Mobiltelefon a közigazgatásban

Galvács László, 2005. december 10. 12:20

A mobiltelefon belépője a közigazgatásba címmel rendezte meg október végén az Első Magyar Mobil-közigazgatási Tudományos Konferenciát a Budapesti Corvinus Egyetem Államigazgatási Karának Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszéke. A cím, a szervező és a helyszín valóban tudományos tanácskozásra utal, a programban azonban szerepeltek nagyon is gyakorlati problémák, megoldási lehetőségek, esettanulmányok az elektronikus közigazgatás világából, aminek kommunikációs eszköze – sokak számára talán meglepő módon – a mobiltelefon.

A közigazgatás modernizációja tényleg beindul Magyarországon is, ám miközben a számítástechnika és az internet egyre több back-office munkafolyamatot ural vagy reprezentál, a front-office párbeszédben az ügyfelek, az emberek továbbra is a jól bevált személyes ügyintézést preferálják. Az internetes csatornákat nem tudják, nem képesek, de talán nem is nagyon akarják használni. Így hát a magyar e-kormányzat adós az interaktivitással. „Szerencséje", hogy nincs iránta erős társadalmi igény, mindössze az EU-kompatibilitás megfelelési kényszere. Ez utóbbi egyik látványos eredménye az internetes okmányirodai ügyintézési rendszer, amelynek használata viszont inkább esetleges, mintsem tömeges.

Egészen más helyzetre nyit ablakot a mobiltelefon, amelynek használatában ma már jószerivel mindenki teljes mértékig kompetens. A közigazgatási kutatás sem mehet el közömbösen egy olyan infokommunikációs eszköz mellett, amely teljes társadalmi keresztmetszettel rendelkezik, képes az iktatható elektronikus párbeszédre, az interaktivitásra, ugyanakkor alkalmazása az ügyfél részéről nem igényel befektetést, szakértelmet, tudást. A kérdés immár az, hogy a mobil-, az m-kormányzathoz szükséges tudással vajon rendelkezik-e a hivatal? A válasz indokolja azt a kutatómunkát, amelynek első hazai fórumát rendezték meg a Budapesti Corvinus Egyetem Államigazgatási Karán. A közel 400 résztvevővel lezajlott konferencia szakmai partnere az Elektronikus Kormányzat Központ (EKK), illetve az üzleti életből a Pannon GSM és a Nokia volt.

A kutatások élvonalában

Az írógép és az indigó feltalálása óta, úgy tűnik, nem is annyira a számítógép, hanem a világháló és az infokommunikációs technológia az, amely a közigazgatás modernizációját kikényszeríti – mondta köszöntőjében Mészáros Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem rektora. A mobilkommunikáció pedig az elektronikus közigazgatásnak is olyan ígéretes eszköze, amely – külföldi, kezdeti alkalmazások jelei alapján – nemcsak kiegészíti, hanem ki is szélesíti a helyi igazgatás és a lakosság, benne elsősorban a fiatalabb generációk közötti kommunikációs csatornákat.

Az Államigazgatási Karon működő E-Government Alapítvány és a Mobil-közigazgatási Információs Egyesület kutatói, oktatói élenjárnak a magyar elektronikus közigazgatási kutatások szervezési, jogi aspektusainak vizsgálatában. Jelzi ezt az a tény is, hogy az e-government kutatások élvonalát és legújabb hajtását jelentő m-government szakterület világelső konferenciáját e karon rendezték meg tavaly októberben, külföldi résztvevőkkel, angol nyelven, továbbá idén áprilisban jelentették meg az Akadémiai Kiadó gondozásában a világon az első m-kormányzati egyetemi tankönyvet.

A magyar közigazgatási gyakorlat még igen csekély érdeklődést mutat az úgynevezett m-kormányzati eszközök és eljárások iránt, hiszen az önkormányzatok működési gondokkal küzdenek, az egyetemi kutatásnak azonban a gyakorlat előtt kell járnia.

A rektor egy poénnal utalt arra, hogy az új technológia önmagában nem csodaszer. Aki annak tekinti, az úgy viselkedik, mint az informatikában járatos röntgenorvos, amikor azt mondja betegének: „Csúnya elváltozásokat mutat a felvétel az Ön gerincén – de majd PhotoShoppal kijavítjuk..." Az új technológiát a közigazgatásban csak a munkafolyamatot, az ügymenetet érintő szervezeti és jogi kutatásokkal lehet megalapozni, alkalmazhatóvá és hatékonnyá tenni.

Bizalom és adatvédelem

Az elektronikus és mobil-közigazgatásban felmerülő adatvédelmi kérdéseket Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos tekintette át. Megerősítette, hogy az információs társadalom felépítésének elősegítését, a szolgáltató állam kiépítésének meggyorsítását, az állampolgárbarát közigazgatás megvalósítását segítheti, ha a közigazgatási ügyintézéssel kapcsolatos teendők elektronikus úton, az interneten vagy más elektronikus csatornákon (például mobiltelefonon) is megoldhatók lesznek, illetve ezekkel az eszközökkel is hozzá lehet jutni a közigazgatási szolgáltatásokhoz.

Az ügyintézés elektronizálása ugyanakkor több – képzelt és valós – konfliktussal és veszéllyel is jár. Az ügyintézővel való személyes kapcsolat megszűnése elbizonytalaníthatja, bizalmatlanná teheti az ügyfelet. Az ügyintézési folyamat követhetetlenné válik számára. A rá vonatkozó információk (személyes adatok) mozgásának, tárolásának, hivatalon belüli és kívüli hozzáférhetőségének és felhasználhatóságának határai alig ismerhetők meg számára. Az elektronikus úton történő ügyintézés olyan adatok kezelésével is járhat, amelyek az ügyintézés lefolytatásának műszaki, technikai végrehajthatóságát szolgálják.

A bizalom kiépítésében nagy szerepe lehet az adatvédelmi kérdések időben, már az egyes rendszerek bevezetése előtti és a tervezés folyamata alatti tisztázásának. A bevezetés előtt közvetlenül – az esetleges előzetes adatvédelmi biztosi ellenőrzés lefolytathatósága érdekében – az elektronikus úton működtetni kívánt közigazgatási adatkezelést be kell jelenteni az adatvédelmi biztosnak.

Az elektronikus formájú ügyintézéssel kapcsolatos adatkezelést – függetlenül attól, hogy az érintettek maguk döntenek a szolgáltatás igénybevételéről és az azonosításhoz szükséges adatok átadásáról – kötelező adatkezelésnek kell tekinteni, hiszen az érintettek ismeretei nem foghatják át teljesen a szóban forgó eljárás célját és feltételeit, a kezelt adatok körét, azok felhasználhatóságát, megismerhetőségét, az adatkezelő (esetleg az adatfeldolgozó) személyét.

Az elektronikus és mobil-közigazgatás adatvédelmi szempontból legfontosabb területei közé Péterfalvi Attila a következőket sorolta:

– az ügyfelek azonosításának menete (a legszükségesebb adatköröknek a lehető legrövidebb ideig való kezelése; ügyfélkapu vagy más központi azonosítási módszerek stb.),

– az ügyintézés menetében a személyes adatok mozgása, tárolása, felhasználása (egyes közigazgatási nyilvántartások adatainak lekérdezése, adatbázisok összekapcsolása, adatok továbbítása stb.),

– az ügymenet naplózása úgy, hogy az egyes ügyfelek valamennyi ügyét ne lehessen összegyűjteni,

– a közérdekű információkhoz való hozzáférhetőség.


Munkák és ügyek mobilon

Dankovics Tamás, a Nokia üzletfejlesztési igazgatója szerint a mobiltechnológia közigazgatásban való alkalmazása két oldalról közelíthető meg: egyrészt a benne dolgozók munkavégzésének mobilizálása, másrészt az ügyintézés mobillá tétele szempontjából.

A Nokia idén szeptemberben hozta nyilvánosságra a munkaerő mobilitásáról készült széles körű felmérésének eredményét. A Simpson Carpenter által idén január és április között lebonyolított felmérés során hatezer, a mobilitással kapcsolatos kérdésekért felelős vállalati döntéshozót kérdeztek meg, hogy megismerjék a mobiltechnológia használatának, megvásárlásának és bevezetésének gyakorlatát, illetve a munkavállalók mobilitással kapcsolatos szokásait. A felmérés megmutatta, hogy jelentős különbség van a mobiltechnológia vélt és valós felhasználása között a döntéshozók és a munkavállalók körében.

Az összehasonlításból fakadó ismeretek, illetve a többi ország mobiltechnológiai fejlődésének áttekintése hozzájárul a mobiltechnológia helyi – így például a közigazgatásban való – továbbfejlesztéséhez, illetve a mobilkészülékek használatához, a mobilalkalmazásokhoz, a biztonsághoz és a vezetékesről
a mobiltelefóniára való áttéréshez kötődő, eddig fel nem merült kérdések és aggodalmak kezeléséhez.

A mobil munkavégzésben jelentős szerepet kaphatnak a mobilkészülékek által nyújtott olyan szolgáltatások és technológiák, mint például az irodai e-mail teljes körű mobilelérése, az MMS technológia felhasználása, a helymeghatározás, a mobil adóvevő (Push-to-Talk), illetve a legszélesebb felhasználási kört biztosító vertikális mobilalkalmazások futtatására alkalmas okostelefon-platformok.

A mobilkészülékek felhasználása az adatkommunikáción túl a Voice-over-IP és a WLAN technológiát felhasználva kiterjed az alközponti rendszerekhez való kapcsolódásra is.

A mobilügyintézés területén is használatos már az SMS, példa erre a földhivatalok által a tulajdonviszonyok megváltozásakor az érintetteknek kiküldött üzenet vagy a parkolás fizetése SMS-sel. A mobilkészülékek számos technológiát integrálnak, amelyek információk elérését, szolgáltatások megrendelését, adott esetben a mobillal történő fizetést is lehetővé teszik.

Igazgatás és szervezése

Az elektronikus technológiaváltás – beleértve az m-government témakörét is – ágazati szakmai, illetve igazgatásszervezési problémáit elemezte Csuth Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem docense. A technológiaváltás alapja a közigazgatási szervezetek átvilágítása. Az alkalmazott e-technológiák minősége, interoperabilitásának ismerete szükséges ahhoz, hogy megfelelő mobileszközt válasszunk az m-feladatokhoz.

Az ügyvitel, különösen az ügyiratkezelés lehetőségei szintén olyan peremfeltételek, amelyek nem hagyhatók figyelmen kívül az elektronikus fejlesztéseknél. A legfontosabb ágazati-szakmai kérdés, hogy mely szakmai feladatok, illetve az azokhoz kapcsolódó mely ügyviteli-technikai cselekmények végezhetők mobiltechnológiával.

Igazgatásszervezési szempontból három csoportba sorolhatjuk a közigazgatási feladatokat. Ezek az egyszerű rutinügyek (egymenetes ügyintézés), a közepesen bonyolult, illetve a bonyolult ügyek, amelyeknél a folyamat több dimenzióban tagolt, és kettő vagy több szervezet együttműködését feltételezi. A jelenlegi ismeretek szerint mobilügyintézésre az első kategóriájú feladatok alkalmasak. Ezenkívül a második kategóriába tartozó feladatokból az eljárást megkönnyítő ügyviteli-technikai cselekmények korszerűsíthetők mobiltechnológiával.

Az e-technológia alapkérdése az elektronikus közhitelűségnek való megfelelés. Ismeretes, hogy az elektronikus dokumentumok akkor tekinthetők hitelesnek, ha az elektronikus aláírás alkalmas a küldő személy azonosítására, a használt számítástechnikai eszköz kizárólag a küldő hatalma alatt áll, és biztosítja az e-dokumentum sérthetetlenségét. Az alkalmazott kutatás feladata az elektronikus aláírás adaptálása a mobiltechnológiára.

Mobilaláírás?

Csapodi Márton, az E-Group Rt. kutatásvezetője éppen a mobilaláírással történő e-ügyintézést elemezte. Az elektronikus közigazgatási szolgáltatások minél szélesebb ügyfélbázisának megteremtése számos technikai és nem technikai körülmény együttes hatásának következménye lehet. A technikai megoldások egyike ezen a területen az a bizonyítottan létező lehetőség, hogy a hazai mobilszolgáltatók hálózatában kibocsátott SIM-kártyák képesek egy ügyfél magánkulcsát tárolni, és egy aláírási kérésre elvégzik a szükséges kriptográfiai műveleteket. Ezt a lehetőséget a MEH EKK támogatásával, az EGROUP irányításával, az APEH, az Enigma Rt., a finn Valimo Wireless Ltd. és a két nagyobbik hazai mobilszolgáltató együttműködésével megvalósult pilotprojekt sikere igazolta.

A technológia megfelel a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (Ket.) és az ahhoz kapcsolódó alacsonyabb szintű jogszabályok előírásainak, mert egyértelműen kijelenthető, hogy a fokozott biztonságú elektronikus aláírás egyik legmagasabb szintű eszközét adja, sőt rendelkezik néhány olyan tulajdonsággal, amely bizonyos szempontból a hagyományos chipkártyamegoldások fölé emeli nemcsak a praktikum, de a biztonság szempontjából is. A mobiltelefon funkcionálisan egy kijelzővel, billentyűzettel rendelkező kártyaolvasóként használható, amely az aláírni kívánt dokumentum vagy tranzakció ellenőrizhetősége és a PIN kód ellopás elleni védelme szempontjából komoly biztonsági előnyt jelent.

A szakember szerint a mobil elektronikus aláírásnak technikai korlátjai ma már nincsenek. Finnországban az állampolgári azonosító kártya (FINEID) SIM-kártyaként is igényelhető, és Magyarországon ugyancsak forgalmaznak a mobilszolgáltatók saját hálózatukban használható, megfelelő kulcstárolási, aláírási képességekkel rendelkező SIM-kártyákat – a pilotprojektben is ilyen típusú kártyákat alkalmaztak.

A továbbiakban fel kell mérni, hogy az ügyfelek személyes regisztrációjában a hitelesítésszolgáltatók, az okmányirodák és a mobiloperátorok milyen munkamegosztásban vesznek részt, és milyen konkrét munkafolyamatot alakítanak ki. A mobilszolgáltatóknak ki kell alakítaniuk azokat a kártya- és kulcsmenedzsment-funkciókat, amelyek az ügyfeleik megfelelő funkcionalitású SIM-kártyával és tanúsítvánnyal való ellátását szolgálják, valamint az erre épülő termékcsomagokat.

Létre kell hozni azt a központi rendszerfunkciót, amely képes a közigazgatási szolgáltatások igénybevételével összefüggő elektronikus aláírási kéréseket szabványos felületen fogadni és a mobilszolgáltatók hálózatába eljuttatni.

Mobilfizetési rendszer

Lehetséges-e mobilfizetés a közigazgatásban (is)? Válaszában Vilmos András, a Secure Mobile Payment System (SEMOPS) projektigazgatója abból indult ki, hogy már ma is számos közigazgatási és hatósági ügyet intézhetünk elektronikus csatornákon keresztül. Ezek az online kormányzati szolgáltatások azonban általában nem rendelkeznek az elektronikus számlakészítés és fizetés lehetőségével, így mind az állampolgárok, mind a vállalkozások kénytelenek visszatérni a hagyományos keretek közé, amikor fizetésre kerül sor. Az elektronikus fizetés lehetőségének hiánya nagymértékben csökkenti az elektronikus kormányzati szolgáltatásoktól várható olyan pozitív hatásokat, mint a kényelem, az időmegtakarítás, a rugalmas ügyintézési időpontok stb. Ez a helyzet a közigazgatás egészére is negatív hatással van: növeli a költségeket, a bürokráciát, hiszen két különböző működési modell – a hagyományos és az elektronikus – kombinációját kell üzemeltetni.

A cél olyan nyitott, biztonságos és rugalmas fizetési technológia bevezetése, amely lehetővé teszi, hogy az e-kormányzati szolgáltatásokról elektronikus számlát lehessen kibocsátani, és fizetéskor többfajta, többcsatornás elektronikus fizetést lehetővé tevő megoldás közül lehessen választani. Ez a lépés fogja megteremteni a hiányzó láncszemet az e-kormányzati szolgáltatások területén, és lehetővé tenni a teljes interaktivitást a közigazgatás és ügyfelei között.

Az állampolgárok és a vállalkozások szabadon választhatnak majd a különböző fizetési módok között: banki átutalás, kártyás műveletek vagy egyéb, feltörekvőben lévő mobilfizetési megoldások. Használhatnak különböző csatornákat, mint SMS, GPRS, 3G, telefon, internet és akármilyen készüléket: PC, mobiltelefon, POS-terminál, de akár nyilvános internetpontot is; tehát szinte mindig és mindenhonnan lehetőség lesz az ügyintézésre és a fizetésre.

Ugyanakkor hangsúlyozni kell: az új elektronikus fizetési megoldásoktól azt is várjuk, hogy a hagyományos, nem elektronikus közigazgatási szolgáltatások lebonyolítását szintén megkönnyítik.

A SEMOPS fizetési mód, amely egy európai uniós kutatás-fejlesztési programként indult, lehet az egyik olyan megoldás, amely képes kielégíteni a felsorolt igényeket és elvárásokat. A SEMOPS rendszer valós idejű, biztonságos fizetést tesz lehetővé az ügyfelek számára közvetlenül bankszámlájuk terhére. A fizetés történhet mind mobilkészülék, mind PC használatával, akár SMS-ben, GPRS-, 3G- vagy internethálózaton, az adatok teljes, végponttól végpontig történő tikosítása mellett. A szolgáltatást közvetlenül a bankok kínálhatják ügyfeleiknek, ők végzik az ügyfelek azonosítását is, így sem a kereskedő (közigazgatás), sem akármilyen harmadik fél nem juthat hozzá a bizalmas ügyféladatokhoz. A rendszer nagy előnye, hogy mobilszolgáltató- és bankfüggetlen, tehát elvben akármelyik mobilszolgáltató ügyfele bármelyik banktól igénybe veheti majd a szolgáltatást, és teljesíthet fizetést akármelyik másik, a szolgáltatást igénybe vevő félnek. A SEMOPS fizetés különösen gazdaságos, ami egyrészt a széles felhasználási lehetőségekből (mikro- és makroértékek vásárlása, akár fizikai, akár elektronikus környezetben, személyek közötti fizetés, mobilszolgáltatások mint parkolás, jegyvásárlás, számlák feltöltése), másrészt abból ered, hogy mind a bankok, mind a szolgáltatók egységes, részben a hagyományos elemekre épülő infrastruktúrával tudják kiszolgálni a mobil- és internetes fizetési tranzakciókat.

Ha már adózunk, tegyük mobillal!

Az adózás drága és népszerűtlen intézmény – ezt elismeri Kovács Róbert, az Önkormányzati Pénzügyi Consulting igazgatója is. Költségességét növeli az a tény, hogy aki tudja, igyekszik elkerülni. Növelhető az adórendszer elfogadottsága, ha megfelel olyan alapelveknek, mint az igazságosság, a méltányosság stb. Hozzájárulhat az adómorál javításához az is, ha az adózók rendelkeznek a megfelelő információkkal, és könynyen eleget tudnak tenni kötelezettségüknek. A helyi adóhatóságok számottevő része ma is egy több mint egy évtizede megfogalmazott, jogilag korrekt, de még a lakosság képzettebb rétegei számára is gyakran érthetetlen szövegben értesíti az adózókat kötelezettségeikről, adófolyószámlájuk egyenlegéről. A közérthetőség mellett sokat jelentene az is, ha nem kellene még munkaidő után a postán is sorban állni. A modern elektronikus kommunikáció eszközei elsősorban az információhoz való hozzáférés és az ügyintézés egyszerűsítése tekintetében tudnak hozzájárulni az adózás feltételeinek javításához. Azonban nem váltják ki, sőt tükrözik a hivatal szellemiségét.

Az adórendszer az egyik első olyan konkrét terület az általános informálás és bizonyos ügyfélszolgálati funkciók mellett, amelyben megjelentek az elektronikus közigazgatás elemei. Mindenekelőtt a központi adóztatás és ezen belül a nagyadózók tekintetében vált lehetségessé az elektronikus adóbevallás. 2005-től azonban már a lakosság esetében is továbblépett az APEH az adóívek letöltésén, és egy regisztrációs eljárás segítségével lehetővé tette az elektronikus adóbevallást. A helyi adóztatásban az elektronikus megoldások terjedése lassabb. Ráadásul az internet alapú szolgáltatások a lakosság szélesebb körei számára nem vagy csak korlátozottan elérhetők.

Valódi áttörést a mobiltelefonon alapuló szolgáltatások elterjedése jelenthet. Ennek legfontosabb előnye, hogy szélesebb lakossági csoportok számára, gyakorlatilag mindenhonnan elérhető, folyamatosan megújuló technológiáról van szó. Ugyanakkor még jelenlegi formájában is csak nehézkesen használható nagyobb tartalmak olvasására vagy űrlapok kitöltésére. Egyes készülékek azonban már ma is kényelmes olvasást és írást tesznek lehetővé. Ezek azonban drágábbak, kevésbé elterjedtek. Nagyon fontos, hogy a mobiltelefonon a W-PKI technológia segítségével az általános internetes megoldásoknál lényegesen egyszerűbb, sokkal inkább felhasználóbarát módon lehet megoldani a dokumentumhitelesítést, a hitelesített elektronikus dokumentum kibocsátását. Mára a mobiltelefonos fizetések, átutalások teljesítése lényegesen egyszerűbbé vált, beépült a telefonok, WAP-felületek menürendszereibe.

Mindent egybevetve a mobiladózás technikai feltételei adottak, a felhasználók már a várható egyszerűbb ügymenet miatt is készen állnak az új technológia alkalmazására, az önkormányzatok számára azonban komoly fejlesztést tesz szükségessé az ügymenet, egyes vonatkozásokban a jogi környezet módosítása.

Az Első Magyar Mobil-közigazgatási Tudományos Konferenciáról további információk találhatók az interneten:

http://www.e-government.hu

http://www.mgsg.org



***

A mobilügymenet modellezése

Az okmányirodában a legnagyobb az ügyfélforgalom – állapította meg az a Pannon GSM által finanszírozott kutatás, amely először az országban a mobiltelefonon keresztül intézhető ügyeket vizsgálja Budaörsön.

Kornhoffer Tünde kutatási megbízott (E-government Alapítvány) beszámolt arról, hogy sok helyen az okmányiroda váltotta fel az ügyfélszolgálati irodát, ide koncentrálódik a legtöbb azonnal elintézhető ügy is. A kutatás azt állapította meg, hogy jelenleg a vállalkozói és lakcímügyekben lehet azonnal bevezetni a mobiltelefonos ügyintézést. Az itt kezelt ügyek közül már most mobiltelefonon intézhető a családi állapotról, a személyazonosító jelről, a személyi adatokról szóló igazolás, az elveszett lakcímkártya pótlása, a vállalkozói igazolvány leadása, pótlása, igénylése.

A második legnagyobb ügyfélforgalommal bíró terület az adózás. Rengeteg levél érkezik vissza az adócsoporthoz „nem kereste" vagy „elköltözött" jelzéssel. Sok időt, költséget és fáradságot takaríthat meg a hivatal és az állampolgár, ha a lakcímváltozást SMS-ben lehet bejelenteni. Az adócsoport is kezdeményezne bizonyos esetekben eljárást, mert fontos számára tudni, hol van az adóalany tényleges tartózkodási helye. Az adózó polgár lakcímváltozásának bejelentésén túl kidolgoztak egy ügymenetmodellt a gépjárműadó Pannon-előfizetéssel történő befizetéséről is.

Szociális ügyeket szintén sokan intéznek. Indokoltnak látszik a kérdés: aki szociális támogatásért áll sorba, az vajon rendelkezik mobiltelefonnal? A válasz azonban egyértelmű igen, sőt ezeknek az ügyfeleknek a többsége kizárólag mobiltelefonnal rendelkezik, ha keveset beszélnek róla, olcsóbb a vezetékesnél. A szociális ügyek viszont nem intézhetők SMS-váltással, mivel személyes jelenlét szükséges, az esetek többsége egyéni elbírálást igényel. Viszont sokféle papír kell az igényléshez. Emiatt szociális ügyekben az ügyfél listáról választhatná ki azt az ügyet, amelyet intézni szeretne, amire válaszul SMS-ben megkapná a listát a szükséges dokumentumok jegyzékével. Ezután már csak időpontot kellene foglalnia, és befáradni az illetékes ügyintézőhöz az egyeztetett időben, papírokkal a kezében.

Az anyakönyvi események nagy alaposságot és sok időt igényelnek. A legegyszerűbb az anyakönyvi másolatok kérése. Ha már ott ül az ügyfél az anyakönyvvezető előtt, akkor is legalább negyed óra, míg megkapja a kért kivonatot. Nagy jelentősége lehet a mobiltelefonon megrendelhető másolatkészítésnek. Ha sikerülne az illetékbélyeg lerovása helyett emelt díjas szolgáltatásban a mobilszolgáltatón keresztül fizetni, az is jelentősen egyszerűsítené a helyzetet. Kornhoffer Tünde úgy látja, sikerült olyan ügymeneteket találni, ahol a jelenlegi törvényi szabályozás mellett is lehet mobiltelefonon keresztül ügyet intézni.

***


Politikai SMS, mobildemokrácia

A mobildemokrácia térhódítását empirikus kutatásokkal érzékeltette Sükösd Miklós, a Közép-Európai Egyetem docense. Ismert lehetőség a mobilkommunikáció kampányeszközként való alkalmazása az országgyűlési és önkormányzati választások alatt. Az eddigi kutatások során archívumot építettek a 2002-es választási kampány SMS- és e-mail üzeneteiből. Elvégezték a kampány-SMS-ek politikai kommunikációs, műfaji (mozgósítási, humor-, propaganda- és PR-üzenetek), valamint nyelvészeti elemzését. Elméleti keretet adtak a politikai marketing, ezen belül a vírusmarketing koncepciójának értelmezéséhez és a politikai vírusmarketing fogalmának kidolgozásához. A kutatás másik iránya feltárta a mobilkommunikáció szerepét az önkormányzati választási kampányban. Ezen a területen elsősorban a polgármester- és önkormányzati képviselőjelöltek mobilhasználati szokásait tárta fel egy fókuszcsoportos módszertannal készített kutatás. Az SMS-kampánykutatás hátteréhez tartozik az SMS-tartalomszolgáltatás és az SMS üzleti marketingben való felhasználásának elemzése.

A mobilkommunikáció megjelenik a helyi önkormányzatok mindennapi életében is. A budapesti kerületekben, a városokban és a kistelepüléseken 2001-ben folytatott vizsgálat feltárta a polgármesterek és önkormányzati képviselők hivatásukkal összefüggő mobilhasználatának sajátosságait. Kitért a választók és választottak közötti mobilkommunikáció nyitottságának vagy zártságának kérdésére helyi szinten, a pénzügyi kérdésekre (készülékvásárlás és számlafizetés), valamint hogy a mobilkommunikáció technológiai értelemben mennyiben része az önkormányzat infokommunikációs rendszerének.

A mobilkommunikáció politikai felhasználásának területén megkezdődött az elektronikus adatvédelemmel és információszabadsággal kapcsolatos jogi aspektusok tudományos vizsgálata. Az adatvédelem kérdéskörében az SMS-spamet a jelenlegi helyzetnél pontosabban kell szabályozni a politikai marketingben. Az Országgyűlés idén fogadta el az elektronikus információszabadságról szóló törvényt. Ez új lehetőségeket nyújt az információhoz való demokratikus hozzáférés mobilalkalmazásai számára az állami szektorban, ám e lehetőségek feltárása még kezdeti stádiumban van.

Kulcsszavak: közigazgatás mobilszolg

Üzlet ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei

A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok  szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.

2024. november 14. 11:21

A nők kevesebb kriptovalutával rendelkeznek, mégis nyitottabbak a tanulásra

A kriptovaluta egyre nagyobb figyelmet kap a pénzügyi környezet átalakulásával, különösen a digitális eszközök egyre növekvő területén. A férfiak több mint egyötöde (21%) rendelkezik kriptovalutával, ami közel kétszerese a nők arányának (11%). A nők 46%-a azonban azt válaszolta, hogy potenciálisan érdeklődik a kriptovaluták iránt, ami csökkenti a különbséget a férfiakhoz képest, akiknek 54%-a azonos választ adott. 

2024. november 9. 13:17

Januártól a 4iG Csoport 'One' márka alatt egyesíti távközlési kereskedelmi szolgáltatásait

Utolsó szakaszához érkezik a 4iG Csoport távközlési portfóliójának teljes megújítása, illetve egységesítése. A cégcsoport sajtóeseményen jelentette be, hogy 2025. január 1-jétől kivezeti a magyarországi piacról a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech márkákat, és a társaságok ezt követően egységesen One márkanév alatt nyújtják lakossági és vállalati távközlési szolgáltatásaikat. 

2024. november 6. 15:43

Állatok 3D technológiára épített személyre szabott gyógyításába fektet a White Unicorn

A White Unicorn idei harmadik befektetése a LimesVet FiftyFive Kft. A komplex online platformon állatorvosok tudnak egyedi, 3D technológiára épülő, páciens-specifikus megoldásokat igénybe venni. Az egészségügyi innovációra fókuszáló inkubátor 30 millió forint tőkét fektetett az állategészségügyi startupba.

2024. október 27. 10:22

Piacra lép Magyarországon a Freedom24, egy innovatív tőzsdei bróker platform

A Freedom Holding Corp., a NASDAQ-on jegyzett, 5,9 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkező nemzetközi befektetési csoport, hivatalosan is elindította globális tőzsdei kereskedési platformját, a Freedom24-et Magyarországon.

2024. október 22. 10:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06