuális lehetőségek és lenyűgöző hardver egy kompakt, stílusos csomagban

A HONOR bejelentette, hogy itthon is kapható a HONOR Pad 9, a vállalat legújabb tabletje. Lenyűgöző, 2,5K-s HONOR FullView kijelzővel és 120Hz-es képfrissítési rátával; nyolchangszórós, a HONOR Histen hangolási technológiát alkalmazó audiorendszerrel és erőteljes Qualcomm Snapdragon 6 Gen 1 chipszettel egy impozáns, mégis kompakt eszközhöz juthatnak a felhasználók.

2024. február 26. 20:24

Konnektivitás újratöltve: a Xiaomi bemutatta az új „Human x Car x Home” koncepcióját

A Xiaomi az MWC Barcelona 2024 rendezvényen bemutatta az új „Human x Car x Home” stratégia jegyében kifejlesztett okos ökoszisztémáját, amely új fénybe helyezi a technológiai integráció fogalmát.  A Xiaomi SU7 elektromos autó ennek az új megközelítésnek a megtestesítője, amely a bejelentéssel együtt debütált nemzetközileg, ízelítőt adva abból, hogy milyennek képzeli el az okos eszközökkel bőven ellátott jövőt a Xiaomi – egy olyan új világot, amelyben a felhasználói igényeket egy közös okos ökoszisztéma fogja kiszolgálni.

2024. február 26. 18:59

Különleges motort fejlesztett az ABB

Az ABB egy újabb világelsőséget ért el az IE5-ös hatékonyságú szinkron reluktanciamotorok (SynRM) fejlesztésében egy olyan új változat piaci bevezetésével, amely egyesíti az ultraprémium energiahatékonyságot a rendkívül jó tényleges teljesítményt nyújtó folyadékhűtés előnyeivel. Az új kialakítás kompakt helyigény mellett új mércét állít fel a nagy kimenti teljesítmény és a megbízhatóság tekintetében. 

2024. február 26. 17:30

A HONOR átfogó, mesterséges intelligencia-alapú stratégiát vitt az idei MWC-re

A HONOR Barcelonában mutatta be új, átfogó stratégiáját, amely a mesterséges intelligencia hajtotta, az operációs rendszereken túlmutató élményekre, és a szándék alapú felhasználó kezelőfelületekre épül. Nemzetközi partnereivel együttműködve több okoseszköz érkezését is bejelentette: a HONOR Magic6 Pro érkezése mellett a HONOR MagicBook Pro 16 AI PC-t is, ami platformszintű AI-jal felszerelve kínál emberközpontú élményeket.

2024. február 26. 16:03

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker a bahreini Forma 1-en

2024. február 21. 16:15

Közös mentorprogramot indít a Corvinus és az OTP

2024. február 20. 11:27

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2023 díjazottjai!

2024. február 8. 09:30

Számos díjjal jutalmazták az LG innovációit a 2024-es CES-en

2024. január 29. 16:07