Megkétszereződött a magyar kutatók rendelkezésére álló informatikai tárolókapacitás

A HBONE+ adattároló hálózatának újabb mérföldköve – 2,5 Pbyte

forrás Prim Online, 2012. április 18. 10:21

Az NIIF Intézet gondozásában 2009-ben indult HBONE+ elnevezésű projekt egyik célja egy országos méretű, elosztott adattároló infrastruktúra létrehozása a felsőoktatási intézmények, kutatóintézetek, és közgyűjtemények számára. A projekt elérkezett egyik utolsó mérföldkövéhez, az 1 Pbyte tömörítetlen, 1.5 Pbyte tömörített tároló kapacitással rendelkező kazettás-szalagos egység átadásához.

Az NIIFI a szalagos egységet a Nyugat-magyarországi Egyetemen, 2012. április 17-én helyezte üzembe, így ez az intézmény büszkélkedhet az ország legnagyobb adattárolójával rendelkező felsőoktatási intézmény címmel. A fejlesztés egy nagyobb, országos adattároló rendszer része, a már meglévő 1 Pbyte kapacitású, Dunaújvárosban, Debrecenben, valamint Sopronban található diszk alapú adattároló eszközparknak. Így a felsőoktatás és kutatás számára rendelkezésre álló országos adattárolási kapacitás elérte a 2,5 PByte nagyságot. A helyszínek a HBONE+ adathálózat dedikált DWDM kapacitásain keresztül kapcsolódnak egymáshoz, és a felhasználókhoz.

Az NIIFI a most üzembe helyezett Oracle StorageTek SL3000 szalagkönyvtárral egy 1 Pbyte tömörítetlen kapacitású, automatikus szalagtárolóval gazdagodott, mely jelenleg 4 fizikai meghajtóval, mintegy 600 MB/s adatátviteli sebességet biztosít. Az 1 Pbyte tömörítetlen adatot 700 darab LTO5-ös kazettán tárolja. A berendezés alapkiépítésben 24 meghajtóig bővíthető, de kiegészítő modullal akár 56 meghajtó, és 5925 kazetta is alkalmazható, amely által összességében 8,8 PByte, azaz nyolcszoros kapacitásbővítési lehetőség áll még rendelkezésre. Méreteit tekintve elmondható, hogy két standard rack szekrény nagyságú helyet foglal el, és korszerű belső robotika gondoskodik arról, hogy a benne található négy meghajtóba a kazetták automatikusan bekerüljenek. A kazettás eszköz egy frontend szerver mögött foglal helyet, amelyhez fibre channel csatolókon keresztül illeszkedik. Az Oracle szakembereinek közreműködésével beüzemelt berendezéssel egy igen korszerű, robusztus és időtálló tárolási infrastruktúra vált elérhetővé a hazai egyetemek és kutatóintézetek számára.

Az adattároló rendszert archiválási folyamatok elvégezésére használják, azaz képesek adatok hosszabb ideig történő megőrzésére. Hierarchikus storage menedzsment (HSM) rendszer működik rajta, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy az összes szalagos egységgel folyó művelet teljesen rejtett a felhasználók előtt, azokat a HSM rendszer hajtja végre. A rendszert a regisztrációt követően bármely felsőoktatási, kutató, közgyűjteményi intézmény használhatja.

A Nyugat-magyarországi Egyetem öt nyugat-magyarországi campusán közel 14000 hallgató tanul. Az oktatást fejlett informatikai háttér segíti. A hálózati végpontok száma megközelíti a tízezret. A kollégiumokban minden hallgató számára egyénileg biztosított a nagy sávszélességű internet elérés. A vezetékes elérés mellett a hallgatói terek nagy részében vezeték nélküli (WIFI, eduroam) hozzáférést biztosít az egyetem, kiszolgálva ezzel az egyre szélesebb körben elterjedő mobil eszközöket. Hallgatóik számára már 2012. őszétől elérhetővé teszik az előadások és gyakorlatok  hang és képanyagát. A karok egymással és a külvilággal HD videokonferencia berendezéseken keresztül tartják a kapcsolatot, lehetővé téve így olyan előadások megtartását, ahol a meghívott oktató a világ távoli részén van. Hatékonyabb energiafelhasználásra törekedve ma már szervereik többsége virtuális környezetben fut, így az NyME áttérhet az NIIFI által koordinált felhő technológiára.

A storage fejlesztés a HBONE+ nevű átfogó infrastruktúra fejlesztési projekt része. Az NIIF Intézet 2009. és 2012. között az Új Széchenyi Terv által támogatott TIOP 1.3.2, és KMOP-2008/4.2.1/A_2 projektek keretében a felsőoktatás és kutatás elektronikus információs infrastruktúrájának egészére kiterjedő fejlesztést valósít meg, EU források bevonásával. A többéves fejlesztés összköltsége 4,4 milliárd forint, amelyből a storage fejlesztés, több lépésben, mintegy 210 millió forintos beruházásból valósult meg.
 

Kulcsszavak: hálózat NIIFI NIIF tudomány

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Magyar Telekom 2018. első negyedéves eredményei

A Magyar Telekom a mai napon közzétette 2018. első negyedévre vonatkozó Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.

2018. május 9. 17:23


A SmugMug felvásárolja a Flickr-t

Bár nem nyilatkoztak arról, hogy mi volt az ár, tegnap bejelentették, hogy egyesül két fotómegosztó szolgáltató: a SmugMug megvásárolja a Flickr-t a Verizon digitális média leányvállalatától. 
 

2018. április 21. 16:26

Elsőként Magyarországon - korlátlan nemzetközi hívások EU-s számokra a Vodafone-nál

A Vodafone Magyarország megújult Red csomagjai az országban elsőként tesznek lehetővé korlátlan nemzetközi hívást EU-s számokra belföldről, így biztosítva mintegy 500 millió európai ember korlátlan elérését. A Vodafone célja, hogy a magyar piacon úttörő ajánlattal hozzájáruljon a távolságok leküzdéséhez és a személyes kapcsolatok erősítéséhez Európában. 

2018. április 11. 15:03

Több mint 15 százalékkal nőtt a Huawei bevétele 2017-ben

Több mint 15 százalékkal, 603,6 milliárd kínai jüanra (92,5 milliárd dollár) nőtt a Huawei Technologies éves árbevétele 2017-ben az előző évihez képest. A most közzétett, auditált pénzügyi jelentés szerint a kínai vállalat nettó profitja tavaly mintegy harmadával (28,1 százalék) volt magasabb az előző évinél, és elérte a 47,5 milliárd kínai jüant (7,3 milliárd dollár). 

2018. április 5. 11:10

A webáruházak körében az online marketing az abszolút győztes

A hazai webáruházak 93%-a használ valamilyen online marketing eszközt, szemben az offline megoldásokkal, amelyeket csak az online áruházak fele vesz igénybe. A keresőoptimalizálás és a fizetett hirdetések a favoritok az online marketing eszközök közül. Nemcsak a legnagyobb arányban használják ezeket, hanem a leghatékonyabbnak is bizonyulnak a webáruházak szerint. A közösségi médiában való megjelenés már szinte alapvető, és tízből nyolc webáruház van jelen a Facebookon. Az évben pedig továbbra is a karácsony és a Black Friday időszakában indít marketing kampányt a legtöbb webáruház – derül ki az eNET webáruházak marketingtevékenységét vizsgáló kutatásából.

2018. március 7. 10:51

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Véget ért a teljesen megújult CEBIT 2018

2018. június 25. 10:09

A Media Markt és Lumenet az Év Internetes Kereskedői 2018-ban

2018. június 6. 15:17

Forbes: 1,1 milliárd dollárral nőtt a Huawei márkaértéke egy év alatt

2018. május 29. 09:52

100 millió dolláros tőkeinjekciót kapott a HMD Global

2018. május 22. 15:16
cloudappsportal.com