2021: a meglepetések éve lett az e-kiskereskedelemben

forrás: Prím Online, 2022. május 26. 09:56

A megrendelések száma csúcson, az átlagos kosárérték és a személyes átvétel aránya csökkent, miközben hódítanak az online piacterek. Összességében 22%-os forgalomnövekedés mutatkozott a hazai e-kiskereskedelem teljesítményében – derült ki a Reacty Digital 2021-es évre vonatkozó elemzéséből.

 

A tavalyi kiemelkedő növekedés tovább tart

A Reacty Digital mérése szerint a webáruházi e-kiskereskedelmi forgalom 2021-ben nettó 1.275 milliárd forint volt. Ez csaknem 22%-os növekedés a 2020-as évhez képest, ami, figyelembe véve a 2020-as kiugró teljesítményt, az optimista várakozásokat is kismértékben felülmúlta. 

 

A megrendelések száma követte a trendet és rekordot jelentő, közel 87 millió e-kiskereskedelmi rendelést adtak le a fogyasztók, ami csaknem 26%-os növekedést jelent. Az átlagos fogyasztói kosárérték minimális csökkenést mutat, amit elsősorban a vásárlások gyakoribbá válása és a fogyasztói kosár összetételének megváltozása okoz.

 

 

 

Egyre több ruhát, élelmiszert és étel-italt veszünk online

A legnagyobb forgalmú termékkategória 2021-ben a ruházat lett, ezzel minimálisan letaszítva a trónról a hazai e-kiskereskedelem úttörőjének tartott számítástechnikai termékek körét. A legnagyobb mértékben ugyanakkor az építkezés és felújítás, az élelmiszer, az egészség-wellness, autó-motor és alkatrész, valamint az étel-ital kategóriák nőttek. 

 

A változások közül kiemelkedő az élelmiszer és az étel-ital, ami részben köszönhető a fogyasztói szokások átalakulásának, részben a 2021-es év első felében jelentős lezárásokat és korlátozásokat okozó koronavírus járványnak. 

 

2021-ben az e-kiskereskedelem részaránya a teljes kiskereskedelmi forgalomhoz képest (üzemanyag kiskereskedelem nélkül) 11%-ra nőtt. 

 

Egyre kevesebb a személyes átvétel

A kínált szállítási módok tekintetében a futárszolgálatok piacvezető szerepe továbbra is megkérdőjelezhetetlen, a webáruházak 90%-a kínálja ezt a szállítási módot, míg az összforgalom 73%-a esetén a fogyasztók is ezt a lehetőséget választják. Általában megfigyelhető, hogy a webáruházak egyre nagyobb mértékben veszik igénybe külső szereplők szolgáltatásait, míg a saját stábbal történő átadás vagy kiszállítás részaránya csökkent. Emellett fogyasztói oldalról is közel 80%-ra emelkedett a házhozszállítás részaránya az egy évvel korábbi 74%-hoz képest. 

 

Csomagautomatán keresztüli szállítást már csaknem minden ötödik webáruház kínál. A személyes átvétel igénye a kereskedő telephelyén történő átadásra csökkenést mutat.

 

Mi vár ránk a jövőben?

A 2022-es év e-kiskereskedelmére a makrogazdasági és iparági tendenciákból a globális infláció, a világszintű chiphiány, az emelkedő nyersanyagárak, és a háborús környezet kereskedelemre gyakorolt hatásai lesznek meghatározók. 

 

Magyarországon 2026-ra az optimista szcenárió szerint az e-kiskereskedelmi forgalom meghaladhatja a 3.200 milliárd forintot, ami akár 16%-nál is magasabb részarányt jelentene a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül. Ugyanakkor, ha a jelenleg a fejlődés útjában álló hatások hosszú távon is velünk maradnak, a következő 5 évben „csupán” duplázódhat az e-kiskereskedelmi forgalom, és a részaránya sem fogja elérni a 14%-ot. A két véglet között helyezkedik el egy realista forgatókönyv, ami 5 év alatt 140%-os növekedéssel számol, és közel 15%-os részarányt jelent.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Elégedettebbek a magyarok a digitális munkahelyeken

A DreamJobs állásportál friss kutatása szerint a magyar munkavállalók kétharmada már a pandémia előtt is használt digitális megoldásokat feladatai teljesítésére. Kiderült, hogy minél nagyobb egy vállalat mérete, annál több területen élnek online eszközökkel, és minél több ilyen módszer áll a dolgozók rendelkezésére, annál vonzóbbá válik a munkahelyük. A digitális felületek használata alig okoz gondot a mindennapokban, ráadásul összetartóbb és gyorsabban dolgozó csapatok alakultak ki alkalmazásukkal. Az egyéni tapasztalatokban is jól teljesítenek az internetes megoldások; úgy a munkavégzés hatékonyságában, mint a személyes kapcsolatok és bizalom kialakításában.

2022. július 1. 15:19

Egyszerűbbé válik a magyar cégek számára Angliába utalni

A Brexit után a magyar vállalatoknak is nehezebb lett az Egyesült Királysággal történő kereskedelem nem csupán logisztikai, hanem pénzügyi szempontból is. Pedig az EU-ból való kilépés ellenére jelentősen élénkült a két ország közötti gazdasági kapcsolat, ahogy megnőtt a pénzügyi átutalások volumene is. 2021-re 3,61 milliárd fontra nőtt a hazai cégek exportja, és 1,52 milliárd fontra nőtt a szigetországból érkező import volumene. 

2022. július 1. 12:34

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új vezető a Microsoft Magyarország élén

2022. július 1. 11:16

A hatás mechanizmusát keresik az IVSZ MENTA 2022 előadói

2022. június 30. 12:40

Az ESET új, hálózati szintű megoldást kínál a távközlési és internetszolgáltatók számára

2022. június 23. 11:24

A raktár nélküli webshopoké a jövő

2022. június 19. 13:24