NMHH: Újabb döntés a megkülönböztetéstől mentes internetezésért

A Telenornál is ellenőrizte a hálózatsemlegességi előírások betartását a hírközlési hatóság

forrás: Prím Online, 2017. január 30. 11:48

A Telenor előnyösebb feltételek mentén kínálta a MyChat és a MyMusic csomagjaiban foglalt alkalmazások adatforgalmát az összes többi internetes tartalom és alkalmazás adatforgalmához képest, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a jogsértő állapot megszüntetésére hívta fel a szolgáltatót. A szolgáltatók ellenőrzését a fogyasztók védelme érdekében rendszeresen végzi az NMHH.

A hatósági döntések részletei

A hatóság január közepén meghozott határozatai szerint a szolgáltató két ponton is eltért a hálózatsemlegességre vonatkozó EU-s rendeletben foglalt követelményektől: egyrészt indokolatlan különbségtételt tett bizonyos tartalomtípusok – közösségimédia- és csevegő alkalmazások, valamint zeneátviteli szolgáltatások és online rádiók – kiemelésével, másrészt ezeken belül konkrét alkalmazásokat és szolgáltatásokat is előnyösen különböztetett meg. Az előnyben részesítés arra ösztönözheti a végfelhasználókat, hogy a kedvezményben részesülő alkalmazásokat és szolgáltatásokat használják és ne azok versenytársait, amelyeket kedvezőtlenebb árazási feltételek mellett érhetnek csak el. Így a szolgáltatónak lehetősége nyílt beavatkozni a tartalomszolgáltatók közötti versenybe – hiszen az internetes forgalmakat azok tartalma és forrása alapján megkülönböztette –, ami a tartalompiaci verseny torzulását eredményezheti.

 

Mivel a Telenor MyChat, és MyMusic csomagjaiban ésszerű forgalomkorlátozási ok nélkül, tisztán kereskedelmi alapon különböztette meg az alkalmazásokat, az NMHH kötelezte a szolgáltatót az egyes internetes forgalmak közötti megkülönböztetés megszüntetésére. A hatóság vizsgálatai és az ennek kapcsán meghozott döntések, esetleg szankciók a szolgáltatók jogkövető magatartásának ösztönzését szolgálják, és a jogkövetkezmény típusát és mértékét minden esetben a fokozatosság és arányosság elve alapján, a konkrét ügy összes körülményére tekintettel határozzák meg. A határozat nem jogerős, a szolgáltató a döntéssel szemben jogorvoslattal élhet.

 

A vizsgált szolgáltatások jellemzői 

A MyChat csomag 1 GB szabadon felhasználható adatmennyiség mellett hat közösségimédia- és csevegő alkalmazás – a Facebook, a Facebook Messenger, a WhatsApp, az Instragram, a Twitter és a Viber – belföldi adatforgalommentes használatát kínálja. A szolgáltató a csomagban lévő tartalmakat azonban jogszerűtlenül megkülönböztette az összes többi internetes forgalommal és alkalmazással szemben azáltal, hogy azok használatát nem számította bele az előfizetések adatforgalmába, a csomag adatkeretének kimerülése után pedig az előfizető számára minden internetes tartalmat és szolgáltatást lelassított, de az érintett tartalmakkal kivételt tett. A szolgáltató ezzel kiemelte ezeket a szolgáltatásokat a számításba jöhető több száz ilyen típusú szolgáltatásból, melyek közül a 21. legnagyobb közösségi vagy chatalkalmazásnak is 100 millió felhasználója van világszerte. 

 

A MyMusic szolgáltatáson belül három különböző csomag fizethető elő már meglévő előfizetés esetén. A csomagok négy zeneátviteli alkalmazás – a Deezer, az Apple Music, a Tidal és a Spotify –, valamint hét online rádió – a Kossuth, a Petőfi, a Bartók és a Dankó rádió, a Rádió1, a Music FM és a Sláger FM – hallgatásához biztosítanak kedvezményes adatforgalmat. A négy alkalmazás és a hét online rádió által generált adatforgalom itt sem számított bele az előfizetők rendelkezésére álló adatkeretbe, és azok az adatmennyiség felhasználása után továbbra is korlátozásmentesen elérhetőek maradtak, a MyMusic Start csomag esetén 500 MB adatkeret erejéig. Ezzel szemben a csomagba nem tartozó egyéb internetes tartalmak díjköteles adatforgalmat generáltak, és azokat az adatmennyiség felhasználása után – tarifacsomagtól függően – a szolgáltató lelassította vagy blokkolta. A MyChat szolgáltatáshoz hasonlóan azzal, hogy a szolgáltató az általa kiválasztott tartalmakat előnyben részesítette más tartalmakkal szemben, eltért a hálózatsemlegességre vonatkozó előírásoktól, hiszen egy konkrét tartalomtípust (zeneátviteli szolgáltatások és online rádiók), azon belül pedig egyes alkalmazásokat kiemelt a többivel szemben. 

 

Az internetes forgalmak közötti különbségtétel tiltásának célja

A hálózatsemlegességi előírások biztosítják, hogy az internetszolgáltatók ne avatkozhassanak bele a tartalomszolgáltatók közötti versenybe, és ne részesíthessenek pusztán kereskedelmi okok miatt előnyben vagy hátrányban bizonyos tartalmakat. Így ugyanis biztosítható, hogy az internetszolgáltatók ne befolyásolják a tartalomszolgáltatók közötti versenyt, és ne korlátozzák a végfelhasználók választási szabadságát.

 

A szabályozás célja, hogy az internetes ökoszisztéma továbbra is az innováció motorjaként működhessen, és nyitva tartsa a kaput az új piaci szereplők előtt. A kiegyenlített versenyfeltételek fejlesztésre ösztönzik a tartalomfejlesztőket, így a jövőben jobb minőségű szolgáltatásokat és bővebb választékot érhetnek el az előfizetők.

 

A hálózatsemlegesség fenntartása a kulcs ahhoz, hogy az előfizetők megkülönböztetéstől mentesen férjenek hozzá bármilyen, az általuk – és nem az internetszolgáltatók vagy más harmadik személy által – választott tartalmakhoz vagy információkhoz, és azokat szabadon terjeszthessék. a világhálón keresztül úgy, hogy abban jogszerű indok nélkül senki nem korlátozza őket.

 

A hatóság az unióban elsők között kezdte ellenőrizni a hálózatsemlegességre vonatkozó, tavaly életbe lépett EU-s előírások betartását: tavaly novemberben a Telekom szolgáltatása akadt fenn a rostán. A szolgáltatók ellenőrzését a fogyasztók védelme érdekében továbbra is rendszeresen végzi az NMHH.

 

 

A következőkben ismertetjük a Telenor állásfoglalását az NMHH Telenorral kapcsolatos határozatáról:

 

A Telenor fontosnak tartja, hogy minél több előfizetőjének tegye elérhetővé a korlátlan belföldi adathasználat előnyeit 

Reakció az NMHH hálózatsemlegességére vonatkozó döntéseire

A Telenor számára elsődleges, hogy gondtalan internet-használati élményt kínálhasson ügyfeleinek. Új szolgáltatásaink fejlesztésekor igyekszünk figyelembe venni ügyfeleink igényeit, így például MyChat és egyes MyMusic szolgáltatásainknál nem lassítjuk a forgalmat, és hozzájárulunk a legális zenei tartalom fogyasztásához. Meggyőződésünk, hogy jóhiszeműen, az ügyfelek érdekében járunk el, és nem okozunk hátrányt azzal, hogy a leginkább kedvelt chat illetve zenei stream szolgáltatásokhoz korlátlan belföldi hozzáférést biztosítunk. 

 

Éppen ezért sajnálattal értesültünk arról, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság határozatai szerint a MyChat és MyMusic szolgáltatások nem felelnek meg maradéktalanul a hálózatsemlegességre vonatkozó szabályozásnak. A Telenor álláspontja szerint a hálózatsemlegesség elsődleges célja, hogy az internet mindenki számára elérhető legyen és ügyfeleink a lehető legszabadabban élvezhessék az internetet. Továbbá, mivel a mobil szélessávú penetrációban Magyarország az OECD országok között - és így az EU országok összehasonlításában is - a legutolsó, küldetésünknek tekintjük, hogy a fogyasztói igényekre reflektáló, tematikus és alacsony költségű csomagokkal lehetőséget adjunk a legszélesebb tömegeknek a mobil internet használatához és hozzájáruljunk az európai felzárkózáshoz. Ezért fontos, hogy az internetszolgáltatók rugalmasan kezelhessék az internetes forgalmat, hogy minél inkább elősegítsék az innovációt és az internet előnyeihez való hozzáférést. Ennek megfelelően a Telenor élni kíván a döntésekkel szemben a fellebbezés lehetőségével. 

 

MyChat szolgáltatásunk, mely MyStart és MyStart Expressz tarifacsomag előfizetői számára érhető el, az aktiválás után 30 napon keresztül korlátlan belföldi hozzáférést biztosít meghatározott chat szolgáltatásokhoz, rendkívül kedvelt a kártyás ügyfeleink körében. A MyChat csomag adatforgalmi kedvezménye a több száz chat alkalmazás közül arra a 6 alkalmazásra vonatkozik, amely a mi ügyfeleink számára a legfontosabb: Facebook, Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp, Twitter, Viber. Az ajánlat bevezetésével az volt a célunk, hogy kedvező szolgáltatást kínáljunk azoknak a feltöltőkártyás ügyfeleinknek, akik szeretik, ha előre meg tudják tervezni a kommunikációs költségeket, de egyúttal korlátlan közösségi média élményt, kedvező percdíjakat és minél nagyobb mobilinternetes adatforgalmat szeretnének.  

 

MyMusic zenei adatcsomagunk pedig kedvezményes zenei streaminget biztosít ügyfeleinknek. A leginkább kedvelt zenetárak közül hallgatható vele a Deezer, Apple Music, TIDAL és Spotify vagy az online rádiók adása már 290 Ft-ért 15 óráig (normál hangminőség mellett) a MyMusic Start csomaggal, 990 Ft-ért pedig korlátlanul a MyMusic Nonstop esetében.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Drónok harca lesz augusztus végén Fóton

Első alkalommal rendezik meg augusztus 26-án, Fóton a Korzó Drónfesztivált, ahol a technológia és a repülés szerelmesei tesztelhetik a legújabb eszközöket, összemérhetik saját készítésű drónjaik tudását és különböző csúcstechnológiás drónokkal ismerkedhetnek meg. Az ingyenes rendezvényen a profi és az amatőr drónhasználók egyaránt találnak majd programlehetőséget a Race of Drones bajnokságtól kezdve a drónsimogatón át a földi drónversenyekig.

2017. augusztus 23. 15:26

Még néhány napig a korábbi egyenleg is visszajár a Telenor feltöltőkártyás ügyfeleinek

Az adategyeztetést elmulasztó Telenor ügyfelek akár a jövő év elejéig, 2018. február 28-ig kérhetik korábbi hívószámuk visszaállítását. Aki a korábbi egyenlegét is visszakapná, annak 2017. augusztus 31-ig van erre lehetősége üzleteinkben vagy weboldalunkon keresztül.

2017. augusztus 23. 15:10

Szokatlan helyszíneken bukkan fel a UPC Pop-up mozija

Augusztus 10-én rendezték meg a UPC Pop-up Mozi sorozatának első vetítését, ahol ezúttal Martin Scorsese és Leonardo DiCaprio lebilincselő thrillerét, a Viharszigetet vetítették egy igazán hátborzongató, a film témájához tökéletesen passzoló helyszínen, a Svábhegyi Szanatóriumban.

2017. augusztus 23. 13:49

Digitális gyermekkor – tablettel már hétévesen

Kés, villa, olló gyerek kezébe nem való – tartja a mondás, az okostelefonnal, tablettel és laptoppal azonban már más a helyzet. Az Euronics Műszaki Áruházlánc legfrissebb felméréséből* ugyanis kiderült, hogy minden harmadik magyar már akár 7 éves kortól saját digitális eszközöket adna a gyerekek kezébe. 

2017. augusztus 23. 12:51

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Elsőként került magyar cég a nemzetközi HR elitbe

2017. augusztus 4. 13:40

Júniusi vírusriport az ESET-től

2017. július 25. 17:21

A megjósolt trendek felé haladnak a kiberbűnözés idei irányai

2017. július 20. 16:59

Az év CIO-ja pályázat

2017. július 6. 13:48
cloudappsportal.com