A tömeggyártástól a tömeges személyre szabásig

forrás: Prím Online, 2018. szeptember 4. 11:01

A tömeggyártás szinte minden iparágban jelen van, azonban egyre nagyobb teret hódit egy új vásárlói trend, amely a személyes igényekre és testre szabott termékekre fókuszál.  

Egyre több fogyasztó szeretne egyedi termékeket kapni, aminek hatására a teljes gyártósornak új kihívással kell szembenéznie az ún. „high mix/low volume” gyártási környezetben. Ebben talán nem is annyira meglepő módon, a robotok segíthetnek.

 

Vegyük példaként az autóvásárlást. Olvasóink egy része az Ipar 3.0 alatt nőtt fel, amit leginkább a számítástechnikának az üzleti életbe való bevezetése jellemez. A hetvenes, nyolcvanas és még a kilencvenes években is egy autó megvétele általában úgy nézett ki, hogy a vásárló kiválasztotta a márkát és a modellt az autókereskedésben, és ha esetleg a bemutatóteremben kiállított járművek egyike sem nyerte el a tetszését, rendelt egyet a kívánt színben, valamint egy pár kiválasztott extrával, mint például a légkondicionálás. A választási lehetőségek persze nagymértékben nőttek Henry Ford („A vásárló bármilyen színt választhat, amennyiben az fekete!”) ideje, azaz az Ipar 2.0 óta, azonban ez még mindig semmiségnek tűnik ahhoz képest, ahogyan manapság az autók online „konfigurálása” történik.

 

Ma már annyiféle lehetőség közül választhat a leendő autóvásárló, hogy jó eséllyel egy olyan gépkocsit kap kézhez, ami legalább a szomszédok vagy munkatársak számára teljesen egyedinek tűnik. 

 

 

Ugyan az Ipar 4.0 képes az általános tömeges testre szabásra, viszont a mai vásárlók többet akarnak. A gyártóvállalatoknak pedig alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó fogyasztói igényekhez és gyártási szükségletekhez. A tömeges személyre szabást viszont csakis úgy lehet elérni, ha az emberi érintés visszatér a gyártási folyamatba.

 

Ezt hívja a dán együttműködő robotgyártó, a Universal Robots, Ipar 5.0-nak. Az Ipar 5.0 termékei segítségével a vásárlók megélhetik az önkifejezés alapvető emberi vágyát – még akkor is, ha ezért prémium árat kell fizetniük. Az ilyen termékeket pedig csak manuális beavatkozással, emberek bevonásával lehet létrehozni.

 

 

Az együttműködő robotok (kobotok) pontosan azok az eszközök, amikre a vállalatoknak szüksége van ahhoz, hogy legyártsák a vásárlói igényekhez illeszkedő személyre szabott termékeket. A kobotok elérhetővé teszik az emberi érintést a tömegek számára. Szó szerint univerzálisak és könnyedén új munkaállomásokra helyezhetőek, a vállalat méretétől függetlenül. A robot egyik helyről másikra mozgatása gyors és egyszerű, így a gyártóvállalatoknak lehetőségük nyílik szinte bármilyen manuális feladat automatizálására, beleértve a kis tételekkel és gyors átállással járó termékek gyártását is. A kobot emellett képes újra alkalmazni programjait a visszatérő feladatok esetén.

 

Az együttműködő robotok folyamatos fejlesztés alatt állnak. A világ vezető robotgyártója, a Universal Robots új szintet állított fel az együttműködő automatizációs felületek területén, amikor nemrég bevezette az új e-Series termékcsaládot. Az új együttműködő robotplatform olyan technológiai fejlesztéseket tartalmaz, melyekkel gyorsabban és szélesebb körben lehet robot applikációkat létrehozni. A bonyolult alkalmazásokkal dolgozó, valamint sokrétű vagy bizonytalan jövőbeli szükségletekkel rendelkező végfelhasználók számára rendkívül hasznos segítség leszaz e-Series platform.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A világ egyik legjelentősebb befektetési eseményén vett részt a magyar startup delegáció

A Startup Campus a HEPA törökországi irodája és az Isztambuli Magyar Főkonzulátus együttműködésében háromnapos törökországi üzleti túrát szervezett állami, egyetemi és vállalati partnerek, valamint három magyar startup számára. A startupok a világ egyik legjelentősebb befektetői konferenciáján, a World Business Angel Forum-on (WBAF) pitchelhettek, a Startup Campus pedig egyetértési megállapodást írt alá a török Hackquartersszel. 

2020. február 25. 16:32

Tovább bővíti portfólióját az amerikai techpiacon a magyar Stylers Group

A dinamikusan fejlődő IT-szektorban is látványos eredményt könyvelhetett el tavaly a vállalati informatikai rendszereket fejlesztő és üzemeltető Stylers Group, több mint 600 millió forintos összárbevételt realizálva. A valóra vált amerikai sikersztori 2004-ben kezdődött egy kollégiumi szobában, a tíz éves jubileum pedig teljes arculat- és profilváltást hozott. A cégcsoport San Diego-i irodáját is a magyar szürkeállomány tartja az élmezőnyben, ennek köszönhetően a Stlyers Group az elmúlt öt évben megduplázta árbevételét az amerikai piacon, de nincs megállás: idén újabb területeket hódít meg a cég.

2020. február 25. 09:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A Nemzeti Közműszolgáltató nevében indult adathalász támadás

2020. február 25. 13:40

Lezárult a 28. Magyar Innovációs Nagydíj pályázat nevezése

2020. február 24. 11:45

Megjelent az NMHH 2020-as felügyeleti terve

2020. február 18. 10:35

Informatikai szakembereket keres az SAP Labs Hungary

2020. február 14. 10:33
online sportfogadás