Nevet kap az e-hulladék
Egyszerűen felismerhetővé válnak az újrahasznosítható alkatrészek
A közvetlen alkatrész-jelölés, angol nevének (Direct Part Marking) rövidítésével a DPM egy a közelmúltban továbbfejlesztett technológia, amelynek alkalmazása az élet számos területén, így például az egészségügyben, az elektronikai iparban vagy a légi közlekedésben is hatalmas előnyökkel járhat. A költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés mellett a módszer alkalmazása lehetővé teszi az elektromos és elektronikai hulladékok kezelésére vonatkozó uniós szabályozás hatékonyabb betartását is.
Az Európai Unió elektromos és elektronikai készülékek hulladékainak kezelésére vonatkozó direktívája (Waste Electrical and Electronic Equipment – WEEE) akár igen jelentős terhet is jelenthet a gyártóknak, melyek közül sokan eleve szoros piaci versenyhelyzetben, csekély haszonkulccsal dolgozó ágazatban működnek. „Ha az évente eladott elektronikai termékek mennyisége tovább nő, a visszavételükre kötelezett gyártókra nehezedő nyomás is egyre fokozódni fog” – mondta David Barnes, a Motorola vállalati mobilitási üzletágának az európai, közel-keleti és afrikai térségért felelős termékmarketing-igazgatója. „Egy-egy termék, valamint a benne található alkatrészek gyors és egyszerű azonosítása és annak megállapítása, hogy alkalmas-e az újrahasznosításra, egyre nagyobb jelentőséggel bír majd a következő öt évben azon vállalatok számára, amelyek a nyereségük számottevő csökkenése nélkül akarják kigazdálkodni a WEEE-direktíva betartásával járó költségeket.”
Mindennek előzménye, hogy a cégek már korábban felismerték a termékek egyedi jelölésének fontosságát, mellyel lehetővé válik a gyártás és szállítás közbeni egyszerű azonosítás – ez vezetett a csomagoláson szereplő vonalkód elterjedéséhez. Azonban a fogyasztók a csomagolást eldobják, a címkéket pedig gyakran levágják, így a vonalkódnak is nyoma vész. Továbbá – miután ezek az azonosító jelölések csak a vásárlás pillanatáig töltenek be funkciót – nem alkalmasak a használat közben jelentős kopásnak kitett, ipari jellegű termékek, például autóalkatrészek sorsának nyomon követésére.
„Egyre világosabbá válik, hogy a probléma megoldásához a gyártóknak egy olyan azonosító jelölésre van szükségük, mely megjelöli a terméket vagy alkatrészt, és egyben rögzíti is a rá vonatkozó adatokat, méghozzá a teljes élettartama során” – jelentette ki David Barnes. A termékek gyorsabb azonosíthatósága lerövidíti a raktározás időtartamát, és lehetővé teszi, hogy a vállalkozások gyorsan áttekintsék, mi az, amit újra kell hasznosítani, mit kell biztonságosan megsemmisíteni, és mi az, ami továbbadható az alkatrészgyártóknak. E problémák egyik lehetséges megoldása a közvetlen alkatrész-jelölés, vagyis a DPM.
A DPM során közvetlenül a termék felületére marják, lézergravírozzák vagy fújják az adatmátrixot. Az adatmátrix a termékkel kapcsolatos információkat tároló kód, mely lehetővé teszi a kódot leolvasni képes személyek számára, hogy teljes életciklusa során nyomon kísérhessék a termék sorsát. „A DPM olyan végleges jelölési megoldást kínál, mely a termék teljes élettartama alatt olvasható marad, még akkor is, ha a gyártás vagy a felhasználás során mostoha körülmények uralkodnak” – tette hozzá Barnes. „Ezért mindegy, milyen hosszan használták a terméket, amikor visszakerül a gyártóhoz, a DPM-kód még sértetlen lesz, ez pedig jelentősen megkönnyíti a WEEE-előírások betartását.”
Kapcsolódó cikkek
- Zöld Tölgy Környezetbarát Termék díjat kapott a Ricoh Hungary
- Cisco globalizációs központ az indiai Bangalorban
- Több mint 30 ezer használt mobilt gyűjtött be a Vodafone
- Energy Star minősítés a Ricoh multifunkciós berendezéseinek
- A Greenpeace szerint veszélyes az iPhone
- Alternatív energia előállítása SAP megoldásokkal
- Sharp: Középpontban a környezetvédelem
- A Sun bemutatta új generációs, energiatakarékos adatközpontjait
- Mobilok újrahasznosítása
- A Ricoh Csoport másodszorra is kikapcsolt
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon
A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok.
A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY
Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.
Dekarboizáció és hatékonyságnövelés egyszerre az iparban
A globális üvegházhatásúgáz-kibocsátás 45 százalékát adja az ipari tevékenység, így a klímacélok elérése érdekében kulcsfontosságú a szektor dekarbonizációja. A Schneider Electric a világ elsőszámú ipari szakvásárán, a Hannover Messén mutatta be azokat az innovációkat, amelyek lehetővé teszik az ipari szereplők számára a kibocsátásuk csökkentését és a termelési hatékonyságuk növelését.