NMHH-s oktatóanyagok készültek az álhírekről

forrás: Prím Online, 2019. március 20. 14:03

Március 18. és 22. között zajlik az Európai Bizottság friss kezdeményezése, a médiaműveltség európai hete. Az alkalomból a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fiataloknak szóló infografikákat, és ezekhez is kapcsolódó, iskolai használatra alkalmas óraterveket állított össze az álhírekről, és felnőtt olvasókra számító, támogatott online cikkeket ajánl. A tematikus héten az uniós tagállamok az álhírek felismerését is segítő médiaértés jelentőségére hívják fel a figyelmet, amelyeknek köszönhetően józan kritikával, jólinformáltan, megalapozott döntések hozhatók. A félretájékoztatással szembeni harcban – bár fontos szerepet játszanak a technológiai, szabályozási lépések –, a médiaműveltség fejlesztése továbbra is kulcskérdés marad.

A médiaműveltség európai hetében az NMHH, és annak médiaértés-oktató központja, Bűvösvölgy az álhírek elleni küzdelmet állítja középpontba. Az álhírek mennyiségét és terjedését több szereplő befolyásolja: a médiatartalom előállítója, a hírek közzétevői és továbbítói mellett meghatározó tényező maga az értő, értelmezni tudó állampolgár. 

 

 

Fiataloknak és felnőtteknek szóló ismeretterjesztés

A témában elérhető edukációs lehetőségek bővítésére a Bűvösvölgy oktatói az Urbanlegends.hu tényellenőrző oldallal együttműködve fiataloknak szóló segédanyagokat készítettek a téma áttekintéséhez, mélyebb megismeréséhez, otthoni vagy iskolai feldolgozásához. A buvosvolgy.hu/alhirek/ oldalon három életkori szakasz – 10-13 évesek, 14-16 évesek és 17-18 évesek – igényeihez igazított óraterveket lehet elérni, valamint öt infografikát, amelyek különböző szempontok szerint tekintik át az álhírek típusait, motivációit: pl. mi az álhír, miként működik, hogyan ellenőrizhető, mitől számít megbízhatónak a közzétevő. Az oldal tartalmai szabadon felhasználhatók, megoszthatók, amelyeket az NMHH Facebook-kampányban népszerűsít és pedagógusokhoz is eljuttat. 

 

Az NMHH emellett – a felnőtt hírfogyasztók megszólításához – támogatott cikkek írására kért fel több olyan online híroldalt, amelyek szakmai, tematikus irányuk miatt pontosan látják bizonyos típusú álhírek terjedésének logikáját. A cikkek híres álhíreseteket dolgoznak fel, amelyekben megtévesztő, alaptalan információk okoztak kárt a gazdaságban, a gyógyításban vagy mindennapos élethelyzetekben. A cikkek a héten jelennek majd meg, a várakozások szerint több tízezer olvasót edukálva.

 

A kampány átfogó célja, hogy a keretében készült anyagok segítségével gyerekek és felnőttek egyaránt jobban rálássanak saját sebezhetőségükre, valamint ösztönzést kapjanak a tudatosabb tájékozódáshoz és hírmegosztáshoz.

 

A médiaértés szerepe a tájékozódásban, uniós kitekintéssel

A médiaműveltség meghatározó szerepet játszik abban, hogy képesek legyünk tájékozottan döntéseket hozni a digitális korszakban. A médiaértés képessége előfeltétele minden eleven, modern demokráciának, és fontos téma a közelgő európai parlamenti választások kapcsán is. A digitális környezet nagy szereplői és a jogi szabályozás sokat tehetnek a káros hatások enyhítésére, de a hírfogyasztók nélkül, önmagukban nem oldhatják meg az álhírek problémáit. 

 

A médiaműveltség európai hetét az Európai Bizottság első alkalommal szervezte meg, abból a célból, hogy az egész közösségben felhívja a figyelmet a médiaműveltség, médiaértés fontosságára. A bizottság tavaly egy önszabályozó magatartási kódexet is életre hívott – a demokratikus politikai folyamatokat, illetve az EU polgárainak testi és lelki egészségét, környezetét és biztonságát, gazdasági boldogulását veszélyeztető – félretájékoztató kampányokkal szembeni küzdelem megerősítésére. A kódexet aláíró közösségi médiás platformok (Facebook, Google, Twitter) és a hirdetőket képviselő szövetségek működését a bizottság szigorúan figyeli, és ha az önszabályozás eredménytelennek bizonyulna, szabályozási lépéseket helyezett kilátásba.

 

***

A Bűvösvölgy központokat is üzemeltető NMHH-nak nincs hatásköre a megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására, ugyanakkor fontos célja, hogy minden egyéb, nem jogi eszközzel előmozdítsa a tudatos fogyasztói magatartást, hogy hasznos információkkal és eszközökkel támogassa a tudatosan gondolkodó és ügyeikben gondosan, tájékozottan eljáró állampolgárokat. Az infografikák és óratervek nemzetközi tapasztalatokon alapuló oktatási javaslatok, nem fejeznek ki hatósági állásfoglalást semmilyen konkrét esetben. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY

Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.

2024. április 26. 14:44

Dekarboizáció és hatékonyságnövelés egyszerre az iparban

A globális üvegházhatásúgáz-kibocsátás 45 százalékát adja az ipari tevékenység, így a klímacélok elérése érdekében kulcsfontosságú a szektor dekarbonizációja. A Schneider Electric a világ elsőszámú ipari szakvásárán, a Hannover Messén mutatta be azokat az innovációkat, amelyek lehetővé teszik az ipari szereplők számára a kibocsátásuk csökkentését és a termelési hatékonyságuk növelését.

2024. április 26. 11:33

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50