Megérkezett a forgalomarányos ADSL. De jó ez nekünk?
A szolgáltatáshoz elengedhetetlen a fizikai kapcsolat (rézvezeték) létrehozása az ügyfél és a szolgáltató között. Ezt a telefonos szolgáltatók biztosítják, pl a Matáv és az Invitel. Ezt nevezzük nagykereskedelmi árnak. A nagykereskedelmi árra rárakódik még a nemzetközi és belföldi kapcsolat díja, a szolgáltató által működtetett szerverek költsége, mely azonosítja az ügyfeleket, elküldi a kért információkat, fogadja és továbbítja a leveleket, vírusirt stb. Továbbá a szolgáltató adminisztrál, számláz, behajtja a szolgáltatás díját, marketingre költ, ügyfélszolgálatot tart fenn, bért és bérleti díjat, kivezett adókat, hatósági díjakat fizet, be nem folyt díjakat, késedelmes fizetéseket finanszíroz stb. Ezen felül nyereségre törekedik. Mindebből a szolgáltató olyan csomagot és hozzá fogyasztói árat alakít ki, amilyent akar. A történet attól válik érdekessé, hogy az Invitel esetében a nagykereskedelmi díj már önmagában olyan magas, hogy az hajszál híjján eléri a végfelhasználói árat. A Matáv ennél nagyobb teret enged a szolgáltatóknak, de a sarki közértben az árúcikkek többségének a nagykereskedelmi ára arányában alacsonyabb, mint a Matáv nagykereskedelmi ára.
Mindebből már érthető, hogy nem arról van szó, hogy a szolgáltatók milyen terveket dédelgetnek a forgalmi díjas ADSL kapcsán, hanem arról, hogy a nagykereskedők mekkora teret engednek ennek a megvalósításához. A szolgáltatók havonta fix díjat kötelesek fizetni a nagykereskedőknek. Mivel látható, hogy milyen kicsi a szolgáltatók mozgástere az árképzésben, csak nagyon jelentős pénzügyi kockázatvállalás mellett lehetett forgalmi díjas ADSL csomagot kialakítani.
2004 végén a Matáv egy forradalmian új ajánlattal kereste meg a szolgáltatókat. Ennek lényege az, hogy a havi fix nagykereskedelmi díj fizetése felcserélhető egy alacsonyabb havi fix díjra és forgalom arányos forgalmi díj fizetésére. Ez lehetőséget nyújt a szolgáltatók számára forgalmi díjas ADSL csomagok kialakítására pénzügyi kockázatvállalás nélkül. Szépséghibája a felajánlásnak, hogy a szolgáltató vagy a tisztán fix díjas, vagy a tisztán forgalmi díjas elszámolást választhatja a Matávnál. Azaz, ha a forgalmi díjas elszámolást választja, akkor vállalnia kell a fix díjas csomagok kialakításához kapcsolódó pénzügyi kockázatot. Mivel a Matáv úgy alakította ki a forgalmi díjas nagykereskedelmi ajánlatát, hogy a múltbéli statisztikák alapján picikével jár csak jobban a szolgáltató ha az új rendszert választja. A pénzügyi kockázata pedig egyenesen arányosan nő a forgalomnövekedéssel a meglévő fix díjas csomagok esetében, illetve a jövőben megkötésre kerülő fix díjas csomagok esetében. (neki ugyanis ki kell fizetnie megnövekedett forgalmat a Matávnak függetlenül attól, hogy mennyit fizet neki az ügyfele.
Az aktuális ajánlatok ismertetése előtt kanyarodjunk egy kicsit vissza a 2004. decemberi ADSL sávszélesség-bővítésekhez....valószínű, hogy nem a véletlen műve az időzítés.
Szélessáv, broadband, dupla sávszélesség hallani a Matáv reklámokból, mindezt a kedvünkért "fejlesztette ki" vezető távközlési szolgáltatónk, hogy száguldjunk "korlátlanul", önfeledten, fénysebességgel a Világhálón. A dial-up percek számolgatása már a múlté, ki emlékszik már arra? Vagy mégis? Sajnos azonban a forgalomarányos ADSL nem egy újabb opció, hanem választási kényszer az ISP-k részéről, azaz vagy döntenek arról, hogy bevezetik a forgalommért szélessávú csomagokat és hosszú távon a meglévő korlátlan előfizetésre leszerződött ügyfeleiket, azaz minket előfizetőket is belekényszerítenek az adatforgalom megfizetésére. További opcióként pedig maradnak a jelenlegi konstrukcióknál, felvállalva azt a veszélyt, hogy gazdaságilag kifizetődő forgalommért konstrukciót nem tudnak nyújtani a nettel most ismerkedő felhasználók számára, akik számára egy kisebb adatmennyiség letöltése elegendő a net megismeréséhez.
Lényeges tudni, hogy már 2004 közepétől megjelentek az első, Matávtól független törekvések, a forgalomarányos ADSL csomagok elterjesztésével kapcsolatban. Ilyen volt az EnterNet által nyújott perc alapú csomag, illetve a mai napig sikeresen működő Flexi ADSL csomag, a VIVAnet Kft.től.
Nézzük az aktuális kínálatot...
Az Axelero Rt. február 1-jétől kínálja forgalomarányos ADSL csomagjait, egyéni előfizetői számára. "A forgalomarányos előfizetői csomagok versenyét hozza az idei év" - véli Császár Zoltán az Axelero stratégiai vezérigazgatóhelyettese. Az Axelero startégiai vezérigazgatóhelyettese azt is hozzátette, hogy véleménye szerint az ADSL előfizetések számának további dinamikus növekedését 2005-ben elsősorban a forgalomarányos csomagok széles választékával megvalósuló árcsökkenés segíti elő. A cég forgalomarányos csomagjainak díjszabása viszonylag magas, továbbá nem egy olyan szolgáltató akad, aki olcsóbban kínálja korlátlan csomajait, úgy, hogy az Axeleronál egyszeri díj is van...hacsak valaki nem online rendeli meg a szolgáltatást.
Az EnterNet véleménye az, hogy szükség van az elérhető árú ADSL-re - mondta el lapunknak Smuk Zoltán a cég ügyvezetője. Ha a forgalmi díjas ADSL ára alacsonyabb, mint a fix díjas ADSL ára, akkor van létjogosultsága a létrehozásának. Ráadásul az a jelenleginél igazságosabb alapokon nyugvó, gyorsabb informatikai fejlődést alapozna meg. Ha viszont kicsi az eltérés a fix és a forgalmidíjas havonta fizetendő dj között, akkor nincs értelme az átlagfelhasználók számára áttekinthetetlen forgalmidíjas csomagokat létrehozni. Az nem segíti elő az internet elterjedését, sőt ügyfélcsalódottsághoz vezehet a végszámla kézhezvétele után. Jelenleg a forgalmi díjas csomagok kialakítása az internet szolgáltatókra akkora pénzügyi kockázatot ró, hogy azt a magyar viszonylatban nagynak tekinthető EnterNet sem meri bevállalni. Egyre kedvezőbb árú csomagok megszületését a nagykereskedők és szolgáltatók között lévő folyamatos tárgyalások hoztak idáig is. Az a mezsgye melyen tudnak mozogni a szereplők, nagyon keskeny. Észrevehető áttörést állami beavatkozás eredményezhet pl ÁFA csökkentés, hatékonyabb versenyfelügyelet, az elérhető tartalom növelése e-kormányzat vagy támogatott tartalomfejlesztésen keresztül. Az EnterNet eddig már két esetben kínált percdíjas ADSL-t. Első esetben az ADSL hajnalán csekély érdeklődés mellett. Másodszor 2004 végén, amikor a Matáv év végi akciója lehetővé tette azt az ügyfelek megtévesztése nélkül egy ilyen csomag létrehozását - tette hozzá Smuk Zoltán.
A VIVAnet töretlenül kínálja forgalomkorlátos csomagjait, amelyek díjszabása jóval kedvezőbb a cég által forgalmazott korlátlan csomagok árainál. "A VIVAnet Flexiadsl Családi csomagja - ennek irodai változata is van - két típusú ügyfélnek ajánlható. Azoknak, akik Internet használata hullámzó, van olyan hónap amikor nem interneteznek, máskor meg többet interneteznek. Ezzel a fix költségeiket alacsonyan tudják tartani, havi 3920 Ft + áfa (bruttó 4900 Ft/hó) díjon. Ajánlott még azon felhasználóknak, akik eddig telefonon keresztül csatlakoztak, és most szeretnék megtapasztalni a szélessávú Internetezés előnyeit." - mondta Ransburg Beatrix a VIVAnet Magyarország marketingmenedzsere
"A FLEXIadsl nagy előnye, hogy felső korlátja is van a kifizetendő összegnek /nettó 10 000 Ft - forgalmi díj, és nettó 3 920 Ft havi díj, tehát összesen egy hónapban a szolgáltatási díj maximum nettó 13 920 Ft (bruttó 17 400 Ft) lehet/, vagyis az ügyfél nem tud - pestiesen szólva -"elszállni".
Kiemelendő még, hogy a szerződéses időszak alatt lehetőség van a FLEXIadsl-ről a VIVAdsl Családi 512 csomagra való áttérésre, akár már az adott hónapra, amennyiben az ilyen irányú kérés az adott hónap utolsó munkanapjáig írásban beérkezik. Ilyenkor díjcsomag váltás történik, és az adott hónaptól kezdve a FLEXIadsl havi állandó díjának és forgalmi díjának összege helyett a VIVAdsl Családi 512 csomagért havi 8 320 Ft + ÁFA díj kerül kiszámlázásra. Hűségidőszakon belül a VIVAdsl Családi Csomagról a FLEXIadsl-re való visszaállás nem lehetséges."
A GTS-Datanet is piacra dobta korlátos csomajait, egyéni (Traffic márkanév alatt) és üzleti (Trade márkanév alatt) előfizetői számára egyaránt. Az egyes csomagokba foglalt felhasználható forgalom csupán 0,5 GB, minden további GB-ért bruttó 150 és 100 forint közötti összeget kell fizetnünk. A további felhasználási díjak csökkenése a választott sávszélességek növekedésének függvénye. Fontos részlet még, hogy az új ügyfelek forgalmát 2 hónapig nem mérik...
A TvNet is kínál "korlátos" csomagokat, egyéni ügyfelei számára. Az egyes csomagok érdekessége, hogy a minimális alapdíj nem tartalmaz felhasználható forgalmat, hanem minden megkezdett 10 MB után kell közel 40 Ft + áfát fizetnünk...ezen túl az egyes csomagok maximális havidíjai is mellékelve vannak, ami komoly előny a költségek tervezésekor. Emlékeink szerint a korlátlan csomagoknál vannak maximálva a havidíjak...nagyon ügyes!
Az Externet érdekes újdonsággal rukkolt ki! Már bruttó 7.000 forint alatt kínálják 1 éves, korlátlan prepaid csomagjukat, amely lényege, hogy 1 évre előre ki kell fizetni a díjakat. További érdekesség, hogy az Externet üzleti ADSL csomajaihoz most ajándék WI-Fi router jár! A cég nem tervezi a korlátos csomagok bevezetését a közeljövőben!
Az Invitel már január 1-től kínálja időkorlátos egyéni csomagjait. Az alapcsomag tartalma 20 óra, utána minden megkezdett óra fizetős.
A forgalomarányos csomagok bevezetése mellett 2004. február 1-től, 28-ig ismét 0 Ft az egyes csomagok egyszeri, belépési díja. Kiváncsian várjuk az új csomagok bevezetésének hatását, de addig is nézzük, hogy a kábelpiaci újdonságokat is...
A UPC-nek is megjelent az új, "korlátos" csomagja, amely az eddigieknél kedvezőbb díjú szélessávú internetszolgáltatást kínál a kezdő és kevésbé aktív felhasználók számára. A chello light nevű szolgáltatás akár már 6500 Ft-ért elvihető....
A csomagot elsősorban azoknak alakították ki, akik az internetet nagy mennyiségű letöltések helyett főként e-mailezésre, böngészésre és multimédiás szolgáltatásokra kívánják használni. A chello light 512/128 kbps sebességű internetkapcsolatot biztosít havi legfeljebb 5 GB adatforgalomig. Ennek túllépése esetén azonban a UPC - az Axelero most bejelentett forgalomarányos csomagjaitól eltérően - nem számol fel gigabájtonként további díjat, ehelyett a hónap végéig ISDN-sebességre, azaz 64/64 kbps-ra korlátozza az elérés sebességét - mondta el Szűcs László, a UPC Magyarország szóvivője. A forgalomszámláló a következő hónap elején indul újra.
Mindent összegezve vitathatatlan, hogy szükség van a korlátos ADSL csomagokra, csupán az a baj, hogy nem az egyetlen választható alternatívaként kellene nyújtani őket, hanem úgy, hogy a meglévő korlátlan csomagok mellett is kényelmesen elférjenek...illetve úgy, hogy a kialakított csomagok a tényleges célközönséget találják meg...
Gondoljunk csak arra, hogy még mindig mekkora tömeg használja az elavult és lassú modemes (dial-up) technológiát a világháló böngészése során. A dial-upos tábor még mindig két alapvető érvvel “védezik" a szélessáv meghódítása ellen:
- Értékes tartalom hiánya
- Magas szélessávúárak
Az első pont sajnos megállja a helyét mind a dial-upos, mind pedig a szélessávú internetezők körében...azonban a második pontban jelölt “magas árkategória" megcáfolására kellene felhasználni a korlátos csomagokat, természetesen szignifikánsan olcsóbb árakkal, mint a korlátlan csomgok...ezzel a lépéssel át lehetne “csalogatni’ a még bizonytalan felhasználókat, akik szinte ugyanannyiért már szélessávon szörfözhetnének a világhálón. Lehet, hogy így a jövőben egyre többen interneteznének?
Kapcsolódó cikkek
- Ingyenes tisztaDSL konstrukció az Interware-nél
- Nem elég széles sávú a szélessávú internet Amerikában
- A szélessávú internethasználat javíthatja az EU-versenyképességét
- Új generációs bérelt vonal az Externettől
- ADSL-előfizetési lehetőség a Vodafone-nál
- 300 millió szélessávú internetező világszerte
- GTS-Dtanet: egyre több szélessávú-előfizető
- Meghaladta az 1,1 milliót a szélessávú előfizetések száma
- Szünetelő internet-szolgáltatás a XI. kerületben és Budaörsön
- Mérd meg, hogy mekkora!
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?
Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.
Karácsony korlátok nélkül
Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek.
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai
A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.
Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot
A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták.