Fordulatokkal teli Black Friday hetek

forrás: Prím Online, 2021. december 13. 20:24

Az ellátási lánc ingadozása és a chiphiány hatásai nagyban befolyásolták az idei vásárlási láz alakulását. Mit jelent ez a kiskereskedők és gyártók számára? Nem mást, mint hogy 2021-ben a november végi hetekben rejlő értékesítési potenciál erősen korlátozott volt a termékek elérhetősége és a magasabb árszintek miatt. 

A kialakult helyzet kapcsán a vásárlók gyakran a megszokottól eltérő döntéseket hoztak, könnyebben váltottak más márkára, amennyiben a kívánt márkából a termék nem volt elérhető. Az ellátási problémákkal kevésbé érintett gyártóknak így lehetőségük volt új vevőket elérni, meggyőzni őket termékeik értékeiről és ily módon megtartani őket. Annyi bizonyos, hogy a rendelkezésre álló készletek szűkössége miatt, aki biztosra akart menni, az már a Fekete Péntek „hetei” alatt megrendelte a kívánt műszaki terméket. 

 

Nemzetközi szinten látszik, hogy a 2021-as Black Friday időszak ezen termékkörök esetében nem tudta tartani a 2020-ban elért szintet. Az alábbi diagramon négy meghatározó ország dinamikáját láthatjuk. Németország, Nagy Britannia, Olaszország és Spanyolország együttesen az akciós időszakban 7 százalékkal kisebb forgalmat bonyolított, mint egy évvel ezelőtt.

 

 

Hogyan is fejlődött az műszaki elektronikai piac hazánkban? Október végéig a tavalyi év azonos időszakához képest (január-október) a magyar piac az eladásokat tekintve stagnált, de az emelkedő árak miatt 11,5 százalékos forgalomnövekedést realizált. Kizárólag az online piacot vizsgálva, - ahonnan a Black Friday is elindult -, némileg más képet látunk: az online térben az értékesített mennyiség 6 százalékkal, az érték pedig 20 százalékkal volt magasabb. 

 

A novemberi akciós időszakban a vásárlók már többnyire a karácsonyi ajándékokat vásárolják meg, ezért az ekkor legnépszerűbb kategóriákat vizsgáljuk most meg részletesebben. A műszaki elektronikai termékek közül a háztartási kisgépeket, a szórakoztató elektronikai-, telekommunikációs eszközöket, notebookokat és játékkonzolokat keresik a legtöbben. 

 

A Háztartási kisgépek éves forgalmának 25-30 százalékát adja az év végi időszak, és online értékesítések szempontjából pedig a november a legmeghatározóbb. Az idei évben november elején az eladások az igazi Black Friday hétre/hetekre közel a tavalyi szinten zártak: -1százalékkal, az online értékesítés pedig stagnált. Értékben viszont a magasabb áraknak köszönhetően nőni tudott a piac, így a forgalom 14 százalékos növekedéssel zárt. 

 

Másik jelentős kategória ebben az időszakban a szórakoztató elektronika, melynek egyik meghatározó termékköre a játékkonzol. A játékkonzol ebben az időszakban idén erőteljesen csökkent, volumen alapon 49 százalékkal, értékben pedig 37 százalékkal. Ez a visszaesés annak is köszönhető, hogy az elmúlt évben az első lezárás alatt nagyon sokan vettek új konzolt, ennek következtében idén a kereslet csökkent.

 

Televíziók esetében valamivel jobb a helyzet, ott a BF hetek alatt a volumen 25 százalékkal, az érték pedig 6 százalékkal esett vissza. Ez a negatív teljesítés azzal is magyarázható, hogy ebben az évben volt futball esemény és Olimpia is, ami előrehozott vásárlásokat eredményezett. Amennyiben csak az online csatornában vizsgáljuk a tv-eladások visszaesését, akkor annak mértéke viszont nagyobb (-37% volumen alapon és -20% forgalom szerint). 

 

Az utolsó nagyobb blokk a Telefonok és a Notebookok értékesítésének változása. Míg az elsőnél ugyancsak kétszámjegyű visszaesést látunk, addig a notebookoknál 1 százalékkal nőtt az értékesítés egy 10 százalékos értékbeni növekedés mellett, sőt online térben jelentős, 15 százalékos növekedést mértünk 24 százalékos értékbeni növekedéssel a Black Friday hetek alatt.

 

 

Hogy melyek voltak a legnépszerűbb termékek az igazi Black Friday hetében, azt a következő diagram szemlélteti. Jól látszik, hogy a termékkörök szinte azonos sorrendben vannak, bár az értékesített mennyiség minden kategóriában csökkent 2020-hoz képest, kivéve a porszívóknál, köszönhetően az álló- és robotporszívóknak.

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Szárnyaljon az új NIKKOR objektívvel

A Nikon bemutatja az új, teljes képméretű fix szupertelefotó objektívét beépített telekonverterrel – a NIKKOR Z 400mm f/2.8 TC VR S objektívet. Gyors, f/2,8-as rekesze és lenyűgöző AF-teljesítménye rendkívüli objektívvé teszi sport-, vad- és természetfotózáshoz. Ugyanazt a lenyűgöző képminőséget kapja, 400 mm-nél és 560 mm-nél egyaránt az 1,4 telekonvertert aktiválva.

2022. január 20. 11:11

A Zyxel kibővített Nebula portfóliója már az 5G kapcsolatot is támogatja

A Zyxel Networks bejelentette, hogy Nebula Cloud Networking megoldása mostantól az 5G kapcsolatot is támogatja, biztonsági szolgáltatásait pedig közvetlenül a hozzáférési pontokra is kiterjeszti.

2022. január 20. 09:49

Az év információbiztonsági újságírója 2022

A 2004-ben alakult Hétpecsét Információbiztonsági Egyesület céljai között szerepel az információvédelem kultúrájának és ismereteinek magyarországi terjesztése. Ezzel a céljukkal összhangban 2022-ben ismét meghirdetik az „Az év információbiztonsági újságírója 2022” címet.

2022. január 19. 20:01

Ezek a világjárvány hosszútávú hatásai a fogyasztókra

A világon végigsöprő koronavírus járvány nagymértékben megváltoztatta a vásárlói szokásokat. Ennek következménye, hogy a Z*  és a millenniumi generáció napjainkban egyre inkább hajlamos közvetlenül a márkáktól terméket rendelni. Azonban nem ez az egyetlen változás, ami a fogyasztói szokásokat illeti. A vásárlók ugyanis egyre inkább visszavágynak az üzletekbe, hogy ott bonyolítsák le a vásárlást.  Mintegy 72 %-uk tervezi, hogy a járvány csillapodásával jelentős interakciója lesz a fizikai üzletekkel – emeli ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb kutatása, a What Matters to the Consumer

2022. január 19. 18:32

A Xiaomi új globális IoT kiberbiztonsági szabványt tett közzé

Az IoT eszközök használatára vonatkozó új közös, globális szabványra vonatkozó javaslatot tett közzé Xiaomi Cyber Security Baseline for Consumer Internet of Things Device Version 2.0 (Kiberbiztonsági Alapok a Fogyasztói IoT Eszközökhöz 2.0) néven a Xiaomi. Ezzel egyidejűleg a vállalat bejelentette, hogy egy újabb IoT-terméke kapta meg a BSI IoT Kitemark tanúsítványt. Két fontos hír, amely tovább erősíti a Xiaomi IoT ökoszisztéma biztonságos működésébe vetett bizalmat.

2022. január 19. 16:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ez a három újdonság határozza meg az online marketinget 2022-ben

2022. január 18. 15:29

Jön Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi konferenciája

2022. január 12. 15:07

Már lehet regisztrálni az NMHH mobilkészülék-csere programjára

2022. január 7. 13:58

Átszámítva közel 40 millió forintot fizettek a világ első SMS üzenetéért

2021. december 21. 17:35