Épül a digitális tanárok közössége

forrás: Prím Online, 2019. július 24. 08:59

Ismét véget ért egy tanév a Vodafone Alapítvány Digitális Iskola Programjában. Az idei cél az volt, hogy minél több pedagógust vonjanak be a digitális eszközök használatának gyakorlatába és fejlesszék a programban résztvevők digitális kompetenciáit. A Digitális Iskola Programnak köszönhetően egy egyre szélesedő digitális tanári közösség épül Magyarországon. 

A Vodafone Alapítvány által 2015-ben életre hívott Digitális Iskola Program tervei között szerepelt többek között a tanárok és a diákok digitális kompetenciáinak növelése, valamint, hogy lehetővé tegye az elmaradottabb térségek tanulói számára is, hogy részesülhessenek a digitális világ nyújtotta lehetőségekből. Működésének első évében a Program elsősorban eszközöket és internet kapcsolatot biztosított a résztvevő iskoláknak, ezt követően pedig az eszközhasználatra vonatkozó tudás átadása volt a fókuszban, a tanulók digitális írástudásának növelése érdekében. A tudásépítéshez azonban a diákok mellett szükség van tanárokra is, hiszen az IKT eszközöket megfelelően alkalmazó, digitálisan képzett pedagógusok olyan kreatív és személyre szabott tananyagokat képesek összeállítani a diákok számára, amellyel később hatékonyan tudnak reagálni a társadalom és a munka világának technológiai változásaira. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy az IKT eszközök használata önmagában nem növeli a pedagógiai hatékonyságot, a hatékony digitális oktatás a modern pedagógiai elvekkel karöltve, a konstruktív és játékosított szemléletet, a tanulói együttműködést és az oktatás személyre szabását előtérbe helyezve valósul meg.*  

 

Épp ezért a Vodafone Alapítvány a Digitális Iskola Program működésének harmadik évében azt vállalta, hogy fejleszti a programban résztvevő tanárok digitális kompetenciáit és megmutatja, hogy hogyan lehet beépíteni az IKT eszközöket a tanórákba, ezáltal pedig egy tudásmegosztó digitális tanári közösség jöhet létre. 

 

 „Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy nem elég az eszköz és az internetkapcsolat, szükség van arra, hogy a pedagógusokat praktikus segítséggel lássuk el az IKT eszközök tanórai használata kapcsán. A kérdés már nem az, hogy használják-e az IKT eszközöket, hanem az, hogy hogyan használhatják jól.” – mondta el Váczi Dorka, digitálispedagógia-szakértő, a Program Főállású Angyala. 

 

Idén tavasztól kidolgozott szakmai anyag segíti a tanárokat a digitális eszközök használata kapcsán felmerülő hogyan, mit, mikor, mennyit? kérdések megválaszolásában. Havi rendszerességgel módszertani és technikai jótanácsokat olvashatnak az eszközök helyes használatától a pedagógiai tevékenységekbe való beépítési lehetőségeken keresztül a különböző applikációk használatáig. Majd a szakmai anyaghoz kapcsolódóan kihívásokat teljesítenek, amiket le is tesztelnek a tanórákon. Ha elakadnának, kérdéseiket bármikor feltehetik a Főállású Angyalnak és egymással is megoszthatják a tapasztalataikat. Az egyelőre egy Facebook csoportban zajló tudásmegosztás olyan jól működik, hogy ezt a Digitális Iskola Program ősztől egy másik, külön erre a célra kifejlesztett platformra kívánja áthelyezni. 

 

A kihívásokban innovatív pedagógiai módszertanok használatával különféle oktatásban hasznos felületek kipróbálására buzdítják a tanárokat, melyekhez minden esetben használati útmutatót is kapnak. A kihívások kidolgozásánál az egyik fő szempont az volt, hogy mind a pedagógusok, mind a diákok számára motiválóak és érthetőek legyenek.  

 

A megújult Digitális Iskola Program eredményei önmagukért beszélnek: a programban résztvevő 25 iskolából összesen több mint 600 pedagógushoz jutott el a szakmai anyag. A tanárok motivációját jól mutatja a digitális óratervek készítésébe vetett energia is, ugyanis irodalomtól a testnevelésen át, az éneken keresztül a hittanig szinte minden tantárgyból érkeztek óravázlatok, jó gyakorlatok. 

 

A pedagógusok egyöntetű visszajelzése szerint a Digitális Iskola Program segítségével sokat bővült a digitális tudásuk, és mostanra sikeresen be is építik az újonnan elsajátított ismereteket a munkájukba. 

 

Az elmúlt hónapok tapasztalata alapján a Vodafone Alapítvány kitűzött célja, hogy a jövőben a tudásmegosztás révén minél több tanárt vonjanak be a tudásmegosztó digitális tanárok közösségébe.  

 

__________________ 

* Forrás: Sárkány K. (2019) Digitális oktatási tér - Háttérkutatások és megvalósulásaik az okostankönyvekben. Új Köznevelés, 3-4, 19-21. oldal.

Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Mutatjuk hogyan válhatsz fejlesztővé!

Február 15-én lezárult a felsőoktatási intézményekbe való jelentkezés határideje, de azoknak sem kell csüggednie, akik erről idén lemaradtak, hiszen számukra is számos lehetőség adódik arra, hogy kiszámítható és versenyképes karrierbe kezdjenek. Az egyik legbiztosabb választás ma a fejlesztői pálya, hiszen óriási hiány mutatkozik itthon programozókból, az EU egészét nézve pedig közel 700 ezer betöltetlen állás várja az IT szakembereket. De milyen lépéseken keresztül építhet valaki sikeres karriert programozóként? – Erre a kérdésre próbál válaszolni Laczkó Gábor, a Braining Hub IT oktatási centrum vezetője.

2020. február 18. 17:52

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megjelent az NMHH 2020-as felügyeleti terve

2020. február 18. 10:35

Informatikai szakembereket keres az SAP Labs Hungary

2020. február 14. 10:33

20 éves Magyarország egyik legrégebbi email rendszere

2020. február 7. 09:03

A három legnépszerűbb rádiót négymillió ember hallgatja

2020. február 3. 10:01
online sportfogadás